عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
بیش از پنج میلیون نفر پشت نوبت عمره مفرده قرار دارند و این مسئله یعنی سخت‌شدن تصمیم‌گیری تحریم عمره؛ وقتی در هنگام بروز مشکل با دولت عربستان هیچ‌ راهکار دیگری به غیر از تحریم عمره به فکر مسئولان نمی‌رسد، آیا بهتر نیست دیگر هرگز اقدام به ثبت‌نام میلیونی از مردم نکنند.
عقیق:مانند همیشه اولین راهکاری که به فکر بسیاری از مردم و مسئولان در هنگام بروز مشکل با دولت عربستان می‌رسد تعطیل کردن عمره است.

در این مطلب نمی‌خواهیم در خصوص فواید یا مضرات چنین تصمیمی صحبت کنیم بلکه روی سخن ما با مسئولانی است که در سال ۹۰ علی‌رغم قول‌هایی که از قبل داده بودند به ثبت‌نام میلیونی از متقاضیان عمره اقدام کردند و با رقابت بین بانک‌ها، تبلیغات و روش‌های عجیب و غریب و با هدف جمع‌آوری نقدینگی، از بیش از شش میلیون نفر برای اعزام به عمره پیش ثبت‌نام به عمل آمد.

و در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر چهار سال است که پول خود را به صورت ودیعه‌گذاری در بانک‌ها قرار داده‌اند تا نوبت اعزام به عمره آنها فرا برسد. در حالی که در سایر کشورهای اسلامی هر سال برای فقط سال بعد ثبت نام و قرعه کشی عمره صورت می‌گیرد.

با توقف عمره، مردم حق دارند پول خود را مطالبه کنند

تصور کنید عمره متوقف شود، آیا مردم حق ندارند پول و سود پولی که چهار سال است در بانک گذاشته‌اند را مطالبه کنند؟ آیا دولت کنونی توان پرداخت این پول را دارد؟

در سال ۹۰ (دولت قبل) علی‌رغم نظر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص ثبت‌نام فقط دو میلیون نفر(برای اعزام طی دو تا دو نیم سال) نه بیشتر و علی‌رغم اینکه رئیس وقت حج و زیارت قول داده بود از بیش از دو میلیون نفر ثبت‌نام به عمل نیاید، باز هم با فشارهای دولت و با هدف کسب نقدینگی و جمع‌آوری نقدینگی از میان مردم، از بیش از شش میلون نفر پیش‌ثبت‌نام به عمل آمد و اکنون دولت کنونی متعهد است که مابقی پنج میلیون نفر ثبت‌نامی را به عمره اعزام کند.

متأسفانه مسئله ثبت‌نام‌های طولانی و وجود پشت‌نوبت تمتع و عمره، تجربه ناخوشایند و ناموفقی بود که سودی به حال مردم نداشت اما این اشتباه باز هم در سال ۹۰ تکرار شد.

و نکته عجیب اینکه این اشتباه در حالی تکرار شد که به دلیل تنش‌های سیاسی معمول میان دو کشور ایران و عربستان و نیز غرض‌ورزی‌های وهابیت که به صورت مدام در بدرفتاری مسئولان سعودی با زائران ایرانی نمود پیدا می‌کند، هیچ تضمینی برای برگزاری عمره به صورت منظم وجود ندارد و سابقه سال ۸۹ در تحریم سه ماهه عمره مفرده توسط ایران، کاهش صدور روادید توسط کنسولگری‌های این کشور در ایران طی سال جاری که تمام نظم عمره نوروزی را بر هم زد و مشکلات زیادی برای مسئولان و مردم به وجود آورد، شاهد همین مدعا است.

همه می‌دانند عربستان کشور بسیار ثروتمندی است که فقط بخش کوچکی از درآمد آن از زائران عمره و حج تأمین می‌شود، سالیانه میلیون‌ها نفر زائر از سراسر جهان عازم عمره و حج می‌شوند که زائران ایرانی فقط بخشی از این میلیون‌ها نفر هستند. اگر کسانی در ایران فکر می‌کنند که با تحریم عمره ضربه محکم اقتصادی به عربستان وارد می‌شود، این تصور بسیار اشتباه است. بیشتر درآمد کشور عربستان از فروش نفت است نکته جالب اینکه عربستان طی ماه‌های اخیر به دلایل سیاسی و قدر مسلم فراغ بال اقتصادی به کاهش قیمت نفت خود اقدام کرده است.

از سوی دیگر مسئولان عربستانی می‌دانند مسئولان ایرانی تحت فشار میلیون‌ها نفری هستند که از آنها برای اعزام به عمره پیش‌ثبت‌نام به عمل آمده است.

اگر مسئولان و مردم ایران فکر می‌کنند در هنگام بروز مشکل با دولت عربستان بهترین راهکار تحریم عمره است، (که البته به نظر می‌رسد این نگاه عمومیت دارد)، بهتر نیست اشتباه ثبت‌نام‌های میلیونی عمره را دیگر تکرار نکنیم تا در صورت بروز هر گونه مشکل و تصمیم گیری برای تحریم عمره، دست مسئولان برای تحریم عمره بازتر باشد و به جای بلاتکلیفی میلیون‌ها نفر پشت‌ نوبتی، مسئولان حج و زیارت پاسخ‌گوی فقط چند هزار زائر ثبت‌نامی همان سال باشند؟

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین