عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) گفت: برای رسیدن به فضایل اخلاقی باید از عالمان و متخصصان دینی کمک گرفت.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو با بیان این‌که «برای ارتقای ارزش‌های اخلاقی و رسیدن به فضیلت‌هایی که مدنظر دین است پنج عامل اساسی و تاثیرگذار وجود دارد» اظهار کرد: اولین عنصری که می‌تواند در رسیدن به فضیلت‌های اخلاقی موثر باشد عنصر وراثت است. به همین دلیل در اسلام بسیار تاکید شده که قبل از ازدواج به همسرانی که انتخاب می‌کنید دقت کنید چراکه خصوصیات اخلاقی، علمی، معنوی و اعتقادی افراد در نسل آینده تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: عنصر بعدی که می‌تواند به رشد فضایل اخلاقی کمک کند خانواده است. اگر می‌خواهیم در جامعه آن ارزش‌های اخلاقی تقویت شود باید کاری کنیم که خانواده‌ها به دانش‌افزایی، تجربه و درک درست از مفاهیم دینی برسند. گاهی خانواده‌ها مسائل دینی را می‌دانند ولی با مفاهیم آن آشنا نیستند و به همین دلیل در برخی از اخلاقیات دچار افراط و تفریط می‌شوند.
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: عامل بعدی که در رشد فضایل اخلاقی تاثیر می‎گذارد جامعه است و جامعه شامل رسانه‌ها، مطبوعات، فضای مجازی و مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی است. اینگونه مراکز می‌توانند در بالندگی و گرایش مردم به مسائل دینی تاثیرگذار باشند و آن اخلاقیات را ملکه ذهن افراد جامعه کنند.
حق‎جو گفت: عامل بعدی که می‌تواند در رشد فضایل اخلاقی تاثیرگذار باشد خود انسان‌ها هستند. در آیات و روایات وارد شده که انسان‌ها زمانی که به دنیا می‎آیند هیچ نمی‌دانند و پس از اینکه پا به دنیا گذاشتند رشد می‎یابند. انسان‌ها با رشد درست می‎توانند در مقابل 3 روش گذشته اگر در مواردی غلط باشد بایستند. اراده انسان می‌تواند در رشد فضایل اخلاقی تاثیر بسیار زیادی بگذارد و خداوند در آیات قرآنی فرموده ساختار جامعه را به وسیله خود مردم آن جامعه تغییر می‌دهیم.
وی ادامه داد: شاید یک عامل دیگری که می‌تواند در رشد منفی و یا مثبت فضایل اخلاقی تاثیر داشته باشد حوادث غیرمترقبه است. این حوادث که به خواست الهی است می‌تواند سبب شود که برخی از افراد در اخلاقیات و روحیات خود دچار تغییر شوند.
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) درباره راهکارهای رشد فضایل اخلاقی گفت: آسیب شناسی مسائل اخلاقی می‌تواند به رشد فضایل جامعه کمک کند. ما باید برای این آسیب‌شناسی‎ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.
حق‌جو با بیان این‌که « باید برای رسیدن به فضایل اخلاقی از متخصصان دینی بهره ببریم» گفت: آنهایی که در جامعه سردمداران فرهنگ هستند باید بر روی این مسائل اخلاقی سرمایه‎گذاری کنند و از افراد کارآمد بهره ببرند. چگونه است که برای بیماری‌های جسمی به متخصص آن علم مراجعه می‌کنیم ولی برای مسائل فرهنگی و دینی از عالمان و متخصصان دین بهره‎ای نمی‌بریم.
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) افزود: یکی از عواملی که سبب می‌شود به آن فضایل اخلاقی که مدنظر دین است نرسیم همین عدم استفاده از عالمان دینی است. مقام معظم رهبری و بزرگان بارها بر این امر تاکید کردند که کسانی که در امری وارد نیستند دخالت نکنند. این دخالت خود یک گناه کبیره است.
حق‌جو گفت: البته آنهایی که از فضایل اخلاقی دم می‌زنند ابتدا خود باید به آن عمل کنند و این عمل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جامعه داشته باشد.


منبع:ایسنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین