عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
حجت‌الاسلام قرائتی:
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از دروس حوزه و دانشگاه مصداق علم لا ینفع است، بر لزوم محوریت دروس حوزه و تبلیغ بر مبنای قرآن تاکید کرد و گفت: باید کتاب درسی حوزه به سمت کاربردی شدن اصلاح شود.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در اولین گردهمایی فارغ‌التحصیلان موسسه آموزش عالی بنت الهدی در قم با اشاره به مقام زن در اسلام گفت: در اسلام مردسالاری و زن سالاری نداریم و همه از نفس واحده‌ای آفریده شده‌اند و حق محوری ملاک است.
وی با بیان اینکه استدلالات قرآن موجز و جامع است، تصریح کرد: گاهی دیده می‌شود که بر سر حجاب و نوع آن که چه رنگی باشد و کلفت و نازک و ... باشد چانه می‌زنند، ولی قرآن با صراحت ملاک حجاب را «ذلک اطهر لقلوبکم و قلوبهنً» معرفی می‌کند و اگر این ملاک رعایت شود، بسیاری از این دعوا حل است.
وی با بیان اینکه زنان می‌توانند الگو و امام برای مردان باشند افزود: زن فرعون یک نمونه از زنان الگوست که نان فرعون را خورد ولی به موسی(ع) خدمت کرد بنابراین اینکه زن باید در همه مسایل تابع مرد باشد چنین چیزی نداریم.
قرائتی با بیان اینکه جای زن در خانه است، گفت: این تعبیر درست است اما به معنای عدم حضور زنان در جامعه نیست. ملاک حضور عدم تبرج زنان است و تعبیر قرآن در این باره بر سه کلمه «قرن، تبرج و واذکرن» استوار است.
این مفسر قرآن با اشاره به تعبیر نهج‌البلاغه درباره عقل زنان افزود: قرآن کریم فرموده همه مخلوقات الهی در احسن وجه خود آفریده شده‌‌اند بنابراین زن نیز در احسن وجه آفریده شده است ولی تعبیر امام علی(ع) از نقص در اینجا به معنای تفاوت است یعنی خلقت زن متفاوت از مرد است و اگر زن از جامعه حذف شود جامعه فلج خواهد شد.
قرائتی افزود: نهی از منکر زن فرعون در مقابل فرعون باعث نجات موسی شد و موسی با رسیدن به پیامبری قوم بنی اسرائیل را نجات داد.
وی تبلیغ را بهترین کار و مبلغان را بهترین افراد دانست و به مقام علم پرداخت و تصریح کرد: ما در اسلام فارغ‌التحصیل نداریم زیرا پیامبر هم از خدا درخواست می‌کرد تا علم او را بیفزاید و وقتی برای پیامبر فراغت از علم معنا ندارد ما جای خود داریم.
وی با تاکید بر فراگیری علم سوددهنده و مفید گفت: کشورهای غربی هم اقراء را گرفته‌اند و این همه مراکز آموزشی و علمی در سراسر دنیا وجود دارد اما «الی ربک» نیست یعنی علمی که برای خدا نیست به همین دلیل کشورهایی که تکنولوژی و علم بیشتری دارند جنایاتشان هم بیشتر است.
این مفسر بر لزوم اصلاح کتب درسی در حوزه تاکید و اظهار کرد: من به آقای مقتدایی گفتم این همه شورای شورای عالی می‌کنید و برای خود بافتید و ساختید الان  یک سوم درس‌های جامعه الزهرا کاربردی نیست و به درد طلاب نمی‌خورد که ایشان هم پیگیری کرد و بخشی از دروس اصلاح شده است اما باز هم باید مطالب کاربردی به طلاب آموزش داده شود.
قرائتی با بیان اینکه تفسیر در حوزه تکان خورده است عنوان کرد: باید بیش از گذشته به قرآن اهمیت داده شود و قرآن محور تبلیغ و دروس حوزه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دعوا بر سر تعداد اصحاب کهف، علمی نیست افزود: هدف سوره مبارکه کهف و داستان این اصحاب ایاددادن روش زندگی مسلمانان در دنیای امروز غربی و در کشورهای اروپایی و آمریکایی است تا به دام فرهنگ غرب نیفتند.
وی کار مشارکتی در تبلیغ را ضروری دانست و گفت: مبلغان المصطفی باید نیازهای کشورهایشان را احصاء کرده و براساس آن بیاموزند و تبلیغ کنند همچنین نباید هر چه احکام فقهی در رساله عملیه هست آموزش بدهند زیرا این رساله مانند داروخانه است و باید متناسب با نیاز افراد به آنان آموزش بدهیم.
وی بیان احادیث را متذکر شد و ادامه داد: لازم نیست برخی احادیث مانند ثواب و فضیلت سوره‌ها در همه جا گفته شود زیرا برخی احادیث برای شرایط خاصی بوده است و ذکر مثلا ثواب کار 300 پیامبر برای خواندن سه بار قل هوالله، ذهن مردم را خراب می‌کند زیرا برخی از این احادیث برای شرایط خاصی بوده و قانون نیست.
وی ثمره علم را تواضع و فروتنی برشمرد و گفت: باید شیوه نمازخوان کردن تارک الصلاة و خمس‌پرداز کردن مردم به عنوان دروس رسمی در حوزه تدریس شود.

منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین