عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
كتاب زندگينامه يحيي بن عمر علوي به قلم محمدمهدي فقيه بحرالعلوم از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.
عقیق: زندگينامه يحيي بن عمر علوي به قلم محمدمهدي فقيه بحرالعلوم با تدوين پژوهشكده حج و زيارت از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.
شيعيان از ديرباز به عنوان شيفتگان و دلدادگان خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله شناخته شده و توصيه‌هاي پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله را در تمسك به ثقلين (قرآن و عترت)، به جان و دل پذيرفته‌اند.
خاندان رسول خدا صلي الله عليه و آله، به دليل انحراف مردم از دين، فساد و ستم حكام و تعقيب و شكنجه‌هاي هولناكي كه به آنان روا مي‌شد، به ستوه آمده بودند و عرصه زندگي در مدينه الرسول و حجاز، لحظه به لحظه بر آنان تنگ‌تر مي‌شد. از اين رو، به ديگر سرزمين‌هاي اسلامي پناه مي‌آوردند يا عليه ستم و زور حكام دست به شمشير مي‌بردند تا با برپايي حكومتي اسلامي، اهداف ائمه عليهم‌السلام را تحقق بخشند.
انزجار رسمي متوكل عباسي از علويان در نيمه دوم قرن سوم هجري، مصائبي را براي فرزندان رسول الله صلي الله عليه و آله به همراه داشت. او علويان را در محاصره اقتصادي شديدي قرار داد و رسما هرگونه احسان و نيكي در حق آنان را منع كرد و متخلفان را به سختي كيفر مي‌داد.
يحيي بن عمر بن يحيي بن حسين بن زيد شهيد عليه‌السلام از جمله معدود علوياني است كه در دوره متوكل عباسي توانست عليه ظلم و بي‌داد عباسيان قيام كند.
از آنجا كه وي به زهد و تقوا و علم و صلح مشهور و بسيار شجاع و جنگجو بود، جمع كثيري دورش در كوفه جمع شدند و لرزه بر اندام حكومت عباسي انداختند. اما سرانجام اين نهضت مانند اكثر قيام‌هاي علويان سرنگون شد و رهبر آن يحيي به شهادت رسيد.
گروه تاريخ و سيره پژوهشكده حج و زيارت در راستاي ايفاي رسالت خود براي ترويج فرهنگ اصيل اهل بيت عليهم‌السلام به شرح حال اين چهره تأثيرگذار جهان اسلام در قالب تك‌نگاري‌هايي مستقل پرداخته و زندگينامه تفصيلي و زيارتگاه‌هاي منسوب به وي را معرفي كرده است.
در اين اثر افزون بر نام، مشخصات و نسب شريف يحيي بن عمر علوي، اطلاعاتي درباره پدر بزرگوار، مادر گرانقدر، دايي‌ها، تعداد فرزندان، تاريخ و محل تولد، شجاعت و شخصيت، مذهب، قيام و نتايج معنوي قيام، مرقد اول و دوم، برادران، فرزندان و اعقاب وي به رشته تحرير درآمده است.
در بخش نخست كتاب و ذيل عنوان نام و مشخصات مي‌خوانيم: نام قهرمان اين كتاب، يحيي است. كنيه او ابوالحسين و به قتيل شاهي مشهور و معروف است. از آن رو به قتيل شاهي معروف شد كه پس از قيام عليه دستگاه ستم و خليفه سفاك عباسي، در نزديكي كوفه و در دهي به نام شاهي، به شهادت رسيد.
يحيي، نبيره امام زين‌العابدين عليه‌السلام و از خاندان فضل و جهاد، علم و عبادت و از شريف‌ترين بيت يعني اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله است. يحيي بن عمر، مانند يحيي بن زيد الشهيد عليه‌السلام، با قيام جاودانه خود، بر كاخ ستم و پايه‌هاي خلافت سفاك عباسي چنان لرزه انداخت كه در آن زمان، شعراي بسياري در مدح او شعر سرودند.
ابن ابي الحديد درباره او مي‌نويسد: «كان فقيها فاضلا شجاعا فصيحا شاعرا؛ يحيي، مردي شجاع، فاضل، فقيه، فصيح و شاعر بود». عبدالرحمن بن خلدون نيز مي‌نويسد: «و كان سواتهم و وجوههم؛ وي از جنگجويان اهل بيت عليهم‌السلام و از شناخته شدگان و بزرگان آنان به شمار مي‌رفت».
زندگينامه يحيي بن عمر علوي به قلم محمدمهدي فقيه بحرالعلوم با تدوين پژوهشكده حج و زيارت در قطع رقعي، ۱۲۴ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قيمت ۳۲۰۰ تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.
گفتني است كتابخانه تخصصي حج و زيارت در پايگاه اطلاع رساني حج (lib.hajj.ir) متن كامل كتاب هاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را با فرمت هاي گوناگون در اختيار عموم كاربران قرار داده است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین