عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹
حجت‌الاسلام میرزایی؛
یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: ندای وحدت‌آفرین پیغمبر اسلام (ص) بین مرد و زن، پیر و جوان و شیعه و سنی تفاوتی قائل نشد، این ندا اگر در تمام عصرها توسعه پیدا می‌کرد باعث رشد جامعه اسلامی می‌شد، آنجا که نسبت به ندای وحدت آفرین پیامبر (ص) بی تفاوت شدیم، آغاز چالش‌ها و مشکلاتمان بود.
عقیق:حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هرمزگان و مترجم قرآن و نهج‌البلاغه در گفت‌وگویی به مناسبت ایام ارتحال پیامبر (ص) و اهمیت بحث وحدت در سیره ایشان عنوان کرد: درباره نبی مکرم اسلام بحث بسیار است. از جوانب مختلف می‌توان به سیره ایشان پرداخت، پیغمبر اسلام منادی وحدت است.

وی در ادامه افزود: خدای متعال در تعریف پیغمبر (ص) او را از چند زاویه تعریف می‌کند یک زاویه این است که پیغمبر حرفی از روی هوا و هوس نمی‌زند و هرچه می‌گوید براساس وحی است، بنابراین زمانی که قرار است براساس وحی صحبت کند لازمه این صحبت این است که یک مجموعه ابزار در اختیار داشته باشد، امروزه به این ابزارها بومی سازی برای قابل فهم شدن می‌گوید.

حجت‌الاسلام میرزایی در پاسخ به این سؤال که وحی توسط چه مواردی قابل فهم می‌شود، یادآور شد: یکی از مسائل بحث وحدت است پیغمبر منادی وحدت بود چرا که توانست وحدت میان اقشار، نگاه‌ها و دیدگاه‌ها را ایجاد کند، مثلاً اولین ندای پیغمبر این بود که فرقی در اسلام بین عرب و عجم نیست بنابراین در بین اصحاب پیغمبر هم عربستانی، رومی، حبشی، ایرانی و ... وجود داشت و این خود بالاترین رمز وحدت در اسلام است.

وی در ادامه توضیح داد: نگاه دیگر پیغمبر به بحث وحدت حتی وحدت اعتقادی بود یعنی پیغمبر (ص) همه افراد را دعوت به اسلام کرد و اعتقاد نداشت که فلان فرد خونریزی کرده یا بت پرستیده و ...، براساس قاعده «جبّ» هر کسی که هر کاری کرده به محض اسلام آوردن مورد عفو قرار می گیرد. بنابراین برای پیغمبر بین مرد و زن،‌ پیر و جوان و ... تفاوتی وجود نداشت و همه براساس ندای وحدت آفرین اسلام دور هم جمع شدند. این ندا اگر در همه عصرها توسعه پیدا می‌کرد جامعه اسلامی رشد می‌یافت اما از آنجا که ندای وحدت آفرین پیغمبر را شنیدیم و بی تفاوت بودیم، جامعه اسلامی دچار مشکل شد.

حجت‌الاسلام میرزایی با تأکید بر اینکه دشمنان اسلام فهمیدند بهترین راه از پا درآوردن تفکرات اسلامی، ایجاد تفرقه بین جامعه مسلمان است، اظهار داشت: حضرت امام (ع) بارها فرمودند کسی که بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد، نه سنی و نه شیعه است، مقام معظم رهبری هم تأکید جدی بر وحدت دارند چرا که این افراد فضا را شناختند و دشمن شناسی کردند و متوجه شدند که بزرگترین حربه، تیر تفرقه است امروز این تیر مسموم دشمنان اسلام دیگر در حد تئوری و نظر نیست بلکه به عمل رسیده و گروه‌هایی چون داعش و جندالله و نصرت را تشکیل داده است.

وی با اشاره به تلفیق نام اسلام با گروهک‌های تروریستی اظهار داشت: همه این جنایات از نظر اسلام محکوم است، ما اگر بخواهیم پیروان واقعی پیغمبر(ص) باشیم دو اصل را نباید فراموش کنیم نخست از تفرقه بپرهیزیم، این تفرقه خواه کلامی یا غیرکلامی باشد و نباید به مقدسات دیگران توهین کنیم رهبری فتوای صریح دارند که توهین به مقدسات اهل سنت شرعا حرام است، در سوره آل عمران هم درباره چنگ زدن به ریسمان الهی تصریح شده است.

حجت‌الاسلام میرزایی نکته دوم برای موفقیت عملیاتی کردن منویات پیغمبر (ص) را عمل به قرآن کریم به شمار آورد و گفت: قرآن جزو مشترکات است، براساس روایت امام سجاد که منفورترین افراد نزد خدا کسانی هستند که به سنت امام اقتدا می‌کنند ولی به عمل امامان اقتدا نمی‌کنند،‌ما نباید سنت گرا باشیم مشکل جامعه امروز هم همین صرف سنت گرایی است که در آن عملی نیست!

وی در پایان یادآور شد:‌خداوند متعال درباره پیغمبر (ص) اسوه حسنه را به کار برده است چرا که در روش زندگی عملی پیغمبر و سیره او این حسنه بودن را مشاهده می‌کنیم مشکل دنیای امروز با عملگرایی و توجه به دوری از تفرقه برای مسلمانان رفع می‌شود.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین