عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
یکی از گناهان کبیره، ربا می باشد،
عقیق: خداوند در باب عذاب افرادی که به این عمل شنیع روی می آورند می فرماید: وَ مَن عادَ فَأولئکَ أَصحابُ النّارِ هُم فیها خالِدُون؛ و کسانی که به (رباخواری) روی می آورند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود.
علاوه بر آیات قرآن کریم، درباره ی عذاب این افراد، ائمه اطهار(ع) نیز، عذاب هایی سخت را بیان داشته، چنانچه امام صادق(ع) می فرمایند: رباخوار نمی میرد، مگر این که به نوعی از جنون مبتلا خواهد شد و همچنین پیامبر(ص) بیان داشته اند: درهمی که از راه ربا دادن کسب شود، گناه آن بزرگتر از هفتاد بار زنا با محارم می باشد و همچنین فرموده اند: ده صنف از امت من به حالات و صفاتی محشور می شوند که یک عده از آنان «منکسون» هستند که صورت های آنان به روی زمین کشیده می شود و پاها به جانب سرشان است و این رباخواران می باشند.
علاوه بر این از حضرت محمد(ص) روایت شده است که ایشان بیان داشته اند: در شب معراج گروهی را مشاهده نمودم که از بزرگی شکم هر چه تلاش می کردند تا از زمین برخیزند، نمی توانستند.
از جبرئیل پرسیدم: اینان چه افرادی هستند؟
جبرئیل عرض کرد: این ها کسانی هستند که ربا می خورند و نمی توانند از جای خویش برخیزند مگر مانند برخاستن کسی که جن زده شده و عقل خود را به کلی از دست داده است و این ها در راه و روش آل فرعونند و هر صبحگاه و شبانگاه بر آتش عرضه می شوند و به وسیله ی آن عذاب های سختی می شوند.

 
پی نوشت ها:
1- شیخ صدیق. من لا یحضر الفقیه، ج 4: 365.
2- طبرسی.مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 10: 643.
3- صادقی تهرانی. الفرقان فی تفسیر القرآن، ج 4: 320.
4- محمدی. جهنم میعادگاه پیروان شیطان: 172.
5- پورقاسم میانجی. خوراک های حلال و حرام: 226- 227.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین