عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
مدير گروه تاريخ‎پژوهي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از تنظيم دانشنامه سيره نبوي در ۱۲جلد خبر داد.
عقیق:به نقل از ايكنا، حجت‎الاسلام رمضان محمدي گفت: گروه تاريخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستاي اجراي فعاليت‏‎هاي علمي و پژوهشي خود اقدام به توليد اثر ماندگار و ارزشمند دانشنامه سيره نبوي كرده است.

وي افزود: اين دانشنامه كه مقدمات آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، با رويكردي راهبردي در حال تدوين است.

وي بيان كرد: در اين دانشنامه ۱۳ گروه علمي، ذيل نظارت شوراي علمي دانشنامه مشغول فعاليت هستند كه هدف اصلي آنها استخراج، تبيين و تحليل نظام‌هاي رفتاري مطلوب از سيره و سنت نبوي و استخراج، تبيين و تحليل روش‌هاي پياده كردن نظام‌هاي مطلوب از سيره و سنت نبوي بود.

مدير گروه تاريخ‎پژوهي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهاركرد: مطالعه و بررسي نظام‌هاي رفتاري تحقق يافته در جامعه اسلامي عصر پيامبر (ص) و تحليل چگونگي نظام‌سازي و تبديل نظام جاهلي به نظام ديني توسط پيامبر (ص) از ديگر اهداف اين دانشنامه است.

وي گفت: دانشنامه داراي دو بخش اساسي است و بخش اول، كليات شامل فلسفه سنت و سيره (چون چيستي سنت و سيره، روش كشف و تفسير سنت و سيره، حجيت، منابع، تاريخ تحول سيره‌شناسي، مكاتب فكري راجع به موضوع و…؛ مباحث پيراموني سنت و سيره (چون سيره و سنت شناسان، منابع سيره و سنت و…) و فلسفه نظام‎هاي رفتاري است.

محمدي عنوان كرد: در بخش دوم نظام‎هاي رفتاري است كه مجموع آن برحسب ماهيت، هدف و ضمانت اجراي رفتار، به دو كلان‌نظام «حقوقي» و «اخلاقي» و به حسب موضوع رفتار، به نُه نظام رفتاري تقسيم مي‌گردد.

مدير پروژه دانشنامه سيره نبوي تصريح كرد: نخستين جلد اين مجموعه حرف «الف» تا «همزه» را دربر داشت و جلد دوم اين دانشنامه واژه‌هاي باقي‌مانده حرف «آ» و حرف «ب» را دربر دارد؛ دومين جلد «دانشنامه سيره نبوي» در پنج محور به بررسي اعلام اشخاص، اعلام جغرافيايي، اماكن، قبايل و حوادث صدر اسلام مي‌پردازد و سيره نبوي را با رويكرد دايرةالمعارفي تقرير مي‌كند، بخش صحابي اين دانشنامه با نگاه تقريبي نوشته شده و سعي بر اين است بر اساس منابع اهل سنت، مواضع و رويكردهاي شيعي صحابي رسول خدا (ص) را شرح دهد.

وي گفت: نخستين جلد اين دانشنامه زير نظر حجت‌الاسلام رسول جعفريان، نويسنده و محقق تاريخ تشيع، و جلد دوم با نظارت حجت الاسلام حسين حسينيان مقدم و همكاري جمعي از اعضاي گروه تاريخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ حجت‌الاسلام محمدرضا هدايت‌پناه، حجت‌الاسلام قاسم خانجاني و دكتر منصور داداش‌زاده و بنده تاليف شده است.

محمدي ادامه داد: اين دانشنامه بالغ بر۱۲جلد است و تا كنون سه جلد آن آماده چاپ شده است و جلد چهارم و هفتم و هشتم و نهم آن نيز در حال آماده سازي است.

مدير گروه تاريخ پژوهي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اظهار كرد: فعاليت‎هاي علمي و پژوهشي جلد نهم اين دانشنامه نيز به اتمام رسيده است و در اين بخش كار فوق العاده‎اي است كه در رابطه با صحابه انجام شده است كه اين كار بسيار تاثيرگذار و عميق است و سعي شده است نگاه تقريبي و عادلانه در اين بين لحاظ شود.

وي گفت: منابع اهل سنت و شيعه به طور كامل در اين دانشنامه مورد بررسي واقع شده است؛ در اين دانشنامه و نگاه تقريبي دارد ونگاهي كه به اهل سنت دارند در خصوص صحابه در اين دانشنامه آمده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین