عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۰

عقیق: فرض کنیم شناگر توانایی هستیم و چند کیلومتر در دریا شنا کرده‏ایم، اما هنوز راهی تا ساحل مانده است، روشن است که اگر به دست و پا زدن و شنا کردن خود ادامه ندهیم در آب فرو می‏‎رویم و غرق می‎شویم. شناگری قبل ما، هرچه که خوب بوده باشد، قایقی نیست که بخواهیم به آن تکیه کنیم.

فرض کنیم عبد و بنده خوب خدا هستیم و سال‎های سال به خوبی بندگی کرده‎ایم، اما هنوز راهی تا بهشت مانده است بندگی ما هر چه خوب بوده باشد. حضرت عیسی (ع) چه بسیار چراغی که باد آن را خاموش کرد و چه بسیار عابدی که خودپسندی نابودش کرد!

امام باقر (ع) فرمود هیچ مقداری از کبر به دل راه نمی‎یابد مگر این که به همان اندازه عقل شخص کاسته شود، کم باشد یا زیاد.(بحارالانوار ج 78 ص 186)

حکم عقل این است که تمام خوبی‎ها و ارزش‎ها از آن خداست و ما هیچ نداریم و هیچ نیستیم. به میزانی که فکر کنیم چیزی داریم و کسی هستیم از عقل‎مان کم می‏شود. در درمان عجب و تکبر به ما گفته‏اند: گناهان خود را زیاد و کارهای خوبمان را کم به حساب آوریم و خوبی‏های مردم را زیاد ببینیم. مثلاً رسول خدا(ص) در توصیف افراد عاقل می‎فرماید: کار خوب اندک را از غیر خود زیاد می‎شمارد و کار خوب فراوان را از خود اندک به حساب می‏آورد. نباید بگوییم کم، کم است و زیاد، زیاد پس چطور کم را زیاد و زیاد را کم به حساب آوریم؟

حالا امتحان کنیم درباره خودمان و کارهایمان؛ روزی یک گناه کبیره انجام می‎دهیم که شیطان می‎پسندد که گناه خود را کم و کوچک بشماریم و بگوییم روزی یک گناه که چیزی نیست! اما باید بگوییم روزی یک گناه خیلی زیاد است، سالی 365 گناه کبیره و اگر 40 سال دیگر عمر کنیم، می‏شود 14600 گناه کبیره!

از آن طرف اگر روزی یک نماز مستحبی می‎خوانیم، شیطان تشویق می‎کند که آن را شق القمر بدانیم! اما باید آن را اندک و ناچیز شمرد و مثلاً خود را با کسانی مقایسه کرد که تمام نمازهای مستحبی و نوافل را می‎خوانند.

اگر خداوند توفیق داد و توانستیم کار خوب خود را کم و ناچیز بشماریم، مبادا همین کارمان را مهم و بزرگ بشماریم. خوب است به خودمان تذکر دهیم که در این جا هم عده‏ای از ما جلوتر هستند کسانی که تمام کارهای خوب را انجام می‎دهند و در عین حال گویا هیچ کاری نکرده اند.

یکی از درمان‎ها که آتش عجب را خاموش می‎کند توجه به این است که یادمان باشد ما از هیچ گناهی دور نیستیم، گناهانی از شک و شرک و نفاق تا کفر و انواع فسق و فجور گناهانی مربوط به قلب ما، خیال ما، تفکرات ما، سایر اعضا و جوارح ما و...

آدمی با هیچ یک از این گناهان فاصله ندارد ما هنوز در فضای خیلی از گناهان قرا نگرفته‎ایم که اگر قرار بگیریم سقوطمان حتمی است. شاید بغض ما چنان بالا رود و حسادت‏ها چنان تحریک شود که به خاطر این که کم نیاوریم و به خاطر این که افت نکنیم به خاطر این که ذلیل نباشیم ، دست به هر گناهی بزنیم.

اصلاً فکر نمی‎کنیم تکبر داشته باشیم، علائم و عوارضی هم وجود ندارد و در حال زندگی عادی خود هستیم به بهانه‏ای آزمایش غضب و نتیجه آزمایش غضب، وجود رذیلت تکبر را آشکار می‎کند.

رسول خدا (ص) فرمود: آدمی پیوسته تکبر می‎ورزد و پیش می‎رود تا جایی که از شمارگردنکشان قلمداد می‏شود و بر سرش آن می‏آید که بر سر آنان آمد.

امیر المؤمنین علی(ع) فرمود: خداوند نماز را برای پاک شدن از کبر و خود بزرگ بینی واجب کرد.

وقتی خود را نقطه‏ای در زمین و منظومه شمسی و کهکشان‏ها می‎بینیم، احساس حقارت می‎کنیم، چه خوب است خود را در برابر خدا با وصف مذکور کوچک ببینیم در ضمن، چقدر جالب است که در تکبیرة الاحرام نمازها می‎گوییم: الله اکبر! در نمازهای یومیه، پنج بار واجب، و چند صد بار مستحب می‎گوییم: الله اکبر.

زخم معده داریم به پزشک بسیار حاذقی مراجعه می‎کنیم فهرستی از انواع داروها در اختیار ما قرار می‎دهد و دستور العمل استفاده از آنها را هم برایمان توضیح می‎دهد و می‎گوید متناسب با شرایط خود می‎توانید یک دارو را انتخاب کنید البته استفاده از چند داروهم اشکال ندارد، بلکه موجب بهبود سریع‏تر و کامل‏تر می‎شود.

مرض قلب داریم از نوع عجب و تکبر. به داروخانه معنوی دین می‏رویم. فهرست زیر را در اختیار ما قرار می‎دهند و می‎گویند متناسب با شرایط خود می‎توانید یک دارو را انتخاب کنید. البته استفاده از چند دارو هم اشکال ندارد بلکه موجب بهبود سریع‏تر و کامل‎تر می‏شود فهرست این است. موارد مطلوب خود را انتخاب کنیم و قبل از عمل قدری در باب هر یک فکر کنیم و توضیحاتی برای خود بنویسیم.


فهرست داروهای اولیه

1- مقید باشیم در پایین مجلس بنشینیم

2- مقید باشیم به کوچکترها و بچه‏ها هم سلام کنیم

3- مقید باشیم با فقرا نشست و برخاست کنیم

4- مقید باشیم از خود تعریف نکنیم

5- مقید باشیم خریدهای منزل را خودمان انجام دهیم و به منزل برویم.


فهرست داروهای میانی

1- کار نیک خود را کوچک و کم بدانیم، بلکه فراموش کنیم

2- گناه خود را فراموش نکنیم و بزرگ بشماریم

3- تمام نعمت‏ها، بلکه تمام موفقیت‎های خود را از خداوند بدانیم

4- به پیشتازان و الگوهایی که درجات بسیار بالاتری از ما دارند توجه کنیم

5- به سرنوشت افراد خودخواه توجه کنیم


فهرست داروهای عالی

1- آیا چیزهایی که موجب غرور و تکبر ما شده اساساً چیزهای با ارزشی هستند؟

2- اگر کارهای به ظاهر خوبی انجام داده‏ایم آیا آن کارها مورد رضایت و قبول خداوند قرار گرفته است؟

3- آیا کارهای خوب خود را با کارهای بدمان نابود نکرده‏ایم؟

4- آیا در ادامه زندگی خطای بزرگی نخواهیم کرد که آخر و عاقبت ما را تباه کند؟

5- آیا به اندازه نعمت‎های الهی کار خوب کرده‏ایم که توقع پاداش هم داشته باشیم؟


منبع: خبرگزاری مهر

211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید محمد اصل مند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
0
0
امام خمینی در کتاب چهل حدیثش می گویدبدترین تکبر ان تکبری است که ریشه در تواضع ادم دارد.
لذا عزیزم به پایین وبالای مجلس نیست بلکه ادب این است که یا بقول خودمونی بی خیال همه چیز بشی وببینی دریای حیات چه چیزی را سر راهت قرار میده ویا اینکه دلت توجه به غیر نداشته باشد انهم نمی توانی ونمی توانی ونمی توانی مگر از صاحبت بخواهی واو توفیقت دهد.انشالله
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین