عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت اعلام کرد: طرح ویزای یک دلاری بر حجم مشکلات و ازدحام و معطلی زائرین پشت مرزها افزود چنانچه زائران بدون ویزا فرصت زیادی را جهت تکمیل مانیفست ثبت اطلاعات خود در لب مرزها می گیرند.
عقیق: محسن نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت و گویی گفت: با توجه به گزارش هاي که طی دیروز و امروز از مرزهاي شلمچه، چزابه و مهران داشتیم ، شاهد تراكم سنگين زائران حسيني هستیم که نشان دهنده عدم آمادگی طرف عراقي براي صدور چنين رواديدي می باشد.

وي افزود: در مرز ایران امکانات رفاهی برای زائرین قابل مقایسه با سال های قبل نیست و خوشبختانه در مرز ایران زائران مراسم اربعین حسینی مشکلی در خصوص اسکان و مواد خوراکی و لوازم گرمایشی ندارند ولی متاسفانه در مرز عراق با تراکم و معطلی شدید زائران مواجهیم که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: عبور زائران در داخل ایران روان است، البته ویزای یک دلاری سبب بالا رفتن آمار زائرین و ایجاد ازدحام شد که پس از دريافت گزارش هاي تراكم زائر در گذرگاه هاي خروجي ستاد اربعين اين زائران را به طور رايگان با اتوبوس هايي به اردوگاه هاي استقرار و اسكان منتقل كردیم تا در روزهاي آينده به تدريج به گذرگاه ها منتقل شوند و براي آنان رواديد صادر شود.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به این که اکثر زائرین در طرح ساماندهی ستاد اربعین به صورت زمان بندی شده به مرزها مراجعه می کنند، اما طرف عراقي براي اين كار بايد تمهيدات و زيرساخت هايي فراهم مي كرد که این اتفاق نیفتاد و به عنوان مثال طرف عراقي براي يك گذرگاه يك يا دو افسر مرزي پيش بيني كرده است كه با توجه به خيل عظيم زائران حسيني پاسخگو نيست و امكان خروج چنين جمعيتي با اين سازوكار وجود ندارد و علاوه بر آن طرح ویزای یک دلاری نیز بر حجم مشکلات افزود چنانچه زائران بدون ویزا فرصت زیادی را جهت تکمیل مانیفست  ثبت اطلاعات خود در لب مرزها می گیرند.


نظافتی خاطر نشان كرد: هموطناني كه مي خواهند از طريق مرز زميني وارد عراق شوند و رواديد را در مبادي ورود به عراق دريافت كنند بايد بدانند كه اين كار با كندي صورت مي پذيرد و بايد آمادگي معطلي در مرزها را داشته باشند چراکه سرعت عبور زائران پایین است.

لازم به توضيح است از آنجايي كه نداشتن ويزاي عزيمت به عراق، موجب سردرگمي زائران خواهد شد و مشكلات عديده براي آنان همچون سوءاستفاده سودجويان و گم شدن گذرنامه زائران در مسير دريافت ويزا را بدنبال خواهد داشت، به كليه مشتاقان زيارت اربعين توصيه مي‌گردد پيش بيني لازم را در اين خصوص داشته باشند.

لازم به يادآوري سازمان حج و زيارت از يكسال گذشته با تشكيل «ستاد دائمي اربعين» با حضور ۲۶ دستگاه و ارگان كشور در جهت ساماندهي زائران اربعين تلاش كرده تا بدين وسيله موجبات تسهيل اعزام زائران حسيني به كربلاي معلي در ايام اربعين را فراهم آورد که با روند دو سه روزه اخیر بخشی از هماهنگی های یک ساله اخیر حادث نشد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین