عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
پس از حفظ قرآن در عرصه تلاوت به موفقیت‌هایی دست یافتم اما بیشتر از موفقیت در تلاوت به پیشرفت در عرصه حفظ علاقه‌مندم به همین جهت همواره محفوظاتم را مرور می‌کنم به طوری که حتی با زمزمه آیات الهی می‌خوابم.

عقیق:«ابراهیم اسماعیل» نماینده کشور نیجریه در رشته قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان است که پیش از یادگیری فنون تلاوت قرآن کریم کل آیات الهی را حفظ می‌کند.

به عقیده وی حفظ قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است و یک قاری با حفظ آیات الهی و درکی از معنای آنها می‌تواند اثرگذاری بیشتری بر مستمعان بگذارد به همین جهت در بیشتر کشورهای آفریقایی قبل از یادگیری تلاوت به حفظ قرآن می‌پردازند.

این قاری قرآن نیجریایی با اشاره به توانمندی‌های قاریان و حافظان ایرانی و توجه به اتحاد مسلمانان، می‌گوید: من برای اولین بار است که به ایران می‌آیم. قبل از سفر به این کشور شنیده بودم که مردم ایران بیشتر مسلمانانی با مذهب شیعه هستند که به اهل‌سنت توجهی ندارند اما اکنون متوجه شدم که این امر نادرست است یعنی ایرانیان تفاوتی بین سنی و شیعه قائل نیستند.

از نظر این قاری نیجریایی، ایران کشوری مدرن با مردمی مهمان‌نواز است که به امور قرآنی اهمیت بسیاری می‌دهند و برای پیشرفت امور قرآنی امکانات خوبی نیز دارند.

ابراهیم اسماعیل ابراهیم با بیان اینکه رشد فعالیت‌های قرآنی در ایران بی‌نظیر است و فعالان قرآنی بسیاری نیز توانسته‌اند از ایران در رقابت‌های مختلف مقام‌های برتر را کسب کنند، می گوید: ایران با تلاش بیشتر می‌تواند در عرصه قرائت قرآن پیشگام شود البته این امر نیازمند تلاشی مضاعف است البته در این راستا رسانه‌های ایران نیز تأثیرگذاری بسیاری دارند به طوری که شنیده‌ام رادیو و شبکه قرآن ایران سعی در ساعات مختلف به آموزش‌های قرآنی می‌پردازد.

در ادامه گفت‌وگوی ما را با «ابراهیم اسماعیل» قاری نیجریایی و نماینده نیجریه در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را می‌خوانید؛


درباره خودتان بگویید.

من «ابراهیم اسماعیل ابراهیم» 25 ساله از کشور نیجریه هستم.

در چه رشته‌ای از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شرکت کرده‌اید؟

در رشته قرائت.

از نحوه ورود به فعالیت‌های قرآنی به ویژه قرائت آیات وحی بفرمایید.

من از کودکی به فعالیت‌های قرآنی علاقه داشتم به طوری که همواره با گوش دادن به نوای قرآن کریم آرامش می‌گرفتم تا اینکه پس از یادگیری زبان عربی که زبان دوم ما است به حفظ قرآن علاقه‌مند شدم.

پس حافظ کل قرآن هم هستید...

بله. من در 15 سالگی در مرکز جفظ قرآن نام‌نویسی کردم تا بتوانم قرآن را حفظ کنم. پس از آموزش‌های مختلف کل قرآن کریم را در مدت یک سال حفظ کردم. البته به عقیده من حفظ قرآن به معنای توانایی خواندن قرآن از حفظ نیست به همین جهت سعی کردم طوری قرآن را حفظ کنم که درکی از آیات الهی نیز داشته باشم چرا که فکر می‌کنم حفظ بدون فهم و درک آن ارزش چندانی ندارد و خدا کتاب آسمانی را برای ما نازل کرده تا بخوانیم، از آن درس بگیریم و در نهایت با عمل به دستورات عمیق آن رستگار شویم.

هدف شما از حفظ قرآن چه بود؟

من قرآن را حفظ کردم تا بتوانم به دیگران نیز آموزش دهم و وقتی فردی غیر مسلمان سؤالی از من پرسید بتوانم با آیات الهی پاسخ داده و او را به حق بودن اسلام متقاعد کنم.

پس از اینکه قرآن را حفظ کردید به سمت یادگیری فنون تلاوت رفتید؟

بله. زمانی که آیات الهی را در قلبم جای دادم به سمت یادگیری فنون تلاوت رفتم. در بیشتر کشورهای آفریقایی مسلمانان پس از حفظ قرآن کریم فنون تلاوت را می‌آموزند چرا که ما معتقدیم اگر قرآن را حفظ کنیم و تسلطی بر معنای آیات الهی داشته باشیم تلاوت تأثیرگذارتری نیز اجرا خواهیم کرد.

برای یادگیری تلاوت قرآن از چه اساتیدی الگو گرفتید؟

علاقه خاصی به تلاوت‌های قاریان مصری دارم به همین جهت هم از ابتدا با تلاوت‌های اساتید مصری شروع کردم اما از همه بیشتر تلاوت‌های استاد «عبدالباسط عبدالصمد» را گوش می‌دهم و از آن الگو می‌گیرم البته شرکت در کلاس‌های قرائت که توسط اساتید نیجریه‌ای برگزار می‌شد نیز کمک بسیاری کرد تا بتوانم در رشته قرائت به موفقیت‌هایی دست یابم.

در کشور شما قاریان قرآن بیشتر به چه سبکی می‌خوانند و از چه قاریانی تقلید می‌کنند؟

در نیجریه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار نمی‌شود اما دوست دارم روزی در کشورم میزبان قاریان و حافظانی از کشورهای مختلف جهان باشم تا بتوانم توانمندی‌های قرآنی کشورم را به سایر مسلمانان جهان نشان دهم.

در نیجریه عمدتاً در قرائت از سبک‌های اساتیدی همچون «محمدصدیق منشاوی»، «عبدالباسط عبدالصمد» و «محمود خلیل الحصری» از مصر، «عبدالله علی بصر» از سعودی و  «مشاری راشد العفاسی» از کویت تقلید می‌کنیم اما تلاوت‌های عبدالباسط بهترین تلاوت‌هایی هستند که باعث جذب جوانان به قرائت می‌شود و قاریان دوست دارند بتوانند همچون این قاری برجسته مصری تلاوت کنند.

برای پیشرفت در عرصه تلاوت چه برنامه‌ای دارید؟

تلاوت قرآن با لحنی زیبا از اهمیت بسیاری برخوردار است اما من سعی می‌کنم تلاوتم طوری باشد که باعث جذب افراد به قرآن شود چرا که پیامبر(ص) نیز همین خواسته را از ما داشتند. البته بیشتر از اینکه برای پیشرفت در عرصه تلاوت تلاش کنم دوست دارم در عرصه حفظ قرآن موفق باشم.

من قرآن را حدود 10 سال است که حفظ کردم و تمام نگرانی من این است که مبادا خدا توفیق حفظ را از من بگیرد و روزی آیات الهی را از یاد ببرم به همین جهت همواره سعی می کنم محفوظاتم را مرور کنم و معتقدم مرور محفوظات از حفظ قرآن مهم‌تر است. برای تثبیت آیات الهی در ذهن و قلبم همیشه سعی می‌کنم در زمان‌هایی که تنها هستم حتی لحظاتی که می‌خواهم بخوابم آیات الهی را مرور کنم و با زمزمه آیات قرآن بخوابم.

مردم نیجریه چقدر به حفظ قرآن اهمیت می‌دهند؟

حس رقابتی که در بین مردم نیجریه وجود دارد باعث شده که تعداد جوانان حافظ قرآن روز به روز بیشتر شود. در مراکز حفظ قرآن کریم هر کسی که یک جزء حفظ می‌کند سایر افراد سعی می‌کنند یک جزء از او بیشتر حفظ کنند و همین موجب توسعه فرهنگ حفظ در نیجریه شده البته در تاریخ قرآنی کشورهای آفریقایی چنین امری نهادینه شده است اما خوشبختانه مردم نیجریه هنوز به این امر پسندیده پایبند هستند.

نظرتان درباره فعالیت‌های قرآنی ایران چیست؟

تا قبل از اینکه به ایران بیایم اطلاعات زیادی از این کشور نداشتم اما اکنون می‌توانم به جرأت بگویم ایران یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در عرصه‌های قرآنی است.

من در کشورم مسابقات زیادی دادم و رتبه‌های بسیاری کسب کردم اما این مسابقات نخستین تجربه من در عرصه‌های بین‌المللی بود. در این سفر چیزهایی زیادی یاد گرفتم و دوستان خوبی پیدا کردم که امیدوارم پس از بازگشت به کشورم بتوانم از این تجربیات به خوبی استفاده کنم.

علاوه بر این در کشورم درباره برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطالبی بیان می‌شود و در مراکز مختلف از برخی از برنامه‌های آنها الگوگیری می‌کنیم که به نظر من فعالیت‌های رسانه‌ای به ویژه در رادیو و تلویزیون بسیار اثرگذار است که باید در نیجریه هم توسعه یابد.

شما به سفر مکه هم رفته‌اید؟

بله. من به مکه هم رفته‌ام؛ رفتن به مکه یکی از آرزوهای بزرگم بود که خدا توفیق داد و توانستم به این آرزو برسم. در خانه خدا می‌توان اتحاد واقعی مسلمانان را مشاهده کرد. همه با هر فرهنگ، زبان، نژاد، مذهب و از هر کشوری در کنار هم دور خانه خدا طواف می‌کنند که این تنها یکی از نشانه‌های وحدت مسلمانان است.

ما باید طوری رفتار کنیم که غیر مسلمانان نیز به اسلام علاقه‌مند شوند و برای ترویج اسلام در جهان تلاش کنند که این امر با اتحاد مسلمانان و رفتار صحیح و مطابق با دستورات قرآن کریم امکان‌پذیر است.

وقتی از ایران به کشور خودتان بروید چه خاطره و مطلبی را برای دوستان و خانواده خود تعرف می‌کنید؟

من اولین بار است که به ایران می‌آیم و در رقابتی بین‌المللی شرکت می‌کنم. وقتی برای حضور در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان انتخاب شدم فکر می‌کردم چون ایران کشوری است که بیشتر مردم آن شیعه هستند به مذهب اهل‌سنت بی‌توجهی می‌شود اما اکنون که به ایران آمدم، می‌بینم آنها هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی قائل نمی‌شوند که این امر برایم بسیار ارزشمند است و دوست دارم برای هم‌کلاس‌هایم نیز تعریف کنم که در ایران اتحاد بین مسلمانان هویدا است.

اهمیت به قرآن و داشتن کشوری اسلامی نیز ارزش بسیاری دارد به همین جهت خوشحالم که توانستم به این کشور اسلامی سفر کنم و در مجموع باید بگویم ایران سراسر زیبایی است از مسابقات قرآن و فعالیت‌های علمی گرفته تا وجود اماکن دیدنی همه و همه جذابیت خاصی دارد که دوست دارم از این زیبایی‌ها و پیشرفت دوستانم را نیز مطلع کنم البته در کنار این‌ها به برج میلاد هم خیلی علاقه دارم و به نظرم یکی از زیباترین برج‌های جهان است.
در انتها اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

قرآن راهنمای مسلمانان است و خداوند متعال در قرآن ما را توصیه به وحدت کرده‌اند و می فرمایند: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» بنابراین ما باید این آیه را آویزه گوش خود کنیم و برای غلبه بر دشمنان اختلاف را کنار گذاشته و به دستورات الهی عمل کنیم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین