عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
غلامرضا اعوانی؛
عضو فرهنگستان علوم و چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: هنر گذشته ایرانیان با حکمت الهی ممزوج شده است هنرمندان مسلمان با توجه به قداست زمان‌ها و مکان‌هایی خاص چون قبور ائمه (ع) می‌توانند چیزهایی خلق کنند که از دست کسانی جز حکما ساخته نیست.
عقیق:غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو فرهنگستان علوم که روزهای پرمشغله‌ای را می‌گذراند و تقریبا نیمی از سال را در حال تدریس در دانشگاه پکن و نیمی دیگر را در ایران به تحقیق و پژوهش در فرهنگستان علوم می‌پردازد در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس یکی از نقاط ضعف دنیای امروز را دوری از حکمت الهی و توجه به نماد هنر مقدس شیعیان به شمار آورد.
وی با تأکید بر اینکه انسان با نمایندگی و خلیفة اللهی در کره زمین می‌تواند علم و حکمت الهی را در خود نهادینه کند، اظهار داشت: هنر نیز یکی از صفات خداوند است که در وجود انسان می‌تواند درونی شود اما نکته اینجاست که یکی از نقاط ضعف دنیای امروز دوری از حکمت الهی است. هنر از نظر دینی یک ابداع محسوب می‌شود، کمال مطلق است و صفت الهی است بنابراین از آنجایی که انسان خلیفه خداوند است می‌تواند هنر الهی هم خلق کند هنرمند مسلمان این ویژگی‌ها را دارا است.
وی با اشاره به تکنولوژی در دنیای امروز اظهار داشت: در گذشته ما همه نوع این حکمت و هنر را در دست داشتیم اما به دلیل همین پیشرفت‌های تکنولوژیک و مشکلاتی که در برقراری ارتباط پیدا کردیم امروز کمتر می‌توانیم این هنر و حکمت را نمود دهیم. بنابراین ما نیازمند این زیبایی و هنر هستیم چرا که کمال به شکل جمال نمود پیدا می‌کند و هر چه زیباتر خلق کنیم به کمال الهی نزدیک‌تریم.
اعوانی با تأکید بر تفاوت‌های بین هنر جدید و قدیم توضیح داد: در دنیای امروز هنر با حکمت آمیخته نیست این هنر تنها به جسم و فیزیک انسان‌ها ارتباط دارد و بخش روحانیت و دین را از زندگی انسان حذف کرده است.  جمال و علم خداوند در طبیعت مخفی شده است ما هم بدنبال همین معرفت و علم هستیم، هنرمند مسلمان انسانی محسن است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: خوشبختانه هنر سنتی ایران ما با حکمت الهی ممزوج بوده و هنرمندان مسلمان با حکمت آمیخته شده‌اند، بنابراین اینطور می‌توانیم بگوییم که هنرمند شیعی پاسخگوی نیازهای جسمی و روحی انسان‌ها است، چرا که عامل آرامش می‌شود،‌ این هنر خدابنیاد است و از ذات خداوند نشأت می‌گیرد،‌انسان را در خود حبس نمی‌کند و به خداوند ارجاع می‌دهد.
وی در پایان با تأکید بر اینکه در دوران غیبت امام زمان بحث ولایت مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: شیعه تاریخ‌هایی چون عاشورا و تاسوعا، اربعین، 13 رجب و ... را هیچ گاه فراموش نمی‌کند چرا که برایش قداست دارد اینها هنر شیعه است که می‌تواند آن را در جلوه‌های مختلف نمود دهد. علاوه بر زمان،‌مکان‌ها نیز برای شیعیان مهم است از جمله قبور ائمه که حضور الهی در این مکان‌ها  احساس می‌شود این مکان‌ها با قبور عادی انسان‌ها متفاوت است.


منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین