عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۹
در بين مجموعه اموري كه آشنايي با آن ها، در روند كمال يابي انسان مؤثر و مهم تلقي مي شود، هيچ امري به اندازه شناخت خود انسان و ويژگي هاي وجودي او اهميت ندارد.
عقیق:قرآن و رايات معصومين (ع) توجه خاصي به خودشناسي دارد و براي نفس انسان حساب جداگانه اي باز كرده و گرچه انسان در ساختار طبيعي و از جنبه فيزيولوژيك اشتراكاتي با ديگر موجودات طبيعت دارد، اما به جهت ويژگي‌هاي نفس و ابعاد اختصاصي انسان، قرآن و احاديث براي آيات انفسي موقعيت خاصي قائل شده است.

امام علي عليه السلام در اين باره مي‌فرمايد: «برترين شناخت‌ها آن است كه انسان خود را بشناسد».

ايشان در جاي ديگر مي‌فرمايد: «هر كس خود را نشناسد، از راه نجات دور گشته به گمراهي گرفتار مي‌شود». بر اين اساس، قرآن كريم در كنار دعوت به مطالعه و بررسي كتاب آفرينش و جهان طبيعت، به مطالعه و دقت در وجود آدمي نيز تأكيد دارد.

مولاي متقيان همچنين مي‌فرمايد: «در زمين و در وجود خود شما، نشانه هايي براي افراد بايقين است؛ چرا در آن‌ها دقت نمي‌كنيد».

رسول اكرم صلي الله عليه و آله نيز در اشاره به يكي از دستاوردهاي مهم خودشناسي مي‌فرمايد: «آگاه‌ترين شما بر خويش، داناترين شما به پروردگار است».

در يك مورد ديگر هم وقتي يكي از همسران آن حضرت از ايشان مي‌پرسد: چه موقعي انسان بهتر مي‌تواند خدا را بشناسد؟ رسول اكرم صلي الله عليه و آله پاسخ مي‌دهد: «آن گاه كه خود را بشناسد».

در جايي ديگر روايت شده است كه لقمان به پسرش گفت: «پسرم! داناترينِ مردم، هراسان‌ترينِ آنها از خداست». محبوب القلوب: ج ۱ ص ۲۰۴ / حكمتنامه لقمان، ص۷۰

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین