عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
سخنران حرم مطهر رضوي گفت: امام رضا(ع) با پذيرش وليعهدي مذهب تشيع را تداوم بخشيد و گستردگي تفكر شيعي در دوران امام رضا(ع) اوج گرفت.
عقیق:ه نقل از ستاد خبري ويژه برنامه هاي دهه پاياني صفر آستان قدس رضوي، حجت الاسلام ناصر رفيعي در سلسله سخنراني هاي دهه آخر صفر در حرم مطهر رضوي با بيان سيره و فضايل اهل بيت(ع) اظهار داشت: اصلاح عقايد مردم يكي از كار هاي امام رضا(ع) بود.

وي افزود: انسان در انجام اعمال خود جبر و اختيار محض نيست بلكه بايد بين اين دور را براي خودش ملكه قرار دهد و با بهره گيري از سيره اهل بيت(ع) زندگيشان را بهشتي كنند.

اين سخنران حرم مطهر رضوي با اشاره به اينكه مهرباني امام هشتم(ع) شامل حال دشمنانش هم مي شود، خاطر نشان كرد: پيشواي هشتم (ع) در جود و بخشش نيز سرآمد مردم زمان خود بود.

رفيعي عنوان كرد: حضرت علي بن موسي الرضا (ع) مانند ديگر پيشوايان معصوم (ع) به زيور فضايل اخلاقي و كمالات نفساني آراسته و از هر گونه زشتي و پليدي و رذايل اخلاقي منزه بود و در اين راه گفتار و رفتارش الگو سرمشق ديگران است.

وي افزود: پيشواي هشتم (ع) با آنكه مقام رفيع امامت را داشت و برگزيده ي خدا بود، در عين حال نه تنها براي خود هيچ گونه حريمي قائل نبود، بلكه در زندگي خويش با طبقات مختلف مردم حتي خدمتكاران و زيردستان با نهايت صميميت و فروتني رفتار مي كرد.

رفيعي گفت: يكي از اهداف شوم مأمون از مسأله ي ولايتعهدي امام رضا (ع) اين بود كه آن حضرت را با نزديك كردن به دستگاه پر زرق و برق و برخوردار از لذائذ و نعمتهاي مادي خود، به دنياپرستي و جاه طلبي متهم كند؛ ولي مناعت طبع و عزت نفس پيشواي هشتم (ع) نقشه مأمون را نقش بر آب ساخت.

سخنران حرم مطهر رضوي افزود: يكي از مهم‌ترين دلايل استمرار خط امامت، تحكيم پايه هاي معرفت ديني در ميان امت اسلامي و تثبيت ره‌آوردهاي پيامبر خاتم(ص) و تفسير صحيح وحي به تناسب استعداد و نياز و شرايط گوناگون جامعه اسلامي بوده است.

رفيعي تصريح كرد: تاريخ امامت نشان دهنده اين واقعيت است كه هر يك از امامان در زندگي سياسي، اجتماعي و علمي خود شيوه خاصي را پيموده و اين به خاطر شرايط متفاوت و نيازهاي متنوع جامعه آنان بوده است.

وي اظهار داشت: امام (ع) پس از پذيرش ولايتعهدي با بي اعتنايي تمام به تشكيلات سلطنتي مأمون، به زندگي ساده و بي آلايش دوران پيش از ولايتعهدي خود ادامه داد و در برابر سياست مأمون كه سعي مي كرد آن حضرت را وارد كارهاي حكمتي كند استمرار فرهنگ شيعي را تضمين كرد.

سخنران حرم مطهر رضوي بيان داشت: امام رضا(ع) با نگرش عقلانيت توحيدي و در جهت استمرار خط امامت، در عصري كه اوج گسترش مباحثات كلامي و فلسفي بوده است، ضمن ايجاد دگرگوني در مباني فلسفي و هستي شناسانه برخاسته از تفكر بشر، با الهام از قرآن و روايات اهل بيت(ع) به تبيين اصول و اعتقادات اسلامي و تحكيم پايه هاي معرفت ديني پرداخته اند.

رفيعي با اشاره به اينكه دوره امامت امام رضا ازمهمترين نقطه هاي عطف تاريخ تشيع است، عنوان كرد: امام رضا (ع) خوي نيكوي حلم و بردباري را از پدر بزرگوار خود امام كاظم (ع) به ارث برده بود و در برابر افراد جاهل و گستاخ با بردباري برخورد مي كرد.

سخنران حرم مطهر رضوي گفت: پيشواي هشتم (ع) رفتار اطرافيان، زيردستان و ياران خود را زير نظر داشت و در مواقع لازم، آنان را امر به معروف و نهي از منكر مي كرد.

وي افزود: وقتي تحول فكري و فرهنگي در جامعه اسلامي عصر امام رضا(ع) ايجاد شد، مسايل نويني جايگزين مسايل موجود شدو معيارها، مباني و روشها تغيير كرد.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین