عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
هشتمین دوره رقابت دانش‌آموزان مداح شهر تهران پايان يافت
عقیق: مراسم اختتاميه هشتمين آیین تجلیل از نوگلان حسيني ويژه دانش‌آموزان مداح شهر تهران صبح روز پنجشنبه با حضور حجت‌الاسلام مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انبوه دوستداران و خادمان عزاي اباعبدالله الحسين(ع) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حمیدرضا کفاش معاون وزير آموزش و پرورش، لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جمعی از مادحین و ذاکرین اهل بیت تجلیل‌شده در دومین دوره پرده عشاق و بیش از 100 دانش‌آموز مداح راهيافته به دور نهایی رقابت نوگلان حسيني حاضران در سالن فرهنگسراي انديشه بودند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخشي از این مراسم گفت: تقدير از نوگلان حسيني برنامه‌اي بسیار خوب و سنتي حسنه است که هشت سال است در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پایه‌گذاری شده و برگزار می‌شود. به نظر بنده باید از بین بچه‌ها کسانی که تمایل به این کار دارند، مجالس مدرسه‌ها را اداره کنند. این یک ظرفیت عظیم است.

مرادی با انتقاد از متناسب نبودن برخي مداحی‌هایی که در مدارس برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود، تاکید کرد: سال گذشته هم تذکر دادم اما اتفاقی نیفتاد. امسال تاکید مجدد می‌کنم مداحی‌هایی که در مدارس مي‌شود باید بر اساس اقتضای مدرسه و حال و هواي دانش‌آموزان باشد. مداحی در مدارس با مداحی در هیات‌های دیگر متفاوت است. روضه‌هایی که در آن از واژه‌های ثقیل و سنگین استفاده مي‌شود مناسب مدرسه نیست.

شهادت در راه مقابله با افراطی‌گری

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزير آموزش و پرورش هم ديگر سخنران اين مراسم بود كه ضمن اشاره به سالگرد شهادت شهید مفتح گفت: امروز سالگرد شهادت کسی است که روز شهادت او در تقویم روز مبارزه با خشونت و افراطی‌گری نامگذاری شده است. امام حسین(ع) و یارانش هم برای مقابله با افراطی‌گری به شهادت رسیدند.

وی در ادامه خطاب به اولیای دانش‌آموزان گفت: والدین بزرگوار این دانش‌آموزان باید بدانند همان قدر که کودکان را در مداحی و نوکری امام حسین(ع) تشویق می‌کنند، به همان اندازه در فراگیری علم هم ترغیب کنند. نسل جدید ما این توان را دارد و ما باید در این راه همت کنیم تا جهانیان بدانند کسانی که پیاده برای اربعین حسینی به کربلا می‌روند، از فرهیختگان، عالمان و دانشمندان ما هستند. مسئولان باید بر روی جوانان و نوجوانان در زمینه‌های مختلف از جمله مداحی و آیین‌های دینی سرمایه‌گذاری کنند چون قطعا بازگشت خوبی خواهد داشت.

تلاش براي رعايت عدالت در داوری

مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان از دیگر سخنرانان این مراسم بود كه با اشاره به پیچیدگی‌های داوری در مسابقه گفت: داوری هشتمین آيین تجلیل از نوگلان حسینی بسیار سخت بود. داوری رقابت‌هاي قرآني با توجه به چارچوبی که دارد مشخص است اما در حوزه مداحی به دلیل نداشتن چارچوب دقیق و تعیین‌شده کار دشوار می‌شود. در این راستا داوران تلاش فراوانی کردند تا عدالت در داوری‌ها رعایت شود.

وی در ادامه افزود: فعالیت در عرصه مداحی و نوکری امام حسین(ع) به هیچ عنوان بازنده ندارد و هر کسی که در این راه قدم گذاشت برنده است. به جوانان و علاقه‌مندان به مداحی توصیه می‌کنم از استادان واجد شرایط و خوشنام استفاده کنند و به استادان جوان توصیه می‌کنم به این نکته توجه داشته باشند که شاگردان را به سمت خودشان جذب می‌کنند یا به سمت خدا.

در این مراسم که رسالت بوذری اجرای آن را بر عهده داشت، امیری قاری نوجوان و حافظ کل قرآن مجید آغازگر مراسم بود و بعد از آن سه دانش‌آموز برگزیده مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به مداحی و روضه‌خوانی پرداختند. سخنرانی سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه و دبیر هشتمین دوره نوگلان حسینی و حاج اکبر بازوبند پیشکسوت مداحی از دیگر بخش‌های مراسم بود. شعرخوانی سیامک رجاور شاعر جوان آيینی هم حال و هوایي متفاوت به مراسم داد.

ابتکار مرادي در اجراي بخش نوگلان ابوالفضلی

در این مراسم از افراد اول تا پنجم با اهدای کمک‌هزینه سفر حج، عتبات عالیات و مشهد مقدس تجلیل شد. در پایان همایش به پیشنهاد حجت‌الاسلام مرادی گروهي از دانش‌آموزان مداح که حائز رتبه نشده بودند، روی صحنه رفتند و هر كدام در چند دقيقه به مداحي و ذكر مصيبت امام حسين(ع) پرداختند. پيچيدن صداي مداحي كودكان و نوجوانان در سالن فرهنگسراي انديشه و همراهي گروهي از حاضران و اولياي دانش‌آموزان در سينه‌زني شور و حالي خاص به اين بخش بخشيده بود.

رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين بخش را آيين تجليل از نوگلان ابوالفضلي نام نهاد و به هر دانش‌آموز مداح اين فرصت را داد تا به سليقه و خواست خود قطعه‌اي از نوحه‌هاي مشهور را بخواند. يكي از نوجوانان هم قطعه‌اي را به زبان تركي آذربايجاني خواند كه با تحسين حجت‌الاسلام مرادي همراه شد و وي از عبارت آذري «اوين آباد» به معني «خانه‌ات آباد» براي تقدير از اين دانش‌آموز مداح استفاده كرد.

استقبال دانش‌آموزان و پدران و مادران از هيات نوگلان ابوالفضلي به قدري بود كه اين بخش تا حدود يك ساعت پس از پايان مراسم ادامه يافت. بعد از آنكه همه حاضران دو بار فرصت نشان دادن هنر مداحي خود را به دست آوردند، در پايان به پيشنهاد حجت‌الاسلام مرادي همه حاضران روي صحنه به صورت دايره گرد هم آمدند و به شيوه سنتي با مداحي سه چهار نفر از دانش‌آموزان به سينه‌زني و عزاداري پرداختند. رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هم تذكرهاي لازم را به دانش‌آموزان گوشزد مي‌كرد.

پايان‌بخش مراسم نوگلان ابوالفضلي تقدير از تمام دانش‌آموزاني روي صحنه بود. اين جمع تقريبا 30 نفري به ترتيب در صف ايستادند و هداياي خود را از دست حجت‌الاسلام مرادي دريافت كردند. تعدادي از پدران و مادران از اين ابتكار رئيس سازمان فرهنگي هنري تقدير كردند و آن را مايه اميدواري دانش‌آموزان براي شركت در دوره‌هاي آينده آيين تقدير از نوگلان حسيني دانستند.

هشتمین دوره ویژه‌برنامه تقدير از نوگلان حسینی با هدف تقویت و انتقال هویت دینی، مذهبی و سیره اهل بیت(ع)، تشویق و ترغیب نوجوانان عاشق اهل بیت(ع) و شناسایی استعدادهای بالقوه مداحان نوجوان به همت سازمان دانش‌آموزی آموزش استان تهران، کانون مداحان ایران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین