عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
حجت‌الاسلام زائری در جلسه شرح و تفسیر اصول کافی:
حجت‌الاسلام زائری سه‌شنبه نهم دی‌ماه مصادف با شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در ادامه سلسله جلسات شرح و تفسیر اصول کافی، به تبیین روابط مردم و امامان معصوم در حوزه مسایل مالی و اقتصادی پرداخت.
عقیق:حجت‌الاسلام محمدرضا زائری ضمن اشاره به پرداخت‌های واجب در اسلام از قبیل زکات، خمس، فطریه و ... بیان کرد: پیش‌فرض توجه به این احکام، آن است که بپذیریم همه آن‌چه از اموال و نعمت در اختیار ما قرار داده می‌شود مال خودمان نیست: «باید باور کنیم چنان‌چه سلامت جسمی، اعضا و جوارح، آبرو و اعتبار و هرآنچه را داریم خودمان کسب نکرده‌ایم و هدیه و نعمت خداست، اموال ما هم لطف او و امانتی است که برای امتحان ما در این دو روز دنیا در اختیارمان قرار داده است. باید باور داشته باشیم که اول و آخر همه چیز خداست».

وی ادامه داد: حال اگر صاحب واقعی این اموال از ما بخواهد که بخشی از آن را در راهی خاص خرج کنیم، ما حکم پیشکار و اموال‌دار او را پیدا می‌کنیم و باید اطاعت کنیم، چنان‌چه فرمود: «وَ فی‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ» (ذاریات/ 51) یعنی: ای انسان! بخشی از همان پولی که خودم به تو امانت دادم برای در راه مانده و مستمند و محروم خرج کن.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در ادامه با بیان این نکته که خداوند در هیچ امری بر نوع بشر سخت نگرفته است، گفت: این اعمال برای خود ما و زندگی ما اثر مثبت دارد، حتی تأثیر کارهای مستحبی را می‌شود در زندگی به‌وضوح دید. همین کسانی که ایام اربعین با پای پیاده به کربلا رفتند اثرش را در زندگی عادی خودشان احساس کردند. وقتی واجب خدا را انجام دادی حتما تأثیر آن را در زندگی خودت می‌بینی. همان‌طور که اگر عمل نکنی اثرش را خواهی دید. مادری بود که با همه اصرارهای فرزندش نگذاشت برود جبهه، یک هفته بعد پسر تصادف کرد. طرف خمس مالش را که مثلاً شده 300 هزار تومان نمی‌دهد، دو روز بعد باید چند برابرش را خرج ماشینش کند، تازه مدیون امام زمان(عج) هم شده است.

وی در ادامه با طرح این سؤال: "آیا امام زمان به این پول احتیاج دارد که ما از مال اضافی پایان سال خمسی، باید سهم امام بدهیم؟!" بیان کرد: امام معصوم که همه عالم را در اختیار دارد نیازی به مال من و شما ندارد. امام که هیچ، نوکران مخلص ایشان هم اختیاردار عالم هستند، چنان‌چه آن عالم تعریف کرد مادرم یک روز داد و قال کرد: "خرج خانه نداریم و برو هر جور شده از پدرت پول بگیر!" رفتم و دیدم پدرم نماز می‌خواند. بعد از نماز مسئله را گفتم، گفت: "برو کنار اتاق لای زباله‌ها را بگرد!" همین کار را کردم و یک سکه اشرفی پیدا کردم. این تازه ماجرای یکی از نوکران اهل بیت علیهم السلام است.

زائری ادامه داد: یا نقل است طلبه‌ای برای خرید همیشه پیش یک بقالی می‌رفت و نسیه می‌گرفت. بعد از چندبار آن بقال با لحن بدی گله کرد: "مگر کس دیگری غیر من نیست که فقط سراغ من می‌آیی؟" شب خواب امام را دید که فرمود: "ما خودمان بلدیم خرج فرزندانمان را بدهیم. آنها را سراغ شماها می‌فرستیم که چیزی گیر شما بیاید". و از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «من زعم أن الامام یحتاج الی ما فی أیدی الناس فهو کافر» یعنی: اگر فکر کنی امام معصوم به مال تو نیازمند است کافر هستی.

حجت الاسلام زائری با اشاره به این نکته "مال ما با خمسی که می‌دهیم پاک و تطهیر می‌شود" گفت: ما که افتخار نداریم مالمان را به دست امام معصوم بسپاریم ولی در این زمان هم ما همین رابطه مالی را با مراجع و ولی فقیه خواهیم داشت، چرا که خود امام فرمودند: «فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ» همان‌طور که اعتقاد داریم بعد از وفات رسول اکرم امت بدون حجت خدا رها نشدند و عقلاً همیشه باید راهنمایانی برای انسان‌ها وجود داشته باشند و خدا هرگز ما را به حال خودمان وا نمی‌گذارد، در زمان غیبت هم خودشان راه را به ما نشان دادند. همین عقیده بود که مردم را به‌دنبال حضرت امام خمینی(ره) کشاند و انقلاب پدید آمد. بعد از امام هم با همین روحیه و اعتقاد از مقام معظم رهبری پیروی می‌کنیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه یوم الله نُهم دی یک بحث سیاسی یا حزبی و شخصی نبوده است بیان کرد: اصل اتفاق این بود که عده‌ای کثیر با اعتقاد و ایمان به میدان آمدند تا بگویند ما صحنه را خالی نمی‌کنیم چراکه ولی فقیه جانشین امام زمان(عج) ماست. ما که یک عمر گفته‌ایم «یالیتنا کنّا معکم»، در این فضا خودش را نشان داد و باید قبول کنیم حماسه‌ نهم دی تبلور روحیه عاشورایی مردم بود. آنها که دنبال امام راه افتادند تا ارزش‌های اسلامی زنده شود، نه آنها که به‌دنبال منفعت شخصی بودند، کسانی که از جان و مال و فرزندشان برای انقلاب مایه گذاشتند، آنها اگر در روز عاشورا هم بودند در زمره یاران امام حسین علیه السلام قرار می‌گرفتند. حاضران در راهپیمایی نه دی را «و معکم معکم لا مع غیرکم» دعای جامعه آنجا کشانده بود: و «انّی لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» زیارت عاشورا خواند‌ه‌های‌شان. آنها می‌دانستند که امام زمان(عج) منتظر حضور آنها در این امتحان بزرگ الهی است. پس با اعتقاد دینی جلو رفتند.

حجت الاسلام زائری با اشاره به روایت دیگری که مرحوم کلینی در خصوص بحث خمس در اصول کافی آورده است، گفت: امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند هیچ چیزی را به این اندازه دوست ندارد که مؤمنی خمس مالش را جدا کند و به امام برساند. خداوند در مقابل هر یک درهمی که خمس می‌دهد به‌اندازه کوه احد در روز قیامت و در بهشت به او بازمی‌گرداند. باید باور کنیم که هدف امامان معصوم هدایت بشر و رساندن ما به سعادت است.

وی در پایان گفت: امام حسین علیه السلام به شهادت رسید برای آن‌که ما هدایت شویم. تمام تلاش امام حسن عسکری علیه السلام در دوران عمره کوتاه شریفشان که 29 سال بیشتر نداشتند و شهید شدند، این بود که مردم سر و سامان بگیرند. بارها در روایات متعدد ایشان درباره یتیمان امت که ما هستیم در زمان غیبت فرزند بزرگوارشان حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف، صحبت کرده‌اند. گفتند وقتی مردم امام بالای سرشان نباشد یتیم هستند. و بعد اشاره کردند که باید زینت امام خود باشیم با دین و ایمان و عمل صالح. مثل فرزندی که با کارهای خوبش مایه افتخار پدرش می‌شود. باید کاری کنیم که دیگران با دیدن ما عاشق امام زمان بشوند چون می‌گویند پیروش چقدر انسان خوبی است. این سخنان امام حسن عسکری(ع) و تمام تلاششان این بود که جامعه شیعی برای دوران غیبت امام زمان(عج) آماده شود.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین