عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
آیت‌الله ری‌شهری پاسخ می‌دهد
دشمنان ضمن نگرانی از گسترش دین اسلام با ابزارهای مختلف با آن مقابله می‌کنند که ریشه این اسلام‌ستیزی هواپرستی و خودبزرگ‌بینی است.
عقیق:جلسه درس تفسیر قرآن آیت‌الله «محمدی ری‌شهری» پنج‌شنبه هر هفته پس از فریضه نماز مغرب و عشا در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود که در جلسه هفته گذشته، این مفسر قرآن کریم به تفسیر آخرین آیه سوره مبارکه «حمد» پرداخت که بخشی از آن در ادامه می‌آید:

جلسات گذشته صحبت در تبیین جمله نورانی «غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» بود. از خدا می‌خواهیم ما را به راه راستی هدایت کن نه کسانی که مورد خشم تو قرار گرفته‌اند اما چه چیزهایی سبب غضب الهی می‌شود که باید مواظب باشیم مبتلا به این عوامل نشویم.

سه عامل کفر، افترا به خدا و کشتن پیامبران را در جلسات گذشته گفتیم. سومین عامل غضب الهی اسلام ستیزی است که خداوند در آیه 16 سوره مبارکه «شوری» می‌فرمایند: «وَالَّذِینَ یُحَاجُّونَ فِی اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا اسْتُجِیبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ؛ و کسانى که درباره خدا پس از اجابت [دعوت] او به مجادله مى‌‏پردازند حجتشان پیش پروردگارشان باطل است و خشمى [از خدا] برایشان است و براى آنان عذابى سخت‏ خواهد بود».

محاجه چیست؟

محاجه به معنای این است که کسی بخواهد با بهره‌گیری از استدلال‌های پوچ برای گمراهی مردم استفاده کند. یکی از خطرهایی که امروز در کمین جوانان به ویژه قشر دانشگاهی است، خطر اسلام‌ستیزی است.

حال چند سؤال مطرح می‌شود؛ اسلام پس از دعوت به اسلام از مردم چه می‌خواهد؟ انگیزه افراد برای اسلام‌ستیزی چیست؟ مطلب بعدی روش‌های اسلام‌ستیزی است که افراد برای گریز افراد از اسلام چه می‌کنند؟

خلاصه اسلام در قرآن/ جامع‌ترین آیه قرآن نسبت به خیر و شر

اسلام را چگونه می‌توان تعریف کرد و خلاصه اسلام چیست؟ در روایتی از پیامبر(ص) آیه «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِیتَاء ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ در حقیقت‏ خدا به دادگرى و نیکوکارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‏‌دهد و از کار زشت و ناپسند و ستم باز مى‏‌دارد به شما اندرز مى‏‌دهد، باشد که پند گیرید» (نحل/ 90) به عنوان خلاصه تقوا عنوان شده است. ابن مسعود می‌گوید: جامع‌ترین آیات قرآنی نسبت به خیر و شر نیز این آیه است.

یکی از یاران پیامبر(ص) می‌گوید: وقتی جوان بودم و می‌خواستم مسلمان شوم از پیامبر(ص) خجالت می‌کشیدم به طوری که از خجالبت ایشان مسلمان شدم البته در آن زمان اسلام را قبول نداشتم اما پیامبر(ص) با اینکه می‌دانست مسلمان واقعی نشدم مرا قبول کرد. روزی در کنار پیامبر(ص) بودم که حال تأملی به ایشان دست داد طوری که ایشان همین‌طور به بالا دست داد مثل زمانی که به پیامبر(ص) وحی می‌آمد که من این حال را جویا شدم که فرمودند: جبرئیل را دیدم که آیه « «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِیتَاء ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» را بر من نازل کرد. وقتی پیامبر(ص) این آیه را خواندند حس کردم اسلام در دلم مستقر شده است و از آن پس از مریدان پیامبر(ص) شدم. این شخص وقتی هم از دنیا رفت پیامبر(ص) پارچه را کنار زدند و میان دو چشمش را بوسیدند و فرمودند: خوشا به حالت ای عثمان! عثمان نه دنیا جامه خودش را به تو پوشاند و نه تو جامه دنیا را پوشیدی.

دعوت اسلام دعوت فطرت است. هر کسی که عاقل است این دعوت را می‌پذیرد.

ریشه اسلام‌ستیزی

مطلب دوم اینکه چرا برخی با دین اسلام مبارزه می‌کنند؟ ریشه اسلام‌ستیزی هواپرستی و خودبزرگ‌بینی است. خداوند در آیه 56 سوره مبارکه «غافر» می‌فرمایند: «انَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ إِن فِی صُدُورِهِمْ إِلَّا کِبْرٌ مَّا هُم بِبَالِغِیهِ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ؛ در حقیقت آنان که درباره نشانه‏‌هاى خدا بى‌‏آنکه حجتى برایشان آمده باشد به مجادله برمى‏‌خیزند در دل‌هایشان جز بزرگ‌نمایى نیست [و] آنان به آن [بزرگى که آرزویش را دارند] نخواهند رسید پس به خدا پناه جوى زیرا او خود شنواى بیناست ».

در آیه 35 سوره مبارکه «غافر» هم داریم: «الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ وَعِندَ الَّذِینَ آمَنُوا کَذَلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ؛ کسانى که درباره آیات خدا بدون حجتى که براى آنان آمده باشد مجادله مى‌‏کنند [این ستیزه] در نزد خدا و نزد کسانى که ایمان آورده‌‏اند [مایه] عداوت بزرگى است این گونه خدا بر دل هر متکبر و زورگویى مهر مى‏‌نهد». آنهایی که با فطرت انسان مبارزه می‌کنند، جبار هستند.

سؤال سوم اینکه از چه روش‌هایی برای اسلام‌ستیزی استفاده می‌شود؟ دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی که زمینه حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) فراهم می‌کند با تمام توان به مقابله با اسلام و ایران که پرچمدار اسلام است، برخاستند.

روش‌های دشمنان برای اسلام‌ستیزی

از روش‌های نوینی که دیروز و امروز استفاده می‌شود تحریف شخصیت و چهره معنوی پیامبر(ص) است. در جهان شخصیتی اخلاقی‌تر از پیامبر(ص) پیدا نمی‌کنیم. یکی از خصوصیات ایشان مهربانی بود.

روش دیگر برای دین‌ستیزی تحریف چهره رحمانی اسلام است. دین اسلام «حنیف» و شریعت اسلام آسان است و برای همه مشکلات راه گذاشته است.

دشمنان قصد دارند جلوی پیشرفت اسلام را بگیرند اما به فضل خدا در سراسر جهان گسترش می‌یابد. در اسلام خشونت با دشمنان اسلام است با کسانی که با حق و عدالت در ستیز هستند اما مسلمانان با همه مردم مهربان هستند. به همین جهت پیامبر(ص) وقتی کسی را به مأموریت می‌فرستادند، می‌فرمودند: افراد را به اسلام بشارت بدهید، معرفی شما از اسلام طوری نباشد که باعث تنفر آنها شود. اسلام دین آسانی است مبادا آن را سخت بگیرید.

بنابراین کسانی که با این دین ستیز دارند از «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» هستند به همین جهت از خدا می‌خواهیم مبادا فریب این‌ها را بخوریم و در مسیر غصب الهی قرار گیریم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین