عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۳
حکایاتی از رسول الله(ص)؛
در پيشگاه عرش الهى ، مشغول تسبيح و حمد وثناى خداوند سبحان بوديم.
عقیق:1 _ روزى حضرت رسول(ص) در جمع عدّه اى از اصحاب خود فرمود: خداوند متعال، هفت هزار سال پيش از آن كه دنيا را بيافريند، من وعلىّ و فاطمه و حسن و حسين(ع)، را آفريده است .
يكى از اصحاب به نام معاذ بن جبل سؤ ال كرد: در اين مدّت زمان طولانى كجا و در چه حالى بوديد؟
حضرت فرمود: در پيشگاه عرش الهى ، مشغول تسبيح و حمد وثناى خداوند سبحان بوديم. (1)
2 _ روزى حضرت رسول(ص) بر گروهى از انصار كه در يكى از خانه هايشان اجتماع كرده بودند، وارد شد و پس از سلام بر آن ها، فرمود:در چه حالتى هستيد؟
پاسخ دادند: مومن هستيم،
حضرت فرمود: آيا بر ادّعاى خود دليل و برهانى هم داريد؟
گفتند: بلى، در حال رفاه و نعمت، شكر و سپاس خدا گوئيم و در حال سختى و مصيبت، صبور و شكيبا هستيم، و به آنچه از طرف خداوند به ما مى رسد، راضى و خوشنود مى باشيم.
حضرت فرمود: بلى ، شما درست گفتيد، ثابت قدم باشيد. (2)
3_  امام علىّ(ع) حكايت فرمودند: هنگامى كه جنازه برادرم حمزه را آوردند، حضرت رسول(ص) به همسران خود دستور داد كه براى خانواده اش طعام تهيّه كنند و براى ايشان بفرستند؛ چون آن ها مصيبت ديده اند و حوصله تهيّه غذا را ندارند.
همچنين دستور فرمود: در همين غذائى كه براى صاحبان عزا مى فرستيد؛ شما نيز با آنان ، هم غذا شويد. (3)
4 امام محمّد باقر(ع) فرمود: روزى عمّار ياسر نزد حضرت رسول(ص) حاضر شد و عرض كرد: يا رسول اللّه ! من شب گذشته ، جُنب شدم و چون آب براى غسل نداشتم ، لباس هاى خود را در آوردم و سپس روى خاك ها افتادم و در خاك ها غلتيدم تا تمام بدنم خاك مال شود.
حضرت تبسمّى نمود واظهار داشت : اين كار صحيح نبود و سپس كف دست هاى خود را بر زمين زد و با دو كف دست بر پيشانى خود مسح نمود وكف دست چپ را بر پشت دست راست و كف دست راست خود را بر پشت دست چپ نيز  كشيد.
و بعد از آن  و افزود: اين چنين تيمّم كنيد كه خداوند دستور داده است . (4)
5 عبداللّه بن عبّاس حكايت كند: روزى عدّه اى از فقراء و مساكين نزد رسول خدا(ص) آمدند و اظهار داشتند: يا رسول اللّه ! ثروتمندان ، همانند ما نماز و روزه انجام مى دهند و نيز چون ثروت دارند صدقه مى دهند و انفاق مى كنند؛ ولى ما محروم هستيم و توان انجام اين خيرات را نداريم.
حضرت رسول فرمود: هنگامى كه سلام نماز را گفتيد، 33 مرتبه بگوئيد: سبحان اللّه ، و 33 مرتبه الحمد للّه ، و 34 مرتبه اللّه اكبر، وبعد از آن 30 مرتبه لااله الاّ اللّه بگوئيد تا تمامى آنچه را كه ثروتمندان انجام مى دهند، شما هم ثواب آن را دريابيد.(5)


پی نوشت ها:
1)علل الشّرايع : ص 139، مدينة المعاجز: ج 3، ص 229، ح 9.
2) مستدرك الوسائل : ج 2، ص 421، ح 10، دعائم الاسلام : ج 1، ص 223.
3) دعائم الاسلام : ج 1، ص 239، مستدرك الوسائل : ج 2، ص 380.
4)مستدرك الوسائل : ج 2، ص 536، ح 2 و 3.
5)مستدرك الوسائل : ج 5، ص 39، ح 5، جامع الا خبار: ص 63.
منبع:جام
211008
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین