عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۷
از اموری که برای مجاهد با نفس لازم است، مشارطه،مراقبه و محاسبه است.
عقیق:از اموری که برای مجاهد با نفس لازم است، مشارطه،مراقبه و محاسبه است.
«مشارطه »آن است که مثلا در آغاز روز با خود شرط کنی و تصمیم بگیری بر خلاف فرموده ی خدا رفتار نکنی. گرچه شیطان می کوشد این کار را سخت جلوه دهد، ولی اگر تصمیم بگیری و یک روز تجربه کنی خواهی دید که آسان است.
«مراقبه»، مرحله بعدی است. در تمام مدت شرط، باید مواظب باشی که خلاف نکنی و اگر در دلت افتاد که مرتکب معصیت شوی، بدانی که وسوسه شیطان و جنود اوست، او را لعن کن و به خدا پناه ببر و به شیطان بگو : من با خود شرط کرده ام خلاف فرمان خدا عمل نکنم. او در سالیان دراز به من نعمت و صحت و امنیت داده است، اگر تا ابد هم خدمت کنم، از عهده ی یکی از این نعمتها بر نمی آیم. سزاوار نیست که به یک شرط جزیی وفا نکنم. این مراقبت، با هیچ یک از کارهای روزانه تو مثل کسب و سفر و تحصیل منافات ندارد.
«محاسبه» آن است که شب از خود حساب بکشی که آیا به آن شرط وفا کردی؟ اگر وفا کرده باشی، بر این توفیق خدا را شکر کن و امیدوار به پیشرفت باش، که کار فردا آسان تر خواهد شد. اگر بر این کار مداومت کنی، برایت آسان و عادی می شود و از اطاعت فرمان خدا و ترک گناه در همین عالم لذت می بری.
و بدان که خداوند، تکلیف بیش از طاقت بر تو واجب نکرده است، لیکن شیطان و لشکر او کار را بر تو سخت جلوه می دهند. و اگر در محاسبه دیدی که در عمل به شرط سستی کرده ای، از خدا پوزش بخواه و بنا بگذار که فردا مردانه به شرط عمل کنی. باشد که خدا درهای توفیق و سعادت را به سویت بگشاید و به صراط مستقیم هدایت کند.

پی نوشت:
 بر کرانه شرح چهل حدیث امام خمینی(ره)،ص۴و۵.
منبع:افکار
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین