عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۹۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
حجت‌الاسلام واردی؛
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت: تمسک به سیره پیامبر (ص) باعث می‌شود تا از تعصبات قبیله‌ای و مذهبی که مانع اتحاد مسلمانان است، دور شویم. دراین راستا باید دشمن شناس باشیم و اولویتمان را از بین بردن گروه‌های خشن و تکفیری قرار دهیم.
عقیق:حجت‌الاسلام سید تقی واردی، عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مؤلف حوزه تاریخ و سیره نبوی در گفت‌وگویی درباره بحث وحدت و تأکید آن در سیره نبوی گفت: تفاوت‌هایی بین امت و ملت در اسلام وجود دارد، امت ممکن است از ملت‌های گوناگون تشکیل شده باشد اما مجموعه‌ای بالاتر از ملت را در بر می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: براساس آنچه در آیات قرآن کریم و سیره پیامبر (ص) آمده هدف پیامبران بالاخص پیامبر ختمی مرتبت براساس آیه 213 سوره بقره، از بین رفتن اختلاف بین مردمان و ایجاد امت واحده است. خداوند نیز از امتش از بین بردن اختلافات و وحدت را خواستار شده است.

حجت‌الاسلام واردی اولین تلاش پیامبر برای ایجاد این وحدت در بین مردم را اتحاد بین قبیله اوس و خزرج به شمار آورد و گفت: سپس عقد اخوت بین مهاجران و انصار و عقد اخوت خود با علی (ع) و پیمان نامه با یهودیان مدینه نمونه این مؤلفه‌های وحدت در اسلام است. پیامبر در فتح مکه شعار برادری را بین مردم مکه و مدینه سرداد و بدون جنگ و خونریزی این برادری را ایجاد کرد. در نهایت محور اتحاد را ایشان وحدت کلمه به شمار آورد.

وی با تأکید بر وجود اشتراکات فراوان بین شیعه و سنی توضیح داد: موارد مختلف از توحید و معاد گرفته تا قرآن کریم و کعبه و نماز و امر به معروف، ازدواج و تشکیل خانواده همه از مشترکات شیعه و سنی است، بر این اساس باید جهان بینی و فرهنگ مشترک داشت و نباید اجازه داد تا چند دستگی بین مردم ایجاد شود، امت اسلام باید با استدلال منطقی حرف یکدیگر را فهمیده و به عقاید هم احترام بگذارند و اجازه ندهند که منافقان و دشمنان در بدنه‌شان نفوذ کند. البته در این ارتباط نقش حاکمان جامعه اسلامی فعال و برجسته است که باید به مردم یادآور شوند همه مردم تفاوت‌هایی دارند اما باید اشتراکات را در اولویت قرار داد.

وی در پایان اظهار داشت: تعصبات قبیله‌ای و مذهبی نباید مانع اتحاد مسلمانان شود باید دشمن شناس باشیم تا بفهمیم چه بر سر شیعیان بحرین، پاکستان، عربستان و ... آمده است، بنابراین به وجود آمدن توافق و همزیستی بین مردم و گروه‌های خشن و خونریز و تکفیری از اولویت‌های ماست.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین