عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
سامرا آرام آرام به یک شهر سنی نشین تبدیل شد. در دوران چند دهه از حکومت رژیم منحله حزب بعث، تقریبا حضور شیعیان در سامرا به صفر درصد رسید.
عقیق: نگاهی گذرا به تاریخ تشیع در طول بیش از هزار سال گذشته، نشان می دهد که شهر سامرا در بیشتر این مدت شهری سنی نشین بوده است.

اما حضرت آیت الله سید «محمدحسن حسینی شیرازی» معروف به "میرزای شیرازی" از مراجع تقلید شیعه بود که با هدف احیای حضور پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، به شهر سامرا کوچ کرد و با دایر کردن حوزه ای علمیه در این شهر، تلاش کرد شیعیان را به سامرا بازگرداند و سامرا را به شهری شیعی تبدیل کند.

ناگفته نماند از جمله فعالیت های "میرزای شیرازی" در سامرا، برگزاری نماز جماعت در حرم امامین عسگریین علیهما السلام بود. همان طور که در تصویر موجود در این مطلب نیز دیده می شود، صدها و گاهی هزاران تن از شیعیان در نماز جماعت میرزا در سامرا شرکت می کردند.

پس از اینکه میرزای شیرازی در سال ۱۳۱۲در سامرا دارفانی را وداع گفت، شیعیان هم کم‌کم سامرا را ترک کرده و به سمت دیگر شهرهای شیعه نشین به ویژه در جنوب عراق یعنی کربلای معلی و نجف اشرف کوچ کردند. 

بر همین اساس، سامرا آرام آرام به یک شهر سنی نشین تبدیل شد. در دوران چند دهه از حکومت رژیم منحله حزب بعث، تقریبا حضور شیعیان در سامرا به صفر درصد رسید. 

اما پس از انفجار حرم مطهر امامین عسگریین علیهما السلام در ۳ اسفند ۱۳۸۴ (برابر با 2005 میلادی) علما و مراجع تقلید شیعه یک بار دیگر به فکر بازگشت آرام آرام به شهر سامرا افتادند تا بتوانند با حضوری فعال در این شهر، در آینده سامرا را به شهر شیعه نشین تبدیل کنند. 

بر همین اساس اولین بار حجة الاسلام سید «مرتضی شیرازی» نوه میرزای شیرازی از بازسازی حوزه علمیه میرزا در سامرا خبر داد و گفت: این حوزه علمیه در یک مجتمع بزرگ که بزرگ ترین مرکز علمی چند منظوره تشیع در شهر سامرا بوده در سه فاز ساخته خواهد شد.

از سوی دیگر اخبار رسیده به خبرنگار ما حاکی از آن است که طی چند ماه اخیر تلاش و کوشش دفاتر مراجع تقلیدی همچون حضرت آیت الله سید «علی سیستانی» و حضرت آیت الله سید «محمود هاشمی شاهرودی» برای تأسیس حوزه علمیه، مراکز فرهنگی و غیره در سامرا سرعت یافته است.


منبع: شیعه آنلاین
کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین