عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
آیت الله هاشمی شاهرودی:
آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: روحانیت سه رکن تحصیل علم، تهذیب نفس و درک روح اسلام را مدنظر داشته باشد.
عقیق: آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، عضو مجلس خبرگان رهبری در آیین تلبس طلاب حوزه علمیه مجد گفت: تحصیل علم، تزکیه و تهذیب نفس و درک روح اسلام از ضروریات هر روحانی است.

وی ادامه داد: درک روح اسلام با توجه به شرایط زمان بسیار مهم است هرچند بعضا نادیده گرفته می شود.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری هر کدام از این سه رکن نسبت به سابق توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: در گذشته تحصیل علم منحصر به حوزه می شد اما امروزه گسترش یافته است.

وی افزود: برخی از اشخاص مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید صدر با فهم خودشان کارهای عظیمی در زمینه درک روح اسلام انجام داده اند.

آیت الله هاشمی شاهرودی با تاکید بر اینکه امروز تهذیب نفس با سابق فرق دارد، اظهار داشت: امروزه یک روحانی با جاذبه ها و امتحانات بیشتری روبروست.

وی با بیان اینکه در گذشته یک روحانی بسیار تلاش می کرد نهایتا می توانست اجازه تأسیس یک مدرسه را بگیرد، تصریح کرد: اما امروزه روحانیت در پست های مختلف حضور دارد که بسیار وسوسه انگیز است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروز یک روحانی در جامعه ما و کل جهان ارزش دارد، اظهار داشت: در گذشته اگر یک روحانی اشتباه می کرد به اندازه الان بزرگش نمی کردند.

وی افزود: امروزه طلبه شدن شوخی نیست بلکه ورود به مسلکی است که پر از وسوسه و خطر است لذا کسی که وارد این کسوت می شود باید مدام نفس خود را بکشد.

آیت الله هاشمی شاهرودی با تأکید بر اینکه امروز روحانیت می تواند از لباس خود برای مناصب مختلف اجتماعی استفاده کند، خاطرنشان کرد: امروز همانطور که فرصت ها برای طلاب بیشتر شده است خطرات نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: محور سوم برای هر روحانی فهم روح اسلام است و امتیاز امام، شهید صدر، شهید بهشتی، شهید مطهری و سایر شهدای بزرگ عصر ما درک خوب روح اسلام است.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام خمینی (ره) در فقه و اصول مانند سایر مراجع بودند، اظهار داشت: ایشان نسبت به فهم و روح اسلام بسیار دقیق بودند و اسلام را بسیار فراتر از درس، شهریه، استفتائات و مسایل سنتی مرجعیت می دیدند.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه امام نگاهی عمیق به مسایل اصلی اسلام داشتند، خاطرنشان کرد: امام همواره مصادیق و عمق هدف دشمن، طاغوت و استکبار را درک می کردند.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری در همین ارتباط گفت: صدام به این دلیل شهید صدر را شهید کرد که ایشان مانند امام (ره) با درک صحیح از روح اسلام فهمیدند اصل اسلام بر پایه حکومت اسلامی است.

آیت الله هاشمی شاهرودی در پایان خطاب به طلاب گفت: اگر خدای ناکرده روح اسلام را نفهمید از قافله انبیا و ائمه اطهار دور خواهید ماند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین