عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد؛
جت الاسلام پناهیان با اشاره به لزوم مبارزه با هوای نفس گفت: اگر لذت مبارزه با هوای نفس به اهل جهان آموخته شود به یقین تمدن غرب که بر پایه اشتغال به هوای نفس است سقوط می کند.
عقیق:حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) در ادامه تبیین مسأله ضرورت نظام مندی اخلاق و تربیت اسلامی گفت: انسان دارای تمایلات گوناگون است که می تواند انتخاب تمایل برتر پشرفت خود را مهیا کند.

وی با اشاره به مسأله حجاب افزود: زنان نیز در مقام وجود تمایلات در حجاب می توانند تمایل نمایان کردن خود را انجام دهند، همچنین توانایی انجام دادن تمایل پوشاندن را نیز دارند؛ این میل به پوشش که در زنان وجود دارد همان حجاب بوده که در دین بر آن بسیار تأکید شده است.

این مبلغ دینی با طرح این سؤال که آیا مبارزه با تمایلات سبب عقده ای شدن انسان ها می شود، اظهار داشت: مبارزه با تمایل پایین تر و انتخاب تمایل برتر سبب شکوفا شدن انسان می شود، به دلیل این که انسان بر اساس دوست داشتنی های برتر خود عمل می کند.

وی ادامه داد: مدارس کشور باید آموزش مبارزه با هوای نفس را در اولویت قرار دهند، اگر دانش آموزان مبارزه با هوای نفس را به خوبی فرا بگیرند به یقین به جای حافظه از جان خود برای فراگیری و عملی کردن علوم استفاده می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فواید مبارزه با هوای نفس ابراز داشت: اگر انسان با علاقه ها و تمایلات نادرست خود مبارزه کند به تنظیمات کارخانه ای وجودش که فطرت است بازگشت می کند؛ از همین رو مبارزه با هوای نفس زمینه سعادت انسان است.

وی با بیان این که دین راه صحیح انتخاب کردن «دلم می خواهد» را به انسان نشان می دهد، عنوان کرد: حقیقت مبارزه با نفس پاسخ به دلخواهی های انسان است که از جنس هوی نیست و سبب نشاط و سرزندگی انسان ها می شود.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: اگر لذت مبارزه با هوای نفس به اهل جهان آموخته شود به یقین تمدن غرب که بر پایه اشتغال به هوای نفس است سقوط می کند؛ متأسفانه برای برخی مسائل دنیوی بسیار بزرگ شده، باید توجه داشت که انسان قسم خورده تا دنیا را در نظر انسان زینت دهد که انسان با مجالست با مؤمنان می تواند زینت معنوی پیدا کند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین