عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۷۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
پرسش مهدوی. . .
امام زمان(ع) با عیسی و الیاس(ع) ظهور می کند یا تنها خودشان می آیند و کسی ایشان را همراهی نمی کند؟
عقیق:اگر ما خواهان ظهور حضرت مهدی(ع) و ایجاد دگرگونی در جهان هستیم، رخداد ظهور نیز منتظر اقدامات اولیة ما و فراهم شدن زمینه‌های لازم است؛ اگر مردم جهان از ظلم، تبعیض، فساد، ناامنی و... خسته شده‌اند و خواهان صلح، امنیت، عدالت و رشد و تعالی‌اند، می‌باید زمینه‌های پذیرش این تحول بنیادی را در خود پدید آورند ـ تا زمانی که عزم و آهنگ عدالت‌خواهی در فضای عمومی جامعه مشاهده نشود، حضرت مهدی(عج) در پردة غیبت هم چنان به انتظار خواهند نشست.

حجت الاسلام جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در این خصوص پاسخ می دهد؛


منظور از لقب اباصالح برای امام زمان(ع) چیست؟


این لقبی که برای حضرت ولی عصر(ع) در جامعه باب شده و با عنوان اباصالح حضرت را یاد می کنند، شاید یک تحلیلی بوده که برخی خودشان به آن رسیده اند ولی ما چنین اسم و کنیه ای برای امام زمان(ع) که در روایات به ایشان نسبت داده باشند، از ائمه ندیده ایم.

شاید کسی براساس آیه 105 سوره انبیا خدا که فرموده زمین را بندگان صالح به ارث خواهند برد، تحلیل کند که این بندگان صالح یک پدر و رهبر معنوی دارند و پدر معنوی به عنوان اباصالح برای آنهاست. یعنی پدر معنوی آنها، با این تحلیل ممکن است که کسانی بخواهند امام زمان(ع) را اباصالح بنامند چون ایشان رهبر صالحانی است که زمین را به ارث خواهند برد.

اما مهم این است که این کنیه برای امام زمان(ع) متاسفانه هیچ بنا و ریشه روایی ندارد و در بیانات امامان چنین چیزی نیامده که؛ آخرین امام را اباصالح بنامید، آنچه که در روایات آمده این است که صالح نام جنی است که کسانی که در راه مانده اند را در صورت صدا زدن و کمک خواستن می آید و افراد را نجات می دهد. توصیه این است که بهتر است از القاب و اسم هایی که در روایات آمده برای امام زمان استفاده شود و از اباصالح که در روایات نیست اجتناب کنند.

 

در مورد ظهور امام عصر(ع) کدام نظریه صحیح است؟ پر شدن جهان از ظلم و جور یا فراهم شدن بستر عدالت و افزایش خرد جمعی؟

یکی از مسائل مهم در مهدویت پاسخ دادن به این سوال است که شرط ظهور و زمینه آمدن امام چیست؟، آیا اینکه گفته باشد زمین باید پر از ظلم و جور شود تا امام بیاید درست است یا اینکه باید بستر عدالت فراهم شود تا امام بیاید.

متاسفانه گروهی خیال می کنند ظهور بحثی معجزه آساست و نقش مردم در آن کم و کوتاه است و همه چیز را خداود به وسیله حجت الهی خود و با قدرت امامت و ولایت انجام می دهند و مردم در آن نقش ندارند و چون چنین اندیشه باطلی را دارند گمان می کنند که هیچ زمینه ای لازم نیست و خدا هر وقت اراده کند با قدرت خود و با امامی با توان الهی می تواند زمین را پر از عدل و داد کند و نیازی به کمک مردم نیست بنابراین هیچ آمادگی و آماده سازی نیاز نیست و اساسا زمانی جهان امام عصر را خواهد دید که همه جا ظلم و تاریکی و فساد باشد.

این دید اشتباه است. دلیلیش هم این است که علت غیبت امام عصر(ع) ظلم و جور مردم است، در کتاب غیبت نعمانی صفحه 141 آمده که امام علی فرمود: زمین هرگز خالی از حجت نمی ماند اما خدا مردم را به خاطر ظلم و ستم و گناهی که انجام می دهند از دیدن حجت الهی نابینا و محروم می کند.

بنابراین دلیل محرومیت جامعه از امام ظلم و گناه است و هرگز نباید این تصور را بپذیریم که ظلم و گناه باعث ظهور امام می شود، آنچه که باعث ظهور امام می شود این است که خرد جمعی به این بلوغ اجتماعی برسند که نیاز به حجت داریم و زمینه ها را فراهم کنیم؛ باید از گناه معصیت و غفلت به دور باشیم و خود را آماده عدالت کنیم.

ما معتقدیم که ظهور امام عصر(ع) یک کار عادی و بشری است. امام به وسیله مردم دنیا را آباد و پر از عدالت می کند. پس باید مردمی که خواهان عدالت هستند، باشند تا امام بیاید. با توجه به روایات مهدوی قطعا باید زمین به یک بلوغ اجتماعی برسد تا حضرت بیایند و اینکه زمین رها شود و پر از ظلم شود تا امام بیاید صحیح نیست.

 

امام زمان(ع) با حضرت عیسی و حضرت الیاس ظهور می کند یا تنها فقط خودشان به تنهایی می آیند؟

در رابطه با روایاتی که ناظر به دوران ظهور و پیامبرانی که امام را همراهی می کند می توان گفت که مهمترین پیامبرانی که با امام زمان ظهور می کنند فرود آمدن حضرت عیسی(ع) است، طبق عقیده مسلمانان حضرت عیسی(ع) در آسمان ها هستند و زمان ظهور نزول می کنند و پشت سر امام زمان(ع) نماز می خوانند و اقتدا کردن حضرت پشت امام عصر(ع) باعث می شود که مسیحیان عالم به امام زمان(ع) ایمان می آورند و یکی از معاونان و یاران نزدیک امام ایشان می باشند.

یکی دیگر از پیامبران حضرت ادریس و حضرت الیاس هستند که بنابر روایتی مبنی بر دیدار امام باقر(ع) با حضرت الیاس می توان گفت که حضرت الیاس با امام ظهور می کنند و حضرت خضر هم که الان در کنار امام رفیق و مونس امام هستند، با ایشان ظهور می کنند، بنابراین این چهار بزرگوار با حضرت ظهور می کنند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین