عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد گفت: امام سجاد (ع) فرمودند برخی از گناهان موجب آبروریزی می شود که از جمله آنها بیان عیوب مردم است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین هاشمی نژاد، استاد اخلاق حوزه علمیه در مسجد فاطمیه تهران گفت: در روایات اشارات بسیاری به اتفاقات آخرالزمان شده است از جمله اینکه از مأذنه ها موسیقی پخش می شود همچنان که برخی از خدام مساجد قبل از اذان رادیو را روشن کرده به طوری که صدای موسیقی قبل از قرائت قرآن و اذان از مأذنه مسجد پخش می شود.

وی با بیان اینکه جابجایی میان منکر و معروف، احترام یافتن بی حجاب و بدحجاب و بی احترامی نسبت به محجبه ها از جمله ویژگی های دوران آخرالزمان است، گفت: پیغمبر اسلام (ص) فرمودند در آخرالزمان نقل مجلس اخیار امت من غیبت است.

حجت الاسلام هاشمی نژاد با بیان اینکه غیبت به این دلیل در دین اسلام به شدت نهی شده است که خدا آبروی مردم را بسیار مهم می داند به طوری که فرموده اند اگر خبری درباره فردی شنیدید باید 4 شاهد عادل بر آن گواهی دهند تا صحت آن خبر تأیید شود و اگر یکی از آن شاهدان عادل بگوید آن اتفاق توسط این فرد در ساعت 4 روی داده و شاهد عادلی بگوید آن اتفاق توسط این فرد در ساعت 3 روی داده است شرط حد زدن این فرد از بین می رود.

وی افزود: حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند آبروی مؤمن بسیار بالاتر از حرمت خانه کعبه است. استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه امام سجاد (ع) فرمودند برخی گناهان نوشیدن شراب، بازی قمار، زنا، مسخره کردن دیگران و غیره موجب آبروریزی می شود، گفت: یکی از گناهانی که امام سجاد (ع) آن را موجب آبروریزی فرد دانسته اند بیان عیوب مردم است.

سخنران این مجلس با بیان اینکه متأسفانه ما خیلی راحت با آبروی مردم بازی می کنیم، گفت: مؤسسه مدرسه مروی یعنی خوان مروی ساعتی داشت که هر یک ربع به یک ربع زنگ می زد، روزی خوان مروی در حالی که این ساعت در جیبش بود وارد حوزه طلبه نیازمندی شد و وقتی آن ساعت زنگ زد برای قضای حاجت بیرون رفت آن طلبه آن ساعت را برداشت و وقتی خوان مروی برگشت ساعتش را پیدا نکرد لذا برای آنکه آن طلبه شرمنده نشود به او گفت برای من خیلی دعا کن تا سنگینی گوشم از بین برود و همان لحظه آن ساعت زنگ خورد و آن طلبه خوشحال شد که چون خوان مروی گوشش سنگین است صدای ساعتش را نشنیده و آبروی او حفظ شده است. چند روز بعد آن طلبه در جمعی از طلاب حضور داشت که خوان مروی آمد و طلبه ای که ساعت را برداشته بود گفت خوان مروی انسان خوبی است حیف که گوشش سنگین است. در این زمان طلاب به او گفتند که اتفاقا گوشش تیز است و به این طریق آن طلبه به اشتباه خود و عظمت روح خوان مروی پی برد.

استاد حوزه با بیان اینکه بزرگان آبروی دزد را نیز نمی بردند، اظهار داشت: بنده زیاد دیده ام که چگونه آبروی مردم را می برند در حالی که امام معصوم (ع) گفته اند اگر چیز بدی از فردی شنیدی به گوش دیگرت بگو نشنیدم.

وی در همین ارتباط بیان کرد: همسر پیامبر اسلام (ص) می گوید در محضر حضرت بودم که زنی آمد سوالی پرسید و رفت، وقتی آن زن خارج شد به پیامبر گفتم این زن قدش کوتاه است که حضرت ناراحت شدند و فرمودند ساکت باش غیبت زن مؤمنه را نکن.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد خاطرنشان کرد: عباراتی مانند قدش کوتاه است، اگر ماشینی دارد از کجا آورده این ماشین را خریده غیبت است. وی افزود: از پیامبر(ص) پرسیدند مفلس کیست که حضرت فرمودند کسی که در قیامت وارد محشر می شود در حالی که نماز، حج، روزه و کارهای خیر بسیاری دارد اما فحاش بوده و مردم را اذیت می کرده در بررسی پرونده این فرد از اعمال خوبش برداشته و به پرونده آن کسانی که او آنها را اذیت کرده، اضافه می کنند و این کار را آنقدر ادامه می دهند تا حسناتش تمام شود. در این هنگام از سیئات آن افراد برداشته و در پرونده این فرد فحاش می گذارند.

خطیب این مجلس خطاب به حضار گفت: حسناتتان را به دیگران ندهید و برای خودتان باقی بگذارید. برخی از علما را خواب دیدند که گفتند یک دانه ای که برای مرغی می ریزید یا یک استخوان که برای سگی می اندازید به نیت ما بیندازید که در برزخ به دردم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد در پایان با بیان اینکه که در روایت داریم که زبانتان را از دروغ و غیبت حفظ کنید، گفت: خوشا به حال کسانی که زبانشان را حفظ می کنند که در این صورت محل خزائن الهی می شوند.

 
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین