عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
در پنجمین نشست ستارگان محراب صورت می‌گيرد؛
پنجمین نشست از سلسله نشست های ستارگان محراب (بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات تهران) با نام و یاد عالم ربانی و فقیه مبارز آیت الله العظمی سید احمد خوانساری برگزار می شود.
عقیق: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محراب، پنجمین نشست از سلسله نشست های ستارگان محراب (بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات تهران) با نام و یاد عالم ربانی و فقیه مبارز آیت الله العظمی سید احمد خوانساری، امام جماعت مسجد سید عزیز الله، در روز دوشنبه بیست و نهم دیماه بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد سید عزیز الله برگزار می شود.

آیت الله سید احمد خوانساری، ستاره ای تابناک از تبار امام موسی بن جعفر (ع) در شب هیجدهم محرم سال ١٣٠٩ قمریبه دنیا آمد. وی تحصیلات خود را تا پایان سطح در خوانسار گذراند و پس از این سطح، در شانزده سالگی به اصفهان رفت و چهار سال از محضر اساتید آن دیار استفاده کرد و بعد از پایان دروس خارج فقه و اصول در ١٨ سالگی به آستان مقدس امیرمؤمنان در نجف اشرف شتافت و به تکمیل فقه و اصول و فراگیری علم رجال پرداخت و پس از٦ سال روی به میهن آورد.

وی کمی بعد به از ورود به میهن در حوزه سلطان آباد اراک نزد آیت الله العظمی حائری ساکن شد و هفت سال به تحصیل و تدریس پرداخت.

آیت الله العظمی سید احمد خوانساری ابتدا به تدریس سطوح و آنگاه خارج فقه و اصول پرداخت. علاوه بر آن از اساتید خط و ریاضیات نیز به شمار می رفت و در تهران طالبان دانش دین در محضرش دروس خارج فقه را می آموختند. یکی از معاصران وی می نویسد «در مسجد مزبور (سید عزیزالله) به اقامه جماعت و تدریس فقه استدلالی مشغول و تاکنون همه روزه ساعت ده صبح اکثر علماء تهران به مباحثه ایشان حاضر شده و استفاده می نمایند.

او همواره به مطالب مهم می پرداخت و جزئیات را به دانش طلبان وامی گذارد. شاگردانش اکنون نیز از کاوش دقیق ظرایف و زوایای مطلب توسط استاد خویش سخن می گویند. او در بحث به مبانی عالمان گذشته توجه ویژه داشت و نظریات آنان را به نقد می کشید. از جمله در مباحث او بارها سخنان آقا ضیاء و مرحوم نایینی مورد بحث و کنکاش قرار می گرفت.

از حوزه تدریس آیت الله العظمی خوانساری شاگردانی توانمند و مجتهدینی ارزشمند به جامعه علمی حوزه تقدیم شد. برخی از شاگردان او در قم عبارتند از: جلال طاهر شمس، ستوده، شیخ علی پناه اشتهاردی، سید محمدباقر سلطانی، سید موسی صدر، حسین علی منتظری، شهید مرتضی مطهری، سید محمدباقر ابطحی، سید محمدعلی ابطحی، سید رضا صدر و سید عبدالله شبستری.

از پرورش یافتگان مکتب علمی او در تهران نیز می توان به سید رضی شیرازی، مجتهدی، محمود انصاری، محمدتقی شریعتمداری، حسن خسروشاهی و میرزا هادی (حاجی) (متوفی ١٣٧٧ کربلا) اشاره کرد.

آیت الله العظمی سید احمد خوانساری الگوی اخلاق برای نسل دیروز و امروز است. وی با داشتن مقام علمی والا هیچ گاه اصول اخلاقی را فراموش نمی کرد. چنان مهر اهل بیت(ع) در جانش نفوذ کرده بود که کردارش نیز بوی علوی می داد. بعد از گذشت سالها خوشه چینان مکتب سید از زهد و ساده زیستی او به عنوان مشخصه اصلی زندگیش یاد می کنند

وی یک هفته قبل از وفاتش در سن ٩٦ سالگی، اطرافیان را از وفات خود آگاه ساخت و همانطور که گفته بود، سربر بالین نهاد. تا اینکه بعد از یک عمر تلاش، در عرصه های گوناگون اخلاقی، معنوی، سیاسی و اجتماعی در اولین ساعات بامداد روز شنبه ٢٩/١٠/٦٣ مطابق با٢٧ ربیع الثانی ١٤٠٥ ندای حق را لبیک گفت.

گفتنی است، مراسم بزرگداشت این عالم ربانی مصادف با سالروز رحلت وی در بیست و نهم دی ماه برگزار می شود و علاقه مندان برای حضور در این مراسم معنوی که با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران همراه خواهد بود، می توانندبعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد سید عزیزالله واقع در خیابان ١٥ خرداد شرقی، بازار نوروز خان، چهارسوق بزرگ به سمت چهارسوق کوچک حضور به هم رسانند.


منبع:جهان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین