عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
در نشست فکری «جوانان در اندیشه امام خامنه‌ای»
رایزنی فرهنگی ایران در سوریه، نشست فکری «جوانان در اندیشه امام خامنه‌ای» به منظور بازخوانی نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را برگزار کرد.
عقیق: به مناسبت سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رایزنی فرهنگی کشورمان در سوریه دمشق با همکاری انجمن دوستی فلسطین و ایران در سوریه، نشستی فکری «جوانان در اندیشه امام خامنه‌ای» را برگزار کرد. این نشست با حضور تعدادی از اندیشمندان و شخصیت‌های فکری و فرهنگی از سوریه و فلسطین، در مرکز ایران‌شناسی رایزنی فرهنگی ایران در سوریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، متن کامل نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی قرائت و بین حاضرین توزیع شد. پس از آن حسن حمید، عضو اتحادیه نویسندگان عرب و فلسطین، به عنوان نخستین سخنران، به اهمیت نامه رهبری اشاره کرد و گفت: برای درک این خطاب باید به سه مورد اشاره کنم؛ جوانان که هستند؟ واقع جوانان چیست؟ و از جوانان چه می‌خواهیم؟ ما می‌دانیم که وضع کنونی زندگی جوانان در جوامع غرب ناخوشایند است؛ چراکه آنان در وضع مادی و معنوی نابهنجاری به سر می‌برند. همچنین می‌دانیم که اغلب نیروی فعال جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند و متأسفانه بعضی از آنان نیز به دام اندیشه‌های تکفیری و تروریستی گرفتار شدند و برای جنگ با کشورمان به این منطقه آمدند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از آنان نیز اطلاعات کمی از اسلام دارند و آن را دین تندروی و قتل و کشتار می‌دانند، پس از آن ترس و واهمه دارند. واقع این جوانان حتی در کشورهای عربی و اسلامی آنچنان که باید و شاید نیست. به همین دلیل ما شاهد انحراف جوانان در این جوامع هستیم.

وی افزود: ما در حدود 700 هزار فلسطینی در سوریه داریم و با این اوضاع بحرانی کنونی، خیلی از جوانان مجبور شدند مهاجرت کنند. در حالی که در کشورهای غربی ما شاهد مشکلات معنوی و اخلاقی بیش از مادی هستیم. البته این امر در حقیقت از معضل تربیتی برگرفته می‌شود. این جوامع با عدم وجود تربیت اخلاقی و معنوی خوب، باعث منحرف شدن و سرگردانی این جوانان می‌شوند.

سخنران بعدی این جلسه البحیصی، اندیشمند و نویسنده فلسطینی بود. وی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب، از نامه امام خمینی (ره) به گورباچوف یاد کرد و گفت: همانطور که آن نامه متناسب با اوضاع آن دوره و زمانه بود، موقعیت زمانی این خطاب متناسب با اوضاع کنونی است. بنابراین رهبر معظم، در نامه خود به حوادث اخیر در فرانسه اشاره فرموده است.

البحیصی در ادامه سخنان خود گفت: کشورهای غربی سعی می‌کنند چهره ناخوشایندی از اسلام را به جوامع خود ارایه کنند. در حالیکه رهبر معظم در نامه خود از جوانان درخواست کرد که مستقیماً به قرآن و سنت پیامبر (ص) رجوع کنند و آن را مطالعه کنند تا فریب جوسازی رسانه‌های غربی مغرض و سیاستمداران آنان نشوند.

وی در ادامه سخنان خود به برخی آیات قرآن کریم از جمله سوره کهف اشاره کرد و گفت: در این سوره در سه مورد راجع به جوانان اشاره شده است؛ یکی راجع به جوانان اصحاب کهف، دوم موضوع حضرت موسی و جوانی که با ایشان بود، سوم داستان ذوالقرنین و چگونگی محافظت از مرزهای کشور خود تا جوانان در امان باشند.

وی در پایان سخنان خود به بخش دیگری از نامه معظم‌له اشاره کرد و گفت: رهبر معظم در نامه خود به سه مورد اشاره داشتهاند؛ موضوع سیاهپوستان در آمریکا و از جوانان خواسته‌اند تاریخ آن را مطالعه کنند تا فریب دروغ‌های سیاستمداران غربی نشوند، تاریخ خون‌آلود جنگ‌های طایفه‌ای در کشورهای غربی و موضوع قومیت را مطرح فرموده و به جنگ‌های اول و دوم جهانی اشاره کردند تا جوانان ببینند تعصب قومی‌گرایی، جوامع بشری را به چه نتایج هولناکی رسانید. از این رو نامه رهبر معظم را باید به دید تقدیر و احترام نگریست و در آن تعمق کرد.

در ادامه این نشست تنی چند از شرکت‌کنندگان از جمله حسین جمعه، رییس اتحادیه نویسندگان عرب در سوریه، عبدالکریم الشرقی، رییس انجمن دوستی ایران و فلسطین در سوریه، سحر جبریل، از فعالان زن فلسطینی در سوریه، عمر مقداد، روزنامه‌نگار و از اصحاب رسانه سوریه، نبیل ابوخروف، دبیرکل جبهه ملی فلسطین برای بازگشت، خالد بدیر، از اعضای جمعیت دوستی فلسطین و ایران، دیمه اسکندرانی، حقوقدان و فعال فرهنگی زن و عمر محمد جمعه، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و فرهنگی سوری، به بیان نظرات خود در این باره پرداختند.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین