۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۸ شوال ۱۴۴۵ - ۵۴ : ۰۹
عقیق:یکی از سوالات مطرح در خصوص پزشکی اینکه جراحی پلاستیک برای زیبایی چه حکمی دارد؟
پاسخ:
امام خمینی(ره):
اگر جراح زن باشد و موجب ضرر هم نشود مانع ندارد.
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
این کار فی نفسه اشکال ندارد (ولی در صورتی که پزشک مرد باشد چون) عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود، نگاه کردن و لمس حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
با پرهیز از لمس و نظر حرام، جایز است.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر غرض عقلانی در بین باشد اشکال ندارد.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
فی نفسه مانعی ندارد و اما اگر مستلزم فعل حرامی شود، مثل این که پزشک نامحرم جراحی کند جایز نیست.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
در صورتی که آمیخته با حرام دیگری نباشد در هیچ صورت اشکال ندارد و در صورتی که مستلزم حرامی باشد (مثل نظر و لمس نامحرم) تنها در صورت ضرورت، جایز است.
آیة الله بهجت(ره):
برای صرف زیبایی باشد جایز نیست بنابر احتیاط (واجب)
آیة الله تبریزی(ره):
اگر توسط پزشکان زن و با استفاده از اجزاء بدن خود بوده باشد یا عمل جراحی در باطن انجام گیرد و به طوری که پوست بدن خود آن را بپوشاند. مانعی ندارد و در غیر این صورت جایز نیست.
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
اگر در جراحی مذکور غرض عقلانی وجود داشته باشد و اسراف نباشد جایز است.
منبع:تبیان
211008
پاسخ:
امام خمینی(ره):
اگر جراح زن باشد و موجب ضرر هم نشود مانع ندارد.
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
این کار فی نفسه اشکال ندارد (ولی در صورتی که پزشک مرد باشد چون) عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود، نگاه کردن و لمس حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
با پرهیز از لمس و نظر حرام، جایز است.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر غرض عقلانی در بین باشد اشکال ندارد.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
فی نفسه مانعی ندارد و اما اگر مستلزم فعل حرامی شود، مثل این که پزشک نامحرم جراحی کند جایز نیست.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
در صورتی که آمیخته با حرام دیگری نباشد در هیچ صورت اشکال ندارد و در صورتی که مستلزم حرامی باشد (مثل نظر و لمس نامحرم) تنها در صورت ضرورت، جایز است.
آیة الله بهجت(ره):
برای صرف زیبایی باشد جایز نیست بنابر احتیاط (واجب)
آیة الله تبریزی(ره):
اگر توسط پزشکان زن و با استفاده از اجزاء بدن خود بوده باشد یا عمل جراحی در باطن انجام گیرد و به طوری که پوست بدن خود آن را بپوشاند. مانعی ندارد و در غیر این صورت جایز نیست.
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
اگر در جراحی مذکور غرض عقلانی وجود داشته باشد و اسراف نباشد جایز است.
منبع:تبیان
211008