عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۹
آیت‌الله یوسفی‌غروی در نشست نقد دانشنامه فاطمی
یک پژوهشگر تاریخ گفت: شبهاتی که در زمان حضرت زهرا(س) وجود داشته، برای ارائه و پاسخ در این اثر مورد اجماع قرار گرفت، منتها نکته اینجا است که بسیاری از پاسخ‌ها به جامعیت نمی‌رسد، بنابراین نقاط ضعفی در این زمینه دیده می‌شود.
عقیق: نشست نقد دانشنامه فاطمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی، حجت‌الاسلام مقیمی حاجی معاون علمی دانشنامه فاطمی، صادق آئینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجت‌الاسلام حسن طارمی استاد حوزه، آیت‌الله محمدهادی غروی پژوهشگر و استاد تاریخ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
در ادامه این مراسم آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی با اشاره به اجماعی که برای منفصل کردن 2 بخش این دانشنامه شد، توضیح داد: البته مشخص است که نگارنده‌ها خواستند در ضمن مباحث حضرت زهرا(س) به زنان نیز بپردازند، منتها این امر در دانشنامه پذیرفته نیست، با این حال در ویرایش‌های بعدی همه دانشنامه‌ها تغییرات حتی مستمر طبیعی و معمول است و اینها هیچ کدام خسارت نیست.
وی افزود: بنابراین تکامل مداخل و عناوین باید مورد ملاحظه اساتید قرار بگیرد و از اول هم در جلسات شور و مشورت این مسأله مطرح بود، ولی پاسخ‌ها به جامعیت نمی‌رسید، با این حال برخی نقدها هم سلیقه‌ای است و اعمال آن منوط به نظر صاحب کار است.
آیت‌الله یوسفی‌غروی درباره برخی امور که دچار اختلاف نظر هست، گفت: به اعتبار جهانی شدن باید برخی مسائل را رعایت کنیم، دانشنامه نیز جای جامعیت اقوال است، لذا همان مثال راجع به تزویج ام‌کلثوم هر دو طرفش نیز نوشته شده است، اما باید ببینیم که جامعیت با کدام طرف است.

*مقالات تاریخی نیز در این مجموعه مورد نیاز بود
حضور در این نشست یک اشتباهی کردم و آن هم این بود که تصور کردم این نشست رونمایی است و تازه متوجه شدم که نقد کتاب است، با این حال مجموعاً توانستم 33 مقاله را مطالعه کنم که برخی را درجه اولی و برخی را درجه دو و پایین‌تر محسوب می‌کنم.
وی افزود: بنده شغلم مقاله‌خوانی است و کارم دانشنامه نگاری، بنابراین به مراحل کار دقیق آشنا هستم و دشواری کار دانشنامه‌نویسی را می‌دانم، همین نفس جمع‌آوری این تعداد مقاله هنر بزرگی است، اما اشکالاتی که استاد محقق نیز گفتند همین انصراف کار دانشنامه به دائرةالمعارف که در مقدمه آورده شده، نزد مخاطب درست نیست، البته بنده با اصل کار مخالفتی ندارم، ولی در اینکه چنین ذهنیتی درست شود که یک مجموعه مقالات در هم تنیده را مخاطب می‌خواند، شاید برایش خوب نباشد که بگوید پس چرا این طور شد؟ البته این از جهاتی بد هم نیست.
حجت‌الاسلام طارمی با اشاره به دو بخش متمایز این اثر گفت: به اعتقاد من هم شما دو بخش متفاوت سه جلدی کار می‌کردید با مخاطب متفاوت، بهتر بود این در واقع عموم و خصوص من وجه است، این طور بین مقالات هم ارتباط بهتری برقرار می‌شد، اما برخی مداخل و عناوین غیر ضروری است، باید برخی مقالات تاریخی هم ارائه می‌شد و مقاله شهادت از جمله آن‌ها است یا اینکه حتماً سعی کردیم در هر زمینه‌ای مبحثی از حضرت زهرا(س) ارائه دهیم، به طور مثال اینکه از حضرت زهرا(س) درباره عدل الهی مبحثی ارائه دادیم، اصلاً قرار نبوده حضرت زهرا(س) درباره هر چیزی مبحثی داشته باشند، بسته کامل همه چیز معنایی ندارد، ما باید به طور کلی مبحث را ببینیم.
وی ادامه داد: درخواست برای بازآرایی شکل عینی مقالات باید صورت گیرد، خلط مباحث اخلاقی فقهی، خطابه‌ای ـ اخلاقی آشکار باید برای نسل جوان جواب داده شود.



منبع:فارس
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین