عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مراسم عزاداری در هیئت فاطمیون ساوه برگزار شد
بعد از پیامبر اکرم مردم می آمدند قبر پیامبر را زیارت می کردند و به پیامبر توسل می جستند و یکی از جاهایی که باعث استجابت دعا می شود را کنار قبر پیامبر می دانستند...

گزارش تصویری


عقیق: مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) در هیئت فاطمیون ساوه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قرنی و با مکداحی حاج روح الله بهمنی و کربلایی حسن حسینخانی برگزار شد.

نکاتی از سخنان حجت الاسلام قرنی را بخوانید؛

_ مسئله زیارت رکنی از ارکان فرهنگ جامعه شیعه می باشد. یکی از عناصر شکل دهنده مسئله شیعه زیارت است. زیارت اختصاص به شیعه ندارد. تمام اهل سنت قائل به زیارت هستند و برای زیارت اعتبار و جایگاه رفیعی قائل هستند.

_ مسئله زیارت حتی اختصاص به اسلام هم ندارد. در آیین مسیح زیارتگاه و زیارتنامه هایی داریم. در آیین یهود زیارتگاه ها با اعتبارهای بسیار بالا و سرمایه گذاری های فراوان برای احیاء این زیارتگاه ها داریم.

_ در آیین زرتشت بخشی تحت عنوان زند و پازند و عنوان گات ها و سرود ها و دعاها و زیارت ها و زیارتگاه ها می باشد. در آیین های غیر الهی هم رد پای زیارت بسیار جدی می باشد.در آیین بودایی ها زیارت و زیارتگاه های بسیار تجملی و عظیم وجود دارد.

_ یک مسئله در باب زیارت قبور است. بیشتر از مسئله زیارت آنچه که در ذهن توده مردم تداعی می شود زیارت قبور است. در فرهنگ جامعه شیعی مسئله زیارت یک حالت انصراف به زیارت قبور پیدا کرده است. زیارت قبور در فرهنگ شیعه دارای جایگاه ویژه است. و نشأت گرفته از یک اندیشه بلند و رفیع است. بسیاری از قالب های اجتماعی در باب همین زیارات مطرح می شود.

_ نقطه مورد انکار برای همین جمعیت وهابی و پیروان اندیشه ابن تیمیه مسئله زیارت قبور است. در مسئله زیارت و زیارت قبور نوعاً علمای شیعه وقتی نقد نظر وهابیت می کنند به سیره پیغمبر اکرم استناد می کنند. اگر زیارت قبور بدعت است چرا پیامبر با اسناد موجود به زیارت حمزه سیدالشهدا می رفتند.

_ بعد از پیامبر اکرم مردم می آمدند قبر پیامبر را زیارت می کردند و به پیامبر توسل می جستند و یکی از جاهایی که باعث استجابت دعا می شود را کنار قبر پیامبر می دانستند. مسئله زیارت قبور و انکار زیارت قبور نشأت گرفته از یک اندیشه فلسفی در نظریات ابن تیمیه در موضوع انسان شناسی است.

_ اصولاً در موضوع انسان شناسی از منظر فلسفی سه نظریه در باب فلسفه و حکمت وجود دارد. اولین نظریه فلسفه مادی و نظریه مادیون است. این نظریه از سنگ نوشته ها تا به امروز وجود داشته است و حرف تازه ای نیست. فقط در بستر تاریخ اسم هایشان عوض شده است.

_ این اندیشه وهابیت نشأت گرفته از یک اندیشه مادی در تفسیر انسان است. از نظر مادیون تمام وجود انسان تن آن است و بدون تن هیچ گونه وجودی ندارد. هر چه از انسان گفته می شود تن انسان است و با از بین رفتن تن انسان از بین می رود. این تفسیر مادی گرایانه می باشد.

_ خدمتی که داعش و وهابیت انجام دادند این بود که اندیشه ابن تیمیه را به لجن کشیدند.

_برگشت همه ظلم ها به نفس است. از منظر حکمت می دانید اول مظلوم عالم اول ظالم عالم است. چون آنی که اول درجه ظلم را در دنیا اعمال کرده است. هر کس ظلمی که می کند اول به صورت خود می خورد و اول به خود ظلم می کند.

_ کسی که ظلم به نفس می کند کسی است که گناه می کند. مغفرت را باید به دست خدا بدانیم.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جعفر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
0
0
سخنرانی جالب بود ... تشکر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین