عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
سعی کنید در جستجوی اصل باشید، نه عکس؛ امین باشید و علیم چون امین بدون علم، خسارت به بار می آورد، و علیم بدون امانت، خیانت.
عقیق:کتاب «نکته های ماندگار» شامل گزیده ای از بیانات اخلاقی، اجتماعی و سیاسی آیت‏ الله صالحی مازندرانی(ره)، از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و از علمای مبارز نهضت امام خمینی (ره) است که رهبر معظم انقلاب او را از «ذخایر حوزه علمیه» و «حامیان و مدافعان صادق و صمیمی انقلاب» برشمردند، از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

بر اساس این گزارش، این کتاب از مقدمه، زندگینامه مختصر آیت‏ الله صالحی مازندرانی(ره) و سه بخش «توصیه ‏های اجتماعی و سیاسی»، «توصیه‏ های اخلاقی» و «طرایف و ظرایف قلم و بیان آیت‏ الله صالحی مازندرانی(ره)» تشکیل شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

ـ سعی کنید «رحمت» باشید، نه «زحمت»

ـ سعی کنید «مراحم» باشید، نه «مزاحم»

ـ سعی کنید «نعمت» باشید، نه «نقمت»

ـ سعی کنید در جستجوی «اصل» باشید، نه «عکس»

ـ از نِعم خدا کمک نگیرید برای خاطر قیام بر علیه خدا.

ـ محبّت و جاذبه باید الهی باشد، نه اینکه محبّت ابلیسی، شیطانی، نفسانی و برخاسته از هوا و هوس باشد.

ـ سعی کنید در جستجوی «رسالت» باشید، نه «رساله».

ـ با مردم، طبیبانه و حبیبانه برخورد کنید. اگر مریضند، طبیبانه و اگر سالمند، حبیبانه.

ـ ما (روحانی ها) باید «حبیب» باشیم و «طبیب»؛ حبیب دوستان، و طبیب دردمندان.

ـ سعی کنید «امین» باشید و «علیم»؛ چون امین بدون علم، خسارت به بار می آورد، و علیم بدون امانت، خیانت.

ـ سعی کنید «متعهد متخصّص» باشید. در تعهد، سرآمد، و در تخصص، کارآمد.

ـ مادامی که خودبین باشیم، چگونه می‌توانیم خدابین بشویم؟!

ـ از عجایب است که برخی در غذای جسم، بیشترین احتیاط را می‏ کنند، ولی در غذای روح این‏ طور رعایت نمی‏کنند.

ـ جمعی در انقلاب اسلامی بار «غرائم» را به دوش کشیدند، ولی جمعی دیگر «غنائم» را به آغوش.

ـ ولایت فقیه آمد تا مردم «آقا» باشند. «ولایت» آقا کردن مردم است.

ـ باید جاذبه در حدّ اعلی باشد و دافعه در حدّ ضرروت.

ـ [در دیدار با مسئولان:] من امیدوارم که روزی این نسیه ها (إن شاء الله) به نقد (ماشاء الله) تبدیل شود.»

 

بنا به گزارش روابط عمومی نشر معارف، کتاب «نکته های ماندگار» در 96 صفحه، با شمارگان 3000 نسخه و قیمت 3000 تومان به چاپ رسیده است؛  دفتر نشر معارف در آینده نزدیک آثاری چون «مبانی ولایت فقیه: بر اساس درسهای خارج فقه آیت الله صالحی مازندرانی»، «بحثی درباره معاد: تفسیر آیاتی از سوره قیامت»، «سفارش های اخلاقی»، «پروانه ای گرد شمع: آیت الله صالحی مازندرانی به روایت همسر» و «فقیه انقلابی: یادنامه آیت الله صالحی مازندرانی» را منتشر می کند.

 

زندگینامه آیت الله صالحی مازندرانی(ره)

آیت الله شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی در سال ۱۳۱۲ش (۱۳۵۲ق) در روستای نفت چال لفور از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران به دنیا آمد. وی مقدمات حوزوی را در بابل، تهران و قم آموخت و از سال ۱۳۳۳ ش دروس خارج را از محضر استادان مشهد مقدس فرا گرفت. آیت الله صالحی از سال ۱۳۳۹ش مقیم قم شد و از محضر درس حضرات آیات: سیدحسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) استفاده های شایانی برد.

 وی هم زمان به تدریس سطوح فقه و اصول و كلام و فلسفه و تفسیر اشتغال داشت و شاگردان فراوانی پرورش داد. آیت الله صالحی مازندرانی در جریان انقلاب اسلامی، در مسیر مبارزه علیه رژیم پهلوی از هیچ كوششی فروگذار نمی كرد و نامش هماره در ذیل اعلامیه های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده می شد. در پی فعالیت های سیاسی آیت الله صالحی، وی در سال ۱۳۵۳ دستگیر و زندانی شد.

 این فقیه انقلابی هم چنین در سال ۱۳۵۷ سخنرانی های متعدد در استان یزد و كرمان علیه رژیم ایراد کرد. آیت الله صالحی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خدمت به نظام باز نایستاد و عهده دار دو دوره نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان مازندران بود. همچنین از این فقیه جلیل آثار ارزشمندی بر جای مانده كه مفتاح البصیره در فقه، استفتائات در ۲ جلد، احكام جوانان و بانوان، ولایت فقیه و دوره كامل اصول فقه از آن جمله اند. این عالم فقیه سرانجام در روز نهم شهریور ۱۳۸۰ برابر با 12جمادی الثانی ۱۴۲۲ در زادگاهش بدرود حیات گفت و پس از تشییعی كم سابقه در ساری و سپس قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

 

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‏الله صالحی مازندرانی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم.  درگذشت عالم و فقیه بزرگوار آیت‏اللّه آقای صالحی مازندرانی را به حوزه های علمیه قم و مراجع و علمای اعلام آن همچنین به مردم شریف و انقلابی مازندران و به خصوص به بازماندگان و فرزندان مکرّم آن مرحوم تسلیت عرض می‏کنم.

این عالم جلیل از جمله «ذخایر حوزه علمیه» و از «حامیان و مدافعان صادق و صمیمی انقلاب»، چه در دوران اختناق و چه پس از آن، محسوب می شدند و فقدان ایشان، برای کسانی که از خرمن دانش وی بهره می‏بردند و نیز برای دوستان و ارادتمندان ایشان موجب خسارت و مایه تأسف و تأثر است. از خداوند متعال، علوّ درجات ایشان و صبوری و اجر برای بازماندگان محترمشان مسألت می‏نمایم.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین