عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
هر كس براى برادر خود وساطتى بكند و او به خاطر آن وساطت برايش هديه اى ببرد و او آن هديه را بپذيرد، هر آينه به در بزرگى از درهاى ربا وارد شده است.
عقیق:یکی از اموری که زمینه ساز محبت و مودت بین قلب ها می شود و همچنین وسیله ای برای ابراز محبت به شمار می رود، هدیه دادن و مبادرت به آن است، از این رو، روایات و آموزه های دینی بر هدیه دادن توصیه و تاکید دارند.
پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره اهمیت و جایگاه هدیه دهی می فرمایند: «به يكديگر هديه دهيد، تا نسبت به همديگر با محبت شويد. به يكديگر هديه دهيد؛ زيرا هديه كينه ها را مى برد.»
همچنین آن حضرت (ص) فرموده اند: «هديه دادن محبت مى آورد و برادرى را نگه مى دارد و كينه و دشمنى را مى برد. براى يكديگر هديه ببريد تا دوستدار هم شويد.»
امیرمومنان علی (ع) نیز فرموده اند: «اگر به برادر مسلمان خود هديه اى دهم كه به كارش آيد، خوشتر است نزد من از اينكه همانند آن هديه صدقه دهم.»
از رسول اکرم (ص) روایت است که فرمودند: «امّت من تا هنگامى كه يكديگر را دوست بدارند، به يكديگر هديه دهند و امانتدارى كنند، در خير و خوبى خواهند بود.»
آن حضرت (ص) می فرمایند: «از احترام مرد به برادرش اين است كه پيشكش او را بپذيرد و از همان چيزى كه نزد خود دارد به او پيشكشى دهد و براى پيشكش دادن چيزى به او، خود را به تكلّف و زحمت نيندازد.»
امام رضا (ع) از اجداد خویش از رسول خدا (ص) روایت کرده است که فرمودند: «خوب چیزى است هدیه؛ زیرا آن کلید حوائج است.»
البته بنابر روایات هر هدیه ای جایز نیست و حتی دادن و پذیرفتن برخی هدیه ها نه تنها صحیح نبوده بلکه گاه حرام نیز شمرده می شود.
پیامبر خدا (ص) در این باره می فرمایند: «هر كس براى برادر خود وساطتى بكند و او به خاطر آن وساطت برايش هديه اى ببرد و او آن هديه را بپذيرد، هر آينه به در بزرگى از درهاى ربا وارد شده است.»
و نیز امیرمومنان (ع) درباره آيه «بسيار مال حرام مى خورند» فرمودند: «مقصود كسى است كه مشكل برادر خود را برطرف كند و آنگاه هديه او را بپذيرد.»

پی نوشت ها:
جامع الاخبار
عیون اخبارالرضا (ع)
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین