عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۶
دست خدا بر سر جماعت است و شيطان با كسي همراه است كه با جماعت ناسازگاري كند.
عقیق:وحدت شاه کلید رسیدن به آرمان و تحقق اهداف است چراکه در سایه این مفهوم با ظاهر ساده است که تفکرات و نظرات تجمیع شده و در یک مسیر برای رسیدن به مقصدی مشخص هدفگذاری می شود.
این ضرورت و اهمیت زمانی که پای دین و دفاع از ارزش های آن مطرح است ضرورتی صدچندان می یابد چراکه اگر وحدت نباشد حتی بر سر جزئی ترین مسائل اختلافات میدان داری کرده و با جولانِ وقت و بی وقت جاده را برای آنها که از آب گل آلود تفرقه ماهی می گیرند، صاف می کنند.
از این رو است که آیات و روایات بر وحدت و اجماع نظر به ویژه از طریق پررنگ کردن مشترکات تاکید دارند.
خداوند در آیه 103 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آَیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»؛ «و همگی به رشته {ناگسستنی قرآن} دست بگیرید و پراکنده نگردیده! و نعمت خداوند را بر خود یادآور شوید، آن گاه که با هم دشمن بودید و خداوند دلهایتان را با هم الفت داد و برادر هم شدید. و آن گاه که بر لبه پرتگاه از آتش قرار داشتید، اما او شما را نجات داد. خداوند این چنین آیات خود را بر شما آشکار می سازد، شاید که هدایت شوید».
از همین آیات می توان دریافت که وحدت خود عاملی برای نجات و رهایی از پرتگاه ها است چراکه دل ها را به یکدیگر نزدیک کرده و در سایه چنین نزدیکی و مودتی، مسیر نجات و سعادت نزدیک تر و روشن تر دیده می شود.
مرحوم علامه طباطبايي در ذيل آيه فوق روايتي را از پيامبر اكرم (ص) نقل مي كند كه ايشان مي فرمودند: «حبل الله كه از آسمان به زمين كشيده شده، همان كتاب خداست» و در حديثي ديگر نيز فرموده اند: «اين قرآن سبب رابطه اي است كه يك طرفش به دست خدا و سر ديگرش به دست شماست، پس به آن تمسك كنيد كه اگر تمسك كنيد نه هرگز از بين مي رويد و نه هرگز تا ابد گمراه مي شويد.»
اميرالمؤمنين علي(ع) مي فرمايند: «هميشه همراه جمعيت هاي بزرگ باشيد كه دست خدا با جماعت است و از پراكندگي بپرهيزيد كه انسان تك و تنها بهرة شيطان است، چونانكه گوسفند تنها طعمة گرگ»
پیامبر اکرم(ص) نیز درباره اهمیت و ضرورت وحدت می فرمایند: «وحدت مايه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.»
ایشان همچنين فرموده اند: «كسيكه يك وجب از جماعت خارج شود، قلاده اسلام را از گردن خود باز كرده، مگر آن كه دوباره به جماعت برگردد، و كسيكه از دنيا برود در حاليكه در تحت رهبري كسيكه جامعه را رهبري مي كند نباشد، به مرگ جاهليت مرده است».
همچنین از پیامبر گرامی اسلام(ص) است که فرمودند: «دست خدا بر سر جماعت است و شيطان با كسي همراه است كه با جماعت ناسازگاري كند.»

پی نوشت ها:
نهج البلاغه
کنزالعمال
تفسیر المیزان
منبع:قدس
211008

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین