عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
مدیر مرکز نشر اسراء از رونمایی ترجمه «مفاتیح‌الحیاة» به زبان عربی در ایام برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
عقیق: مصطفی امرایی، مدیر مرکز نشر اسراء، با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده برای ترجمه «مفاتیح الحیاة» گفت: مرکز نشر اسرا در نظر دارد تا با ترجمه این اثر ارزشمند، آن را بیش از پیش معرفی و در اختیار مخاطبان بیشتری قرار دهد. به همین منظور، ترجمه عربی این اثر چندی است که آغاز شده و قرار است در ایام برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از آن رونمایی شود.
وی ادامه داد: همچنین در نظر داریم تا برخی از احادیث و مباحث موجود در این کتاب را که به لحاظ علمی در دانشگاه‌ها به اثبات رسیده است، به زبان انگلیسی ترجمه کنیم. برگردان کتاب به این زبان نیز در حال انجام است و قرار است در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شود.
کتاب «مفاتیح الحیاة» دارای پنج بخش با فصل‌های گوناگون و عناوین مرتبط است. سامان‌دهی این اثر در همه مراحل آن، از طرح تا تخریج آیات و روایات، تحقیق و تنظیم، رفع شبهات و جمع میان روایات وبازخوانی نهایی متن، با هدایت و اشراف آیت‌الله جوادی آملی بوده و پس از تکمیل متن، تمام آن به رؤیت و قرائت ایشان رسیده و نکات لازم را بر آن افزوده‌ شده است.
اغلب روایات این اثر، معتبرند و برخی از آنها بر‌مبنای تسامح در ادله سنن مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ در همان حال از آوردن نقل‌هایی که با اصول عقلی و نقلیِ معارف اسلامی هماهنگ نیست، پرهیز شده است که انسان با آموختن و به کار بردن چنین دانش و برنامه‌ای،حیات طیّبی را که پروردگار عالم برای او، شایسته دانسته تجربه می‌کند و تمامی مناسبات، ارتباطات و تعاملاتی را که انسان با خود، جامعه، محیط زیست و حتی نظامات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... دارد تعیین و بیان می‌کند. در بخش‌هایی از این اثر گرانسنگ در ذیل فصل « تعامل مردم و نظام اسلامی» می‌خوانیم:
امیرمؤمنان (س) نظام و حکومت برای جامعه را همانند رشته تسبیح برای دانه‌های آن می‌داند که بهره‌گیری از دانه‌ها بدون آن، ممکن نیست، از همین‌رو در آموزه‌های دینی مطالبی فراوان درباره نظام اسلامی آمده است.
امام رضا (س) درباره اهمیت تشکیل نظام اسلامی می‌فرماید: ... هیچ فرقه و ملتی را نمی‌یابیم که پایدار مانده و زندگی کرده باشند، مگر با داشتن فرمانروایی قوامبخش و [این از آن‌روست که] مردم ناچارند برای امر دین و دنیای خود حاکمی داشته باشند تا آن‌ها را سرپرستی کند... و زندگی مردم بدون آن حاکم، قوام و سامان نمی‌یابد... .
همچنین آن حضرت در مورد اهمیت نیاز به حاکم عادل می‌فرمایند: اگر برای مردم، امام و رهبری توانا، امانتدار، نگهبان و پاکدست (عادل) قرار داده نمی‌شد، آیین نابود می‌شد، دین از بین می‌رفت، سنّت.ها و احکام الهی تغییر می‌یافت، بدعت.گذاران بر آن می‌افزودند و ملحدان از آن می‌کاستند و مسلمانان به شبهه دچار می‌شدند... .

منبع: تسنیم
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین