عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
حفظ اسرار در زندگی شخصی و آنچه که به سلامت جامعه مربوط است بسیار مورد تاکید پیشوایان دینی ما قرار گرفته است و چه بسا در زندگی شخصی و در زندگی اجتماعی افشای اینگونه از اطلاعات باعث ایجاد اختلافات و اشتباهاتی تاریخی در آنها شود.

عقیق: در حال حاضر در جامعه خود بسیار شاهد این مساله هستیم که افشای برخی از اطلاعات در جمع‌های کوچک و بزرگ باعث ایجاد مشکلات بسیار بزرگی شده است. این در حالی است که این موضوع در سیره و گفتار معصومین (ع) بسیار مورد اشاره قرار گرفته است.

البته ذکر یک نکته نیز بسیار مهم است و آن این که برخی از افراد به دلیل رسوا نشدن و اینکه چه اشتباهاتی را در گذشته و حال به انجام رسانده‌اند بعضا در پی راز‌آلود ساختن برخی از اطلاعاتی است که افشای آنها تنها به آن فرد مورد نظر آسیب رسانده و اشتباهات وی را بازگو ساخته و سر و رازنخواندن این اطلاعات از سوی کسانی که از آن آگاه هستند و در پی آن فاش ساختن آنها باعث خدمت به جامعه می‌شود.

براساس آنچه که گفته شد، آدمی باید با بهره‌گیری از آیات، روایات و دیگر رفتار، کردار و در مجموع سیره معصومین (ع) به تمیز و تفاوت قائل شدن بین آنچه که راز است و راز نیست پرداخته و با رعایت رفتار مطلوب در مواجهه با آنها زندگی خود و دیگران را به خطر نینداخته و در جهت افزایش هرچه بیشتر سلامت آنها گام بردارد.

در ادامه به متن، ترجمه و برخی از مفاهیم آیه 83 از سوره «نساء» پرداخته می‌شود که بخشی از مفاهیم آن به بحث حفظ اسرار می‌پردازد:

متن آیه:

«وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَإِلَیٰ أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلَّا قَلِیلًا»

ترجمه آیه:

"هنگامی که خبری (و شایعه‌ای) از ایمنی یا ترس (پیروزی یا شکست) به آنان (منافقان) برسد، آن را فاش ساخته و پخش می کنند، در حالی که اگر آن را (پیش از نشر) به پیامبر و اولیای امور خود ارجاع دهند، قطعا آنان که اهل درک و فهم و استنباطند، حقیقت آن را در می‌یابند و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، به جز اندکی، پیروی از شیطان می‌کردید."

بخشی از مفاهیم مرتبط با این آیه:

نشر و پخش اخبار محرمانه و شایعات همیشه به مسلمانان ضربه زده است. نشر اخبار سری معمولا از روی سادگی،‌ انتقام، ضربه زدن، آلت دست شدن، طمع مادی، خودنمایی و اظهار اطلاعات صورت می‌گیرد.

اسلام به خاطر جامعیتی که دارد، به این مساله پرداخته‌ و در این آیه از افشای رازهای نظامی نکوهش می‌کند و نقل اخبار پیروزی یا شکست را پیش از عرضه به پیشوایان، عامل غرور نابجا یا وحشت بی‌مورد از دشمن می‌داند و اگر هشدارها و عنایت‌های الهی نبود، مسلمانان بیشتر در این مسیر شیطانی (افشای سر) قرار می‌گرفتند.

پی نوشت:

کتاب دقایقی با قرآن، تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، ناشر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، نوبت چاپ پانزدهم زمستان سال 1390 


منبع: خبرگزاری ایسنا

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین