عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
بنابر آموزه های دینی روایی در الهام گیری از افراد در زندگی و الگو قرار دادن آنها در مسیر رشد و تعالی باید نمونه های صحیح را انتخاب کرد.
عقیق:اسلام به عنوان برنامه هدایت و کمال بشری، الگوهایی را برای قرار گرفتن در مسیر صحیح و رسیدن به مقصد به انسان معرفی کرده است. به عنوان مثال در قرآن درباره شخصیت پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللّه ِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». بعد از پیامبر اکرم (ص) بهترین الگوها، ائمه معصوم (ع) هستند.
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «پيشوايان شما زمام داران شما به سوى خدايند. پس بنگريد از چه كسانى در نماز و دينتان پيروى مى كنيد.»
همان حضرت (ص) در بيان جايگاه امامان عليهم السلام فرمودند: «آنان دروازه هاى دانش در ميان امتم هستند، هر كس از آنان پيروى كند از آتش نجات مى يابد و هر كس به آنان اقتدا كند به راه راست رهنمون مى شود، خداوند محبت آنان را به كسى نبخشيد مگر آن كه خود وارد بهشتش كرد.»
امام زين العابدين (ع) می فرمایند: «مبغوض ترين مردم نزد خداوند كسى است كه خود را پيرو روش امامى بداند ولى از رفتار و كردار او پيروى نكند.»
امیرمومنان علی (ع) در شناساندن شيعه اهل بيت عليهم السلام فرمودند: «از نشانه هاى هر يك از آنان آن است كه او را در دين نيرومند مى بينى ... به نيكان پيش از خود اقتدا كرده و سرمشق طالبان نيكى پس از خود گشته است . ايشان ، كارگزاران خدايند و فرمانبرداران و مطيع او و چراغ هاى زمين و خلقش هستند. اينان شيعيان و دوستداران ما و از ما و با ما هستند. واى كه چه مشتاق آنانم!»
همان حضرت (ع) در روایتی دیگر در باب خصایص شیعه می فرمایند: «شیعیان ما عارفان به خدا و عمل کنندگان به امر خدایند. آنان اهل فضایل و ناطقان به صوابند . به اندازه قوت خود می خورند و در پوشش میانه رو بوده و هنگام راه رفتن متواضعند...»
امام صادق (ع) نیز فرموده اند: «دوستداران ما كسانى اند كه در برابر فرمان ما تسليم بوده و از آثار ما پيروى و در همه امور به ما اقتدا كنند.»

پی نوشت ها:
بحارالانوار
کنزالعمال
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین