عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
در گفتگو با سیدوکیلی مطرح شد؛
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: فرقه‌های انحرافی همواره اتحاد بر محور رهبری الهی را مانع اصلی پیشبرد اهدافشان دیده‌اند لذا رهبری هوشمندانه و نظارت مستقیم حجت‌های الهی بر جامعه، مانع فرقه‌گرایی و پراکندگی امت اسلامی می‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام سیدهادی سیدوکیلی عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در این گفت‌وگو یکی از مهمترین کارکردها و تأثیرات اجتماعی دین را به وجود آوردن یک جامعه متحد و یک پارچه از مؤمنان و باورمندان به دین است برشمرد و گفت: این اتحاد خواسته یا ناخواسته در میان جامعه دینداران بر محور فرستاده الهی و کلام الهی شکل می‌گیرد؛ «مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِین».

وی تصریح کرد: پذیرش رهبری الهی پیامبران به عنوان فصل‌الخطاب، از پیشرفت اختلافات و ایجاد و گسترش فتنه‌ها جلوگیری می‌‌کند و پیامبر اکرم(ص) با تکیه بر علم ماورایی خود و با قرار گرفتن در جایگاه ناظر بالا دستی در جامعه، به رصد فتنه‌ها و فتنه‌انگیزان می‌پردازد و از ظهور و گسترش اختلافات و دامن زدن به آنها جلوگیری می‌کند و بر اساس آیه 59 سوره مبارکه نساء مبنی بر «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ‏ فِی شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُول‏» نقش روشن‌گرانه رسول الهی به همراه ایمانی که جامعه به دلسوزی و شایستگی و آگاهی ایشان دارد، باعث ایجاد همگرایی در میان آحاد مردم جامعه اسلامی می‌شود.

* حضرت رسول(ص) با تک تک افراد جامعه نسبت واحدی دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: البته پیامبران نیز اختلاف سلایق و اختلاف در سطح درک و فهم مردم و نیز اختلافِ در برداشت را تا آنجا که به اتحاد و انسجام جامعه اسلامی آسیب نرساند و منجر به ظهور ستیزه‌جویی‌ها و دشمنی‌ها نشود را به رسمیت شناخته‌اند و بدان ارج نهاده‌اند. همچنین مردم با وجود روحیات و سلایق گوناگون و بسترهای اجتماعی و خانوادگی رشد و بالندگی، از نظرگاه دین محترم بوده و تنها ملاک مقایسه آنها در درگاه خداوند متعال ایمان، تقوا و کوشش برای انجام اعمال نیک با توجه به موقعیت و جایگاه هر فرد است.

وی یادآور شد: قطعاً اعمال نیک از سوی فردی که در بستر اجتماعی متمولان و صاحبان سرمایه‌های بزرگ قرار دارد با فردی که در طبقه مستضعفان جامعه قرار گرفته است، متفاوت تلقی خواهد شد اما مهم اینجا است که «متمول و مستضعف» از دیدگاه دینی هرگز از دو جامعه مجزای از هم تلقی نمی‌شوند و در فعالیت‌های اجتماعی در کنار هم قرار می‌گیرند. آیات ابتدایی سوره عبس بر همین امر دلالت دارد که هیچ گروه یا دسته‌ای حق ندارد خود را در جامعه اسلامی برتر بداند و دیگران را خُرد بشمارد بلکه همه در یک ردیف و یک صف در پیشگاه خالق هستی می‌ایستند و خود را فقیران درگاه الهی می‌شمارند.

سیدوکیلی ابراز داشت: محوریت این اتحاد اجتماعی بر گرداگرد رسول الهی به عنوان «عروة الوثقی» شکل می‌گیرد و رسول خدا به عنوان مظهر رحمت پروردگار نیز همه را به یکسان از این بارش فراگیر بهره مند می‌کند. در حقیقت نسبت حضرت رسول(ص) با تک تک افراد جامعه یکسان است و همه را از یک منظر و یک چشم می‌نگرد و آنچه مردم را بر حول محور پیامبر گرد می‌آورد، همین احساس نیاز به قرار گرفتن در شعاع محبت خداوندی است و این نور محبت است که مردم را همچون گل‌های آفتاب گردان به سوی خورشید وجود نبوی سوق می‌دهد.

* ائمه اطهار(ع) محور اعتدال جامعه اسلامی معرفی شده‌اند

وی با تأکید بر اینکه تمامی اعضای امت اسلامی با پیروی از سخنان پیامبر اکرم(ص) موظف به حفظ این اتحاد و انسجام هستند و هیچ یک حق ندارند با هر بهانه‌ای این اتحاد را بر هم بزنند زیرا در این صورت اساس جامعه اسلامی به خطر می‌افتد، عنوان کرد: در قرآن کریم، ائمه اطهار علیهم‌السلام به عنوان اوصیاء رسول اعظم(ص) محور اعتدال جامعه اسلامی، عَلَم و هادی اجتماعی مردم معرفی شده‌اند که جامعه می‌تواند بر محور رهبری و هدایت ایشان به انسجام و اتحاد دست یابد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: نکته قابل توجه اینجا است که فرقه‌های انحرافی و دنیاطلبان و شیطان صفتان، همواره همین اتحاد بر محور رهبری الهی را مانع اصلی پیشبرد اهدافشان دیده‌اند؛ رهبری هوشمندانه و نظارت مستقیم حجت‌های الهی بر جامعه مانع از فرقه گرایی و پراکندگی امت اسلامی شده و حرکت‌های فتنه انگیز را مشخص می‌کند. بنابراین فتنه انگیزان برای گسترش فتنه‌ها و نفوذ آن در جامعه اسلامی باید این رهبری فراگیر را از بین برده و ارتباط میان رهبر و امت را سست کنند.

* ظهور در لباس دفاع از مردم، نقطه اشتراک تمام جریان‌های انحرافی است

وی یادآور شد: به راحتی با مطالعه تاریخ در می‌یابیم که این رهبری همواره مورد خدشه جریان نفاق قرار گرفته است. سامری در مقابل موسی، جریان بزرگان معابد صدوقی و فریسی در مقابل عیسی مسیح، جریان خویشاوندان قرشی پیامبر در مقابل ایشان که در صدر آن ابولهب و ابو جهل قرار گرفته است، جریان نفاق در مدینه و ... تمامی رهبری پیامبران را هدف قرار داده و سعی در انقطاع پیروان و رهبر و از بین بردن اتحاد جامعه دینداران برای از میان برداشتن دین الهی را نشان می‌دهد.

سیدوکیلی با اشاره به آیات 150 تا 154 سوره مبارکه «آل عمران» گفت: این آیات کریمه بر وجود چنین فتنه‌هایی در جامعه اسلامی گواهی می‌دهد؛ فتنه‌هایی که خداوند با وجود مهر افزای حجت‌های خود آنان را خنثی می‌‌کند. این ترفند شیطانی تفرقه انگیز همواره امت اسلامی را تهدید می‌کند. لذا منافقان حتی گاه در لباس دفاع از مردم یا دین همواره اتحاد الهی جامعه بر محور حجت‌های خداوندی را هدف قرار داده‌اند به طوری که حتی می‌توان این هدف را نقطه  اشتراک تمامی جریان‌های انحرافی نیز تلقی کرد.

* پیروی از ولایت فقیه می‌تواند جامعه را با وجود سلایق مختلف بر محوریت قرآن و سنت همگرا کند

وی خاطرنشان کرد: وقتی امروز نیز تمامی جریانات انحرافی اعم از روشنفکری غربگرا، جریان‌های معنویت‌گرای نو پدید شرقی و غربی، بهائیت، وهابیت، اباحه‌گری، صوفی‌گری انحرافی و ... با وجود اختلاف در بسترهای شکل‌گیری و مبانی همه بر یک مبنا اتفاق نظر دارند و آن مخالفت با رهبری عالمان دین شناس به عنوان عَلَم، معیار، و ناظر بر جریان‌های فرهنگی جامعه است وجود چنین عالمانی که تحت نظارت ولی فقیه به رصد جامعه اسلامی پرداخته و جریان‌های فتنه انگیز را به جامعه معرفی کنند، بزرگترین عامل برای جلوگیری از گسترش این جریان‌های انحرافی با محوریت نفس پرستی و انسان گرایی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ابراز داشت: بنابراین تمامی این جریانات وجود این چنین رهبری را مانع و دشمن بزرگ خود می‌شمرند. اینجاست که رمز وحدت این جریانات انحرافی بر ضدیت با ولایت فقیه به عنوان رهبر دین‌شناس و محور اتحاد جامعه اسلامی روشن می‌شود. از این رو وجود و پیروی از ولایت فقیه می‌تواند جامعه را با وجود اختلاف سلایق و دیدگاه‌ها بر محوریت قرآن و سنت همگرا کند و جریان‌های انحرافی همانند اسلاف شیطانی، خود همواره بر ضدیت و تضعیف جایگاه رهبری دینی که نقطه همگرایی و اتصال جامعه است و انفصال میان جامعه و رهبری آن کوشیده‌اند. نکته‌ای که فعالان فرهنگی و روشنفکران حقیقی و مرزبانان فکری جامعه همواره باید مراقب آن باشند و با قرار گرفتن در راستای اهداف ولایت فقیه، بازوان توانمند ایشان در همگرایی و اتحاد جامعه اسلامی باشند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین