عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
به مناسبت رحلت شیخ‌الاشراق قم/
آیت‌الله حسن رمضانی از استادان حوزه علمیه گفت: آیت‌الله انصاری شیرازی شخصیتی است که اگر بالاتر از آیت‌الله مکارم شیرازی نباشد، از ایشان کمتر نیست؛ اما در همان حالت بیماری خم می‌‌شود و دست مرجعیت را می‌‌بوسد.
عقیق: آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی از استادان برجسته فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم صبح یکشنبه 14 دی ماه در سن 87 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و دیروز در قم خاکسپاری شد. برخی اساتید قم به دلیل تسلط ویژه بر مباحث فلسفی، از وی با عنوان «شیخ الا‌شراق» یاد می‌کنند، به همین منظور گفت‌وگوی آیت‌الله حسن رمضانی از استادان حکمت و عرفان حوزه علمیه قم باز نشر می‌شود.

آیت‌الله رمضانی درباره شخصیت علمی و معنوی آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی ملقب به «شیخ الاشراق قم» گفت: شخصیت‌‌هایی مانند آیت الله انصاری شیرازی، صاحبان قله‌‌های علم و معرفت هستند.

وی افزود: در بُعد علوم عرفانی و فلسفی، ایشان آن قدر عظیم است که شخصیتی مثل شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی از علم و معرفت ایشان بهره‌‌‌ها گرفت.

*آیت‌الله انصاری یک عمر در راه حکمت و عرفان تلاش کرده است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله انصاری شیرازی یک شخصیت کهن و ریشه‌دار در حوزه علمیه است، ابراز داشت: تفاوت است بین ایشان با کسی که یک دوره شرح منظومه یا دیگر کتاب‌های حکمی را خوانده و می‌خواهد آن را تدریس کند. آیت‌الله انصاری شیرازی شخصیتی است که یک عمر در راه حکمت و عرفان تلاش کرده و در علوم و معارف استخوان خرد کرده است.

*آیت‌الله انصاری به حقیقت علم رسیده است


استاد عرفان حوزه علمیه گفت: تمام این علوم و معارف برای این است که ما برسیم به این معنا که ما در مقابل خدا هیچیم؛ ممکن است من و شما در مقابل هم بروز و ظهوری داشته باشیم. یکی فاضل است، یکی نویسنده است، یکی مبارز است و مجاهد و ... منکر این معنا نیستیم، منتها وقتی اینها را مقابل حقیقت هستی و صرف الوجود قرار بدهیم؛ همه در مقابل او فانی هستند مثل طلوع خورشید و مخفی شدن نور ستارگان؛ تا خورشید طلوع نکرده، سیارات جلوه دارند اما اگر خورشید طلوع کند نور ستارگان محو می‌‌شود.

وی افزود: در برابر حق، هیچ هستیم و هر چه هست اوست؛ خدا توفیق فهم این حقایق را به همه بدهد. اینها را عرض کردم تا بگویم استاد انصاری شیرازی به این نکته رسیده و آن را لمس کرده است؛ این را ساده نگیرید.

*ماجرای تواضع آیت‌الله انصاری در مقابل مرجعیت

آیت‌الله رمضانی با اشاره به جریان ملاقات حضرات آیات مکارم شیرازی و انصاری شیرازی و تواضع شدید آیت‌الله انصاری اظهار داشت: وقتی که حضرت آیت الله مکارم به ملاقات ایشان رفته بودند، ایشان دست آیت‌الله مکارم را بوسیدند. این را که آیت الله مکارم شیرازی به دیدن آیت‌الله انصاری شیرازی می‌رود و ایشان دست آیت‌الله مکارم شیرازی را می‌بوسد کم نگیرید! شخصیتی که اگر بیشتر از آیت‌الله مکارم نباشد، از ایشان کمتر نیست؛ خم می‌‌شود و دست مرجعیت را می‌‌بوسد.

نویسنده کتاب ریاضت در عرف عرفان تاکید کرد: این حاکی از آن است که آیت الله انصاری شیرازی انانیت ندارد و همین معامله را با همگان دارد. حالات ایشان همه حاکی از بزرگواری و فانی بودن است. مایه فخر و مباهات ماست که در حوزه این چنین شخصیت‌هایی تربیت شده‌اند.

این استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم گفت: زمانی که من به قم آمدم، ایشان منظومه حاجی سبزواری را تدریس می‌کردند؛ چون منظومه را خوانده بودم و به گمان این که بی نیازم، به درس ایشان نرفتم اما الان احساس خسارت می‌کنم که از محضر این بزرگوار استفاده نکردم. بنده مفتخرم که آیت‌الله انصاری را دوست دارم و درباره ایشان صحبت می‌‌کنم؛ با همه بی‌لیاقتی به آن افتخار می‌کنم.

*اتاق معروف به «اتاق علامه» در منزل آیت‌الله انصاری شیرازی است

شاگرد علامه حسن زاده آملی ادامه داد: استاد علامه حسن زاده آملی می‌فرمودند ما چند نفر انگشت‌شمار بودیم که تمهید القواعد ابن ترکه را - که کتاب مهمی در علم عرفان است - در محضر علامه طباطبایی - صاحب المیزان - فرا گرفتیم؛ به آیت‌الله انصاری شیرازی هم اشاره می‌‌کردند که ایشان در آن جلسات انس علامه طباطبایی شرف حضور داشت.

آیت‌الله رمضانی افزود: جلساتی هم که با مرحوم علامه طباطبایی برگزار می‌شده یکی از مکان‌ها معمولا منزل آیت‌الله انصاری شیرازی بوده است و اتاق معروف به «اتاق علامه» در منزل ایشان است.

*خدمات آیت الله انصاری شیرازی به نظام جمهوری اسلامی


استاد حوزه علمیه قم درباره رابطه امام و مقام معظم رهبری و آیت الله انصاری گفت: ایشان در راستای امتداد شخصیت حضرت امام که در فقه و اصول، فلسفه و عرفان و سیاست و مبارزات علیه رژیم طاغوتی؛ اگر از این آقایانی که مطرح هستند بیشتر نباشند، کمتر نیستند و برای دفاع از حقانیت کمتر نیستند و برای دفاع از حقانیت راه امام، بی‌توقع و بدون برخورداری از کوچک‌ترین امتیازی تلاش کرده و می‌کنند و مصائب زیادی را در این راه متحمل شده‌‌اند و الان هم پیوند بسیار وثیقی با مقام معظم رهبری و منویات ایشان دارند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین