عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۷۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
در جلد سوم كتاب «جرعه‌اي از دريا»؛
جلد سوم كتاب «جرعه‌اي از دريا» شامل مقالات و مباحثات، شخصيت‌شناسي و كتاب‌شناسي آيت الله شبيري زنجاني از سوي مؤسسه كتاب‌شناسي شيعه منتشر شد.
عقیق:به نقل از مؤسسه كتاب‌شناسي شيعه، جلد سوم جرعه‌اي از دريا شامل مقالات و مباحثات، شخصيت‌شناسي و كتاب‌شناسي فقيه محقق حضرت آيت الله حاج سيد موسي شبيري زنجاني از سوي مؤسسه كتاب‌شناسي شيعه منتشر شد.
شنيدن و خواندن سرگذشت علما و دانشمندان، هميشه براي مردم –چه براي الگو گرفتن و چه از سر كنجكاوي - جذاب بوده است؛ به ويژه اينكه حكايت بدون داستان‌پردازي فقط گوشه‌هايي از واقعيت زندگي آنان را روايت كرده باشد.
از همين روست كه كتابهايي كه درباره شرح حال علماست مشتاقان زيادي دارد و گاهي تيراژ چاپ برخي از آن‌ها از ده‌ها هزار نسخه فرا‌تر مي‌رود؛ به عنوان نمونه مي‌توان به كتابهايي درباره آيت الله بهجت، علامه طباطبائي، امام خميني رحمة الله عليهم اشاره كرد.
جرعه‌اي از دريا در اين حوزه، اما به شكلي متفاوت عرضه شده است. راوي اين كتاب خود يكي از علماي برجسته حال حاضر دنياي شيعه است، و مطالبي را حكايت كرده است كه خود به چشم ديده، يا از زبان نزديكان و اطرافيان دانشمندي شنيده است.
در بخشي از جلد سوم اين كتاب درباره پدر رهبر معظم انقلاب نكاتي ذكر شده است كه تقديم علاقمندان مي‌شود:
سادات صحيح‌النسب آقاي خامنه‌اي از سادات صحيح النسب و بيت ايشان كاملاً معروف است و در سيادت ايشان هيچ ترديدي نيست. پدر ايشان مرحوم آقاي حاج سيد جواد از اجلّه­ علماي مشهد و از اوتاد بود. پدر آقاي حاج سيد جواد، مرحوم آقاي حاج سيد حسين خامنه‌اي بود كه از علماي درجه اول و مهمّ تبريز و مدرَس سطح بالايي بود. ايشان از بني‌­اعمام قائم مقام فراهان است و سيادت قائم مقام مسلّم و قطعي است و شجره نامه‌اش هم موجود است. (شب چهارم محرم ۱۴۳۳)

مراتب علمي پدر
مرحوم آسيد حسين (جد آقاي خامنه‌اي و پدر حاج سيدجواد) از علماي درجه اول تبريز بود. از آقاي حاج سيد جواد شنيدم: در نجف غالب آذربايجاني­‌ها نزد ايشان دروس سطح (مثل رسائل و مكاسب) خوانده‌­اند. همچنين به خاطر دارم كه حاج سيد جواد مي‌گفت: آسيد حسين حاشيه­‌اي بر قوانين داشت ولي آقاي خامنه‌اي مي‌گفت: نسخۀ آن نزد شخص ديگري است و ما از آن اطلاعي نداريم.
از حاج سيد جواد شنيدم كه مي‌گفت: جد ما آسيد محمد خامنه‌اي (پدر آسيد حسين) اهل تفرش و بازاري بود. او به خامنه هجرت كرد و در آنجا ساكن شد. به احتمال قوي آسيد حسين در خامنه متولد شده است. البته اين را كه آسيد حسين در خامنه متولد شده است، حدس مي‌‌زنم. وي سپس به تبريز رفت و تحصيلات مقدماتي ايشان در آنجا بود. سپس به نجف رفت و مجدداً به تبريز باز گشت و از اعلام تبريز گرديد.
طبق آنچه از آقاي حاج‌سيدجواد شنيدم و در نظرم مانده وي در سال ۱۲۸۹ به نجف رفته و حدود ۲۵ سال در نجف اقامت كرده­‌است. از كيفيت تحصيل و اساتيد وي در نجف اطلاعي ندارم ولي اگر از ابتداي ورودش به نجف در دروس خارج شركت كرده باشد، به احتمال قوي بايد درس آسيد حسين كوه­كمري و فاضل ايرواني و ميرزاي رشتي را درك كرده باشد و ترديد دارم درس ميرزاي شيرازي را درك كرده باشد، چون ميرزا در سال ۱۲۹۱ به سامرا رفت. البته اين‌ها همگي احتمال است.
گفتني است كتاب جرعه‌اي از دريا كه تاكنون دو جلد آن منتشر شده است شامل ۴۲ نوشتار عربي (۱۶ مقاله) و فارسي (۲۶ مقاله) و ۵۵۵ صفحه بخش طريقيات درباره شرح زندگاني علماست. مقالات جرعه‌اي از دريا شامل مقالات تأليفي و تحشيه بر ديگر كتب است. جلد سوم از اين كتاب هم اكنون منتشر و روانه بازار شده است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین