عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
به مناسبت بیست‌‌ و ششم ربیع‌الثانی، هفتاد و سومین سالروز رحلت آقانجفی قوچانی
استاد مطهری که سال‌های زیادی با آقانجفی قوچانی هم‌حجره و از نزدیک با روحیات او آشنا بود، اعتقاد داشت آقانجفی این کتاب را از روی خیالات ننوشته، بلکه از روی مکاشفه‌هایی که دیده، نوشته است.
عقیق:بیست‌وششم ربیع‌الثانی سال 1363 هجری قمری علامه سیدمحمدحسن نجفی قوچانی از عرفای فرزانه دارفانی را وداع گفت و در یکی از اتاق‌های منزل خود به خاک سپرده شد.

وی در سال 1295 قمری در روستای «خورده» از روستاهای دامنه شاه جهان به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران کودکی در سال 1302 قمری به مکتب خانه رفت و مقدمات دروس فارسی و عربی را در زادگاه خود فرا گرفت.

سپس در سال 1308 قمری به قوچان رفت و در حجره‌ای از مدرسه علمیه مسکن گزید و برخی دروس دیگر را در آنجا آموخت، پس از مدتی اقامت در قوچان به دلیل کسالت به روستا بازگشت و چهل روز در بستر بیماری افتاد، در همان ایام بود که قوچان بر اثر زلزله زیر و رو شد، وی عازم سبزوار شد و در مدرسه حاج ملاهادی به مدت شش ماه ماندگار شد و از آنجا نیز به مشهد هجرت کرد و پس از گذراندن برخی دروس در مشهد در سال 1313 قمری وارد حوزه علمیه اصفهان شد.

علامه قوچانی در حوزه علمیه اصفهان، منظومه حاج ملاهادی سبزواری را در محضر آخوند ملامحمد کاشانی و رسائل شیخ انصاری را نزد آقا شیخ عبدالکریم گزی و فقه را نزد آقا نجفی اصفهانی و ثقةالاسلام حاج آقا نورالله و کتاب قوانین را در اصول فقه نزد شیخ علی بابا فرا گرفت و سپس در سطوح بالاتر از محضر درس مرحوم آخوند خراسانی و آقاسیدباقر درچه‌ای بهره‌های وافری برد و به این ترتیب مدارج عالی اجتهاد را پشت سر گذاشت و بعد از مدتی خود به یکی از اساتید ممتاز حوزه علمیه مبدل گشت.

همچنین وی در عرصه تحقیق و تألیف به موفقیت‌های مهمی دست یافت و توانست آثار ارزشمندی در زمینه‌های مختلف به یادگار بگذارد، دو مورد از کتاب‌های بسیار معروف وی که میان عوام و خواص زبانزد است، «سیاحت شرق» و «سیاست غرب» است که برخی بزرگان، یکی از آن‌ها را حاصل مکاشفات او دانسته‌اند و این کتاب بارها به چاپ رسیده است.

استاد شهید مطهری درباره روحیات معنوی او گفته است: «ماه رمضان که می‌شد، می‌آمد و در مدرسه دارالشفاء با من هم‌حجره می‌شد، بعد هم بزرگان آن روز قم مانند مرحوم خوانساری، مرحوم صدر به دیدن ایشان می‌آمدند و احترام می‌کردند که نماز جماعت بخواند، ولی ایشان قبول نمی‌کرد و می‌گفت: من قوچان را رها کردم، آمدم اینجا! حالا می‌گویید، اینجا امام جماعت بشوم؟!

*کتاب «سیاحت غرب»، نشانه کرامت

این کتاب، بیانگر ارواح برزخی است که مرحوم آقا نجفی در آن مراحل مختلف سفر برزخ را به تصویر کشیده و تا کنون توسط انتشارات‌های زیادی به چاپ رسیده و شاید عموم قشر مذهبی کشورهای سلامی با آن آشنا هستند.

استاد شهید مرتضی مطهری که سال‌های زیادی با آقا نجفی هم‌حجره و از نزدیک با روحیات ایشان آشنا بود، معتقد بود که وی این کتاب را از روی خیالات ننوشته، بلکه از روی مکاشفه‌هایی که آن را دیده نوشته است.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
0
خیلی خوب و متعالی..ان شاالله هرکس معرفت داره به درجات بالا برسه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین