عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۰۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
در برنامه تا نیایش مطرح شد
دردآور این بود که در مسجد ارک، شب قدر، ماه رمضان، جایی که تا چهارراه گلوبندک مردم نشسته بودند و بسیار شلوغ بود، فقط و فقط یک نفر دست بلند کرد و گفت نام دخترش خدیجه است و من هم یک سکه به او هدیه کردم. مردم انتظار دارند که ما شخصیت نمایشی داشته باشیم؛ اما من ندارم. نه اظهار فقر می کنم و نه غنا! در کیفم یک سکه بود و هدیه کردم. اما یک سایتی همان شب نوشته بود توزیع سکه در مسجد ارک!

عقیق: حجت الاسلام شهاب مرادی، در برنامه «تا نیایش» شبکه پنج سیما، ضمن پاسخ به سوالات مخاطبان برنامه، در رابطه با اهمیت حضور در فضای مجازی و آسیب های این شبکه ها صحبت کرد.

حجت الاسلام مرادی در ابتدای برنامه با اشاره به اهمیت فضای مجازی در ارتباطات میان فردی گفت: در کنار حضور در شبکه های اجتماعی سنتی مانند مسجد و زورخانه و روضه های خانگی و... که البته در حال حاضر کم شده اند و در بعضی از شهرها کمتر مورد توجه قرار می گیرند ، شبکه های اجتماعی مجازی هم از اهمیت برخوردار هستند و نمی توان درها را بست و اهمیت شان را نادیده گرفت. باید در فضای جمهوری اسلامی، از این فضا به صلاح مردم و صلاح کشور، از این شبکه ها استفاده کنیم؛ با همان دیدگاهی که مقام معظم رهبری تاکید کردند که اهمیتش، به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد : کاربران این شبکه ها باید در مورد این فضاها اطلاعات درست کسب کنند. مانند اطلاعاتی درباره مطالب دروغی که درباره برخی کالاها و اجناس در فضای مجازی منتشر می شود و یا مسائل نادرست و غیردقیقی که مطرح می شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به افول استفاده از برخی نرم افزارهای پیام رسان افزود: وقتی مردم ما خودشان متوجه بشوند که سازندگان نرم افزار «وایبر» که از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی هستند و این برنامه اسرائیلی ست، رغبت برای استفاده از این نرم افزار ، نه در کشور که در جهان اسلام کمتر می شود. کافی است یک جایگزین مطمئن ایرانی که ریشه در ایران داشته باشد و نبینیم که چند سال بعد به بی‌بی‌سی خدمات ارائه کند برای مردم مطرح کنیم. حالا می تواند سهام این برنامه جایگزین را سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان های فرهنگی هنری و یا بسیج و... در اختیار داشته باشند تا بدانیم که این برنامه که به عنوان کالا از ترافیک اینترنت ما و خیلی مسائل دیگر درآمد کسب می کنند؛ ایرانی است.

وی افزود : این نرم افزارها با «داغ کردن» اخبار ، ایجاد شایعه، انتشار گسترده یک ویدئو، عکس و یا یک مطلب خاص واقعیت موضوعات را عوض می کنند.

حجت الاسلام شهاب مرادی با اشاره به یکی از شایعات منتشره در این برنامه ها گفت: صابون این اتفاق، به تن من هم خورده و دروغی علیه من ساخته بودند و به بهانه یک آگهی تبریک که می گفتند 9 میلیون تومان هزینه داشته و البته کذب محض بود، واقعیت مسئله که حضرت خدیجه(س) بود را تغییر دادند. این به اصطلاح داغ کردن موضوعات، باعث می شود این شایعات به صورت گسترده در تمام شبکه های اجتماعی منتشر شده و گسترش پیدا کند.

وی افزود: با توجه به اینکه نرم افزارهایی مانند وایبر از حجم ترافیک مصرفی اینترنت کشور درآمد کسب می کنند ، باید برنامه جایگزینی که تعریف می شود، تکلیفش مشخص باشد. چرا که اگر یک برنامه ایرانی میان مردم گسترش و نفوذ داشته باشد، کل بسیج و سپاه و نیروهای ارزشی تبلیغش می کنند، صداوسیما تیزرهایش را به راحتی پخش خواهد کرد و حمایت کاملی خواهد شد. به عنوان مثال 20 درصد سهامش می تواند برای کمیته امداد باشد و برای ایتام و نیازمندان خرج شود. سودش به جیب مستضعفین برود.

شهاب مرادی با ارائه آماری در رابطه با نام گذاری نوزادان به نام مبارک حضرت خدیجه(س) تاکید کرد: در خبر کذبی که در مورد آن آگهی ساخته بودند، نوشتند که در ماه گذشته نام 500 دختر با نام خدیجه در کشور به دنیا آمده است ! من از سال ها پیش، آمار اسامی متولدین هر سال را از سازمان ثبت احوال می گیرم، امسال هم به رسم هر ساله گرفتم. تا پایان آذر ماه امسال در تهران، فقط 7 دختر به نام خدیجه نامگذاری شده است و یکی از این 7 نفر، خدیجه رحمانی نوه دختری آقای حدادعادل است که من این نامگذاری را به ایشان تبریک گفتم.

مرادی اضافه کرد: آمار عجیبی است؛ در تهران فقط 7 نفر خدیجه نامگذاری شده اند و آمار شهر اصفهان «صفر» نفر و در شمیران «صفر» است. در ده سال گذشته در همدان، فقط 3 دختر به نام خدیجه نامگذاری شده اند؛ در اراک فقط 5 دختر، یزد 10 نفر، کرمان و کرمانشاه و بسیاری از شهرها آمار تک رقمی است. درود به خوزستانی های عزیز که بهترین آمار را دارند.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به محدودیت در ارائه اطلاعات این افراد گفت: من تماس گرفتم با مدیرکل ثبت احوال کشور که آدرس این خانواده هایی که فرزندشان را «خدیجه» نامگذاری کرده اند را می خواهم؛ گفتند ما از نظر قانونی اجازه نداریم و قاضی و دادستانی و... باید دستور بدهند تا بتوانیم این اطلاعات را در اختیار شما قرار بدهیم. فقط مواردی بوده که این خانواده ها خودشان پیش من آمده اند که در گوش دخترشان اذان بخوانم و من کادویی داده ام.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: طرف آمده و گفته من مادربزرگم نامش خدیجه است و من 50 هزار تومان هدیه به او داده ام . من حضرت خدیجه(س) را دوست دارم و جانم را فدای خدیجه(س) می کنم که تمام ثروتش را خرج اسلام کرد و ما هم هر طور که می توانیم تبلیغش را می کنیم . من در بین فامیل و آشنایان هم اعلام کردم که هر کس نام دخترش را خدیجه بگذارد، یک سکه هدیه می دهم. هر جا هم توضیح داده ام، افرادی که فامیل من نبودند هم گفتند به ما هم هدیه بده.

مرادی با ذکر خاطره ای از سخنرانی در مسجد ارک، در شب قدر گفت: این مسئله را اعلام کردم؛ در آن شب، آنجا حاج منصور ارضی هم آمده بود و بسیار شلوغ بود. مردم گفتند به ما هم یک سکه هدیه بده؛ من حساب کردم، گفتم اگر نیاز باشد ماشینم را هم می فروشم و این کار را می کنم. گفتم هر کس در شبستان مسجد نام دخترش خدیجه باشد، من یک سکه هدیه می دهم.

وی افزود: دردآور این بود که در مسجد ارک، شب قدر، ماه رمضان، جایی که تا چهارراه گلوبندک مردم نشسته بودند و بسیار شلوغ بود، فقط و فقط یک نفر دست بلند کرد و گفت نام دخترش خدیجه است و من هم یک سکه به او هدیه کردم. مردم انتظار دارند که ما شخصیت نمایشی داشته باشیم؛ اما من ندارم. نه اظهار فقر می کنم و نه غنا! در کیفم یک سکه بود و هدیه کردم. اما یک سایتی همان شب نوشته بود توزیع سکه در مسجد ارک!

مرادی اضافه کرد: اینها داغ کردن خبر است. من از خودم مثال زدم که شایعه دیگری نگفته باشم. که مبادا نوجوانی مطلبی که من اینجا می گویم را جستجو کند و به ویدئوی مستهجن، خبر کذب، جوک معروف، تمسخر شخصیت و مسائل مشابه نرسد. پشت پرده این شبکه ها را مردم می فهمند و رفته رفته هم کنار می رود. شاید نیاز نباشد حمله کنیم و بگوییم همه در یک حرکت عمومی شرکت کنید و وایبر را بگذارید کنار؛ مردم خیلی از مسائل این چنینی را نمی پسندند و خودشان به مرور از وایبر استفاده نخواهند کرد و کنار می گذارند.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به تمایز شبکه های اجتماعی مجازی و نرم افزاهای پیام رسان فوری گفت : فیسبوک و امثالهم شبکه اجتماعی هستند و وایبر و برنامه های مشابه، پیام رسان فوری هستند. پیام رسان های فوری مکافات بیشتری دارند. پیام هایی می آید، در جوّی قرار می گیرید، یک نفر یک جوک نامربوطی می نویسد و کسی واکنش نشان نمی دهد؛ در نتیجه حیای نوجوانی که در این گروه است، کم می شود.

وی تاکید کرد: بعضی از پیام رسان های فوری معروف به فساد و غیراخلاقی هستند. توصیه می کنیم چنین برنامه هایی را اصلا دانلود نکنند و نداشته باشند. اسم نمی آورم اما مردم خودشان می دانند.

مرادی به مردم توصیه کرد: افراد برای این شبکه ها زمان بگذارند. پیر و جوان و بزرگسال، هر کس برای خودش زمانی بگذارد و سقفی مشخص کند. مثلا بگوید من 20 دقیقه ای پیام هایم را بخوانم و اگر به کسی می خواهم چیزی ارسال کنم، انجام بدهم و تمام! بعضی مسائل هم اگر ضرورت داشت، مدیریت کنیم.

این کارشناس مذهبی با روایت یک خاطره ای گفت: یکی از دوستان قدیمی عکسی از سال ها قبل می خواست برای من ارسال کند. پیامک فرستاد که از طریق کدام برنامه پیام رسان بفرستم؟ من آدرس ایمیلم را پیامک کردم. احترام میان افراد اقتضا می کند که بعضی چیزها را ایمیل کنند؛ نه اینکه چون ساده و در دسترس تر است، با یک نرم افزار ارتباطی ارسال کنند. نمی گویم از این برنامه ها استفاده نکنیم اما تعدّد این برنامه ها، برای افراد تحصیلکرده، باعث آشفتگی می شود و وقت می گیرد.

مرادی تاکید کرد: بعضی از مردم اساساً از این برنامه ها ندارند و هیچ آسیبی هم نمی بینند. شاید بگویند این مسائل درد ما نیست. اما ما می گوییم مردم ما برای اعضای خانواده خود باید وقت بگذارند. بعضی چیزها مزاحم این وقت گذاشتن ها می شود.

حجت الاسلام شهاب مرادی با ذکر این موارد گفت: یکی از این مزاحم ها، تلویزیون است. رادیو، کامپیوتر و بازی ها، گوشی تلفن همراه و نرم افزاهای موبایلی هم مزاحم وقت گذاشتن برای خانواده هستند. از پیامک ساده تا سایر نرم افزارهای ارتباطی؛ شغل و کار افراد، تحصیل کردن و مطالعه، عبادت و خواب هم در همین دسته قرار دارند. مردم ما می گویند باید حتما کار کنم، حتما تحصیل کنم. از یک طرف دیگر به مسئله نگاه کنیم؛ چه کسی گفته باید زیاد عبادت کنیم؟

وی افزود: پیغمبر خدا هم که باشی، نص قرآن است: قرار نیست خودت را اذیت کنی؛ امام صادق(ع) می فرمایند پدرم من را صدا کرد و گفت «از نمازهایت کم کن؛ خدا اگر قرار باشد با نماز زیاد به کسی نگاه کند، با نماز کم هم نگاه می کند.» البته نماز مستحبی؛ دین یعنی این که یک جایی از عبادتت هم کم کنی تا بتوانی به خانواده ات برسی. بعضی وقت ها باید از خدمت به خلق هم کم کرد و به خانواده رسید. انسان رشدیافته و عاقل کسی است که در میان تمام این کارها، تعادل برقرار می کند. کار همیشه هست، اما باید بین تمام مسائل، تناسب برقرار کرد.

مرادی تاکید کرد: بعضی از مسائل کم شدنی نیستند؛ باید تعطیل شان کنیم. یک دانشجوی پزشکی که دارد در آزمون دستیاری شرکت می کند؛ همزمان بخواهد ورزش سنگینی هم انجام دهد، نمی تواند موفق شود. باید این ورزش سنگین را کنار بگذارد و تعطیل کند. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نازنین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
3
سلام
مرررررررررررررسی حاج آقا مرادی عزیزززززززز
واقعا که درست و علمی صحبت کردید
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین