عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
حجت الاسلام مصطفی پور با اشاره به معنای حقیقی ذکر گفت: اصل معرفت و توجه درونخبرگزاری ی است و تمرین می طلبد؛ خداوند در قرآن می فرماید: اذکرو الله ذکرا کثیرا یعنی خدا را زیاد یاد کنید.
عقیق: حجت الاسلام محمدرضا مصطفی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سوال که غفلت از یاد خدا به چه صورت تحقق می یابد گفت: اصل یاد خدا یکی از آموزه های دین است و تصریح قرآن و اسلام است و در این راستا چگونگی یاد خدا نیز مهم است.

وی با بیان اینکه به یاد خدا بودن به صورت های مختلفی ظهور و بروز پیدا می کند، اظهار کرد: این امر گاه به صورت زبانی است که می توان به خواندن نماز و دعا و ذکر در این باره اشاره کرد و گاه به گونه ای غیر زبانی به این صورت فرد یاد و ذکر خدا را در دل و ذهن داشته باشد.

حجت الاسلام مصطفی پور ادامه داد: اما معنای واقعی ذکر و به یاد خدا بودن، آن است که انسان همیشه احساس کند در حضور خداست و او رفتارها و گفتارهایش را می بیند و به تعبیر امام (ره)، عالم را محضر خدا بداند.

این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه این مساله بستگی دارد به اینکه فرد رابطه خود با خدا را و بر عکس رابطه خدا را با خود به چه صورت ببیند، تصریح کرد: برای اینکه بدانیم تا چه اندازه به یاد خدا در همه لحظه ها هستیم، باید بسنجیم که به چه میزان اطاعت پروردگار را می کنیم یا چه مقدار از او فاصله گرفته ایم.

وی با تاکید بر اینکه آنجا که در حال انجام معصیت هستیم، در حقیقت از یاد خدا غافل شده ایم، عنوان کرد: هر زمانی که به دستورات الهی جامه عمل پوشانده و اطاعت خالق هستی را کردیم، در واقع در این هنگام به یاد خدا هستیم و از یاد او غافل نمانده ایم.

حجت الاسلام مصطفی پور همچنین در پاسخ به این سوال که چرا و چگونه از یاد خدا غافل می شویم، گفت: این مساله بستگی به نوع سرگرمی ها و دل مشغولی های ما دارد و اینکه چگونه این امور ما را به خود مشغول کرده و از اطاعت خدا غافل می کنند و در ادامه نافرمانی او را در پی دارند.

وی با تاکید بر اینکه یاد خدا تسبیح به دست گرفتن و مثلا روزی هزار نوبت عبارت خاص و ذکر گفتن نیست، تصریح کرد: اصل معرفت و توجه درونی است و تمرین می طلبد؛ خداوند در قرآن می فرماید: اذکرو الله ذکرا کثیرا یعنی خدا را زیاد یاد کنید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه غفلت از یاد خدا تبعات سوئی در سبک زندگی افراد دارد، اذعان کرد: یکی از آثار غفلت از یاد خدا، آن است که انسان قدرت تحمل خود را برابر مشکلات از دست داده و زود از پا در می آید و در برابر مسائل دچار یاس و ناامیدی و از دست دادن انگیزه شده و سبک زندگی او دچار اختلال می شود.

وی ادامه داد: بنابراین غفلت از یاد خدا تاثیرات روانی منفی دارد و هم اجتماعی و رفتاری؛ وقتی فردی از یاد خدا غافل شد، حامی خود را از دست می دهد چرا که خود را متکی به جایی نمی بیند لذا دچار گرفتاری های روانی و اضطراب هایی می شود که منجر به دست دادن امید، روحیه کار و تلاش و مسائل دیگر می شود در نتیجه شادی خود را نیز از دست می دهد.

حجت الاسلام مصطفی پور با تاکید بر اینکه بنابراین یاد خدا نشاط و شادی و امید به همراه دارد، بیان کرد: نمازهای پنجگانه همراه با حضور قلب و تمرین کردن، می تواند یاد خدا را ملکه ذهن کرده و از عواقب دنیوی و اخروی غفلت انسان بدارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی نماز با توجه و حضور قلب را یکی از عوامل مهم یاد خدا دانست و یادآور شد: نماز دق الباب خانه خداست؛ انسانی که با نماز به خانه خدا ورود پیدا کرد، هر جایی باشد، خدا را حاضر و ناظر بر خود می بیند و از او غافل نمی شود.


منبع:شبستان



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین