عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
شاید مهمترین اتفاق روز 14 ربیع به درک واصل شدن یزید بن معاویه باشد.
عقیق: روز 14 ربیع الاول مصادف است با به درک واصل شدن یزید؛ او که شارب الخمر، قمارباز، میمون باز،ناکح با محارم، صاحب اشعار کفرآمیز و تارک الصلاة بود.

1- به درک واصل شدن یزید بن معاویه

در سال 64 هجری درشب 14 ربیع الاول یزید بن معاویه بن ابی سفیان درسن 39 سالگی یا 37 یا 35 سالگی به درکات جحیم شتافت.

مادر یزید میسون دختر بجدل کلبی است. او کسی است که غلام پدر خود را بر خود متمکن ساخت و به یزید ملعون بارور شد. از همینجاست که طبق فرمایش ائمه(علیهم السلام) قاتل امام حسین (علیه السلام)، یزید ملعون ولد الزنا است، که این کلام شامل شمر، عمرسعد، ابن زیاد و غیر آنها نیز می شود. او شارب الخمر، قمارباز، میمون باز،ناکح با محارم، صاحب اشعار کفرآمیز و تارک الصلاة بود. 

او بود که واقعه جانسوز کربلا را به وجود آورد. او بود که خانه خدا را خراب کرد و پرده کعبه را سوزانید. همچنین او بود که در واقعه حره در مدینه کشف ستر زنان مهاجر و انصار کرد سه روز مال و جان و ناموس مردم را بر سربازان خود حلال کرد.

در علت مرگ او چند قول است: یکی اینکه به بلای ناگهانی هلاک شده است. احمد بن حنبل و جماعتی از اهل سنت لعن یزید را تجویز کرده اند و عده ای از آنان معتقد به کفر یزید هستند. در این روز زیارت امام حسین(علیه السلام) مناسب است.(1)

2- مرگ موسی خلیفه عباسی 

در این روز در سال 170 هجری موسی الهادی فرزند مهدی عباسی به درکات جحیم شتافت. در همان شب هارون خلیفه شد و مامون نیز به دنیا آمد. او به قساوت قلب و قلت رحم و خشونت طبع و شرارت نفس مشهور بود.(2)

پی نوشت:

1- بحارالانوار: ج 98 ص 101.
2- تتمه المنتهی: ص 224- 222.


منبع: شیعه نیوز
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین