عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۸۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
آیت‌الله اعرافی:
رئیس جامعه المصطفی با اشاره به نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی گفت: این نامه باید به‌عنوان منظومه فکری در جهان ترویج پیدا کند و حضور فارغ التحصیلان ما در جهان باید به گونه‌ای باشد که پیام‌آور رسالت دین و نامه رهبر انقلاب باشند.
عقیق: آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی که در تالار قدس مدرسه امام خمینی (ره) قم برگزار شد، ضمن تقدیر از استقبال طلاب و روحانیون از فعالیت‌های پژوهشی اظهار داشت: حضور فعال طلاب و روحانیت در نهضت تحقیق و پژوهش اقدامی مهم و دستاوردی بزرگ است.
 
رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه حرکت بزرگ تحقیق و پژوهش حرکتی اثرگذار و رو به جلو است، افزود: جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی زمینه‌ای است برای حضور طلاب در عرصه پژوهش و تحقیقات، از همین رو لازم است تحقیقات متناسب با نیاز دنیایی باشد که در آن زندگی می‌کنیم.
 
امام جمعه قم با اشاره به اینکه امروز جهان اسلام درگیر جنگ مذهبی نیست بلکه در جهان اسلام دو گفتمان وجود دارد، تصریح کرد: گفتمان تقریب و گفتمان تکفیر دو گفتمانی که امروز جهان اسلام با آن مواجه است.
 
وی با بیان اینکه امروزه تکفیر در مقابل تقریب قرار دارد، عنوان کرد: ریشه تکفیر در جهان اسلام نیست، تکفیر، ترور و خشونت در اسلام حقیقی جایی ندارد بلکه گفتمان تکفیر ریشه در استکبار و استعمار دارد.
 
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ریشه تقریب در انقلاب اسلامی و معارف اهل بیت (ع) است، خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب همان گفتمان امام (ره) است و طلاب جامعه المصطفی نیز پیرو این گفتمان هستند.
 
وی تصریح کرد: ریشه تکفیر و ترور به اسم مذهب در دست سلطه‌گران است، درحالی که ریشه تقریب در گفتمان اسلام است. گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه و المصطفی است اما برخی تئوری اسلام بلامذاهب را مطرح می‌کنند و می‌خواهند مشترکات را فقط مورد توجه قرار دهند که این تئوری نیز صحیح نیست زیرا نمی‌توانیم ممیزات مذاهب را کنار بگذاریم.
 
آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: برخی افراد هم تئوری پلورالیزم مذهبی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند همه مذاهب را مورد قبول قرار دهند که این تئوری نیز صحیح نیست، باید در نظر داشت که تئوری انقلاب اسلامی درباره تقریب به گونه‌ای است که اسلام در حوزه عقاید، اخلاق و اسلام مشترکات زیادی دارد البته اختلاف هم دارند اما باید با هم کنار بیایند، بنابراین وجود مشترکات کافی است تا افراد تابع اسلام شوند.
 
امام جمعه قم افزود: تاکید به شعائر و مناسکی مانند حج را باید مورد توجه ویژه قرار داد و این حکمی برای اسلام است، باید در نظر داشت این تقریب از درون اسلام شکل گرفته ‌و دانشمندان باید فقه تقریب و فلسفه تقریب را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
 
وی تاکید کرد: تئوری تکفیر که در برابر تئوری تقریب استفاده شده ‌و ریشه در افکار افرادی که غیر منطقی فکر می‌کنند، همچنین ریشه دوم آن نیز ریشه سیاسی و در بیرون از مرزهای اسلامی است.
 
آیت‌الله اعرافی گفت: من ملاقات‌های زیادی با سفرای کشورهای مختلف داشته‌ام و به آنان تاکید کرده‌ام جاهایی که فکر تکفیر تولید می‌کنند را به افکار عمومی تبیین کنیم تا اساس تکفیر از بین برود و مشخص شود که حمایت‌کنندگان آن تفکرات چه کسانی و با چه نقشه‌هایی هستند.
 
امام جمعه قم تصریح کرد: اگر همه دنیا منطق امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کار خود قرار دهند بی‌تردید بساط تند‌روی‌ها بر چیده می‌شود و ما نیز دیگر شاهد حضور گروه‌های تکفیری در جامعه نیستیم.
 
رئیس جامعة المصطفی بیان کرد: ما به عنوان مسئولان المصطفی باید منطق شفاف اهل بیت (ع) را در عالم و دنیا تبیین کنیم زیرا حضور بیش از 100 ملیت در این مرکز باید دین را در جهان ترویج دهد.
 
وی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب برای جوانان اروپا و امریکای شمالی خاطرنشان کرد: این نامه باید به عنوان منظومه فکری در جهان ترویج پیدا کند و حضور فارغ التحصیلان ما در جهان باید به گونه‌ای باشند که پیام‌آور رسالت دین و نامه رهبر معظم انقلاب باشند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین