عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۲۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
تمجید محمدرضا سنگری از «طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی»:
محمدرضا سنگری در مقدمه‌ای بر این کتاب می‌نویسد: این طرح، طلیعه‌ای برای پژوهش‌ها و مطالعات شعر عاشورایی خواهد بود. پژوهشگران می‌توانند با تامل در هر دوره، پژوهش‌هایی گران‌سنگ در قلمرو ادب عاشورایی رقم بزنند.
عقیق:مجموعه دو جلدی «طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی» به قلم دکتر مرضیه محمدزاده که به تحلیل اشعار عاشورایی شعرای قرن چهارم هجری تا معاصر می‌پردازد، اخیرا از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شده است. دکتر محمدرضا سنگری از محققان شعر و ادب فارسی نیز مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته است که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:
شعر عاشورایی از شاخه‌های بارور و گشن شعر دینی و آیینی و به لحاظ کمی و کیفی در قلمرو شعر مذهبی – شیعی، فرازمندترین و ترازمندترین شعری است که در تاریخ سروده‌های دینی چهره نموده است. تردیدی نیست که در فردای سرودن نیز، فاتح چکاد شعر آیینی خواهد بود و این گونه که در افق سروده‌های عصر ما پیداست، شعاع سرودن نه به زبان عربی و فارسی که در دیگر زبان‌ها نیز دامن خواهد گسترد.
یکی از کارهای سترگ و بزرگ و ستودنی در این حوزه، دانشنامه شعر عاشورایی بود که همت بلند و پویه عالمانه و محققانه سرکار خانم دکتر مرضیه محمدزاده آن را سامان و انجام و فرجام بخشید. اینک در تداوم این راه، طرحی نو در دانشنامه شعر عاشورایی نگاشته شده است که وسیع‌ترین، نظام‌مندترین و به سامان‌ترین اثر و پژوهشی است که تا این لحظه در عرصه شعر عاشورایی تدوین و تنظیم شده است.
فصل‌بندی‌های پنج‌گانه بر مبنای عصر و زمان از سپیده‌دم فارسی تا به امروز، تصویری روشن از هر عصر فراروی خواننده و خواهنده قرار می‌دهد. این همه در دو جلد تدارک دیده شده است که جلد دوم مرثیه‌سرایی در عصر انقلاب اسلامی است که بر این باورم که در هیچ دوره تاریخی، شعر عاشورایی، شکوفایی، ژرفایی و پویایی عصر ما را نداشته است.
آنچه بر ارزش و اعتبار این اثر  افزوده است، تحلیلی دقیق و عمیق از مرثیه‌سرایی است که بر پیشانی هر عصر آمده است و اعصار پنج‌گانه را معنادارتر و روشن‌تر ساخته است. زندگینامه همراه شعر هر شاعر عزیز نیز خواننده را به شناختی اجمالی از هر شعر و شاعر رهنمون می‌کند که امتیاز دیگر این اثر است.
تردیدم نیست که این طرح نو، طلیعه و مقدمه‌ای برای پژوهش‌ها و مطالعات عرصه شعر عاشورایی خواهد بود به گونه‌ای که پژوهشگران می‌توانند با تامل در هر دوره و درون‌مایه این سروده‌ها، پژوهش‌هایی گران‌سنگ را در قلمرو ادب عاشورایی رقم بزنند.

توفیق الهی و عنایت حسینی همسایه لحظه‌هایشان باد.


منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین