عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
امام رضا (ع) درباره اینکه خداوند عزّ و جلّ به پيامبرش محمد (ص) فرمود: «آيا تو را يتيم نيافت و پناه داد». مى فرمايند: «مگر نه اينكه تو را يگانه (دُردانه) يافت و مردم را به سوى تو كشاند.»
عقیق: بنابر آیات قرآن صفاتی برای پیامبر اکرم (ص) به کار برده شده که به چرایی برخی از آنها با استناد به روایات اشاره می شود.
در قرآن پیامبر (ص) یتیم خوانده شده است: «أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيما فَآوَى» (ضحی، 6)
امام باقر يا امام صادق (ع) می فرمایند: «درباره آيه «آيا تو را يتيم نيافت و پناه داد» فرمودند: يتيم به معناى كسى است كه مانند ندارد. به همين دليل دُردانه را «يتيمه» مى گويند؛ چون نظير ندارد.»
امام رضا (ع) درباره اینکه خداوند عزّ و جلّ به پيامبرش محمد (ص) فرمود: «آيا تو را يتيم نيافت و پناه داد». مى فرمايند: «مگر نه اينكه تو را يگانه (دُردانه) يافت و مردم را به سوى تو كشاند.»
همچنین، قرآن در آیه 8 سوره مبارکه ضحی پیامبر اکرم (ص) را فقیر معرفی کرده و می فرماید: «وَ وَجَدَكَ عَائِلاً فَأَغْنَى»
امیرالمومنین علی (ع) در وصف پيامبران می فرمایند: «آنان جماعتى مستضعف بودند و خداوند ايشان را با گرسنگى آزمود و با رنج و مشقّت امتحانشان فرمود... اما خداوند سبحان فرستادگان خود را صاحبان اراده هاى نيرومند قرار داد و از نظر حالات ظاهرى ضعيف و فقير اما توأم با قناعتى كه دل ها و چشم ها را پر از بى نيازى مى كرد و همراه با نيازمندى و فقرى كه چشم ها و گوش ها را از ناراحتى لبريز مى ساخت.»
امّی نیز از صفاتی است که قرآن پیامبر (ص) را با آن می خواند: «وَ مَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَ لاَ تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذا لاَرْتَابَ الْمُبْطِلُونَ» (عنکبوت، 48)
امام رضا (ع) در مباحثات خود با پيروان اديان، در اثبات نبوّت فرمودند: «از جمله نشانه هاى [نبوّتش] اين است كه آن حضرت يتيم و فقير و چوپان و مزد بگير بود. نه كتابى آموخت و نه به محضر آموزگارى آمد و شد كرد. سپس قرآنى آورد كه در آن كلمه به كلمه داستان هاى پيامبران و سرگذشت آنان و اخبار گذشتگان و آيندگان تا روز قيامت، آمده است.»

 
پی نوشت ها:
بحارالانوار
نهج البلاغه
عیون اخبارالرضا (ع)
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین