عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
عشق به ابا عبدالله الحسين (ع) عشقي است خدايي كه هر فرد را اعم از مسلمان و مسيحي و غيره جذب مي‌كند و هنوز براي اين كشش معنوي منطقي غير از الهي بودن آن يافت نشده است.
عقیق: رفتن به كربلا و نجف براي پا بوسي و عرض ارادت به ائمه اي كه همه وجود شيعيان در بر گرفته اين روزها بيش از هر زمان ديگري براي زائران حسيني سهل و آسان شده است زيرا ايجاد امكانات براي زوار در توجه مسوولان استان خوزستان قرار گرفته است.

مسير اهواز به مرز چذابه براي سفر به كربلاي معلي از جمله مسيرهاي اصلي و كوتاهي است كه انتظار رسيدن زاير را اين روزها در كوتاه‌ترين زمان ممكن ميسر مي‌كند چرا كه به مانند گذشته اين مسير ديگر مسير ناهمواري نيست.

علي ۳۲ ساله جواني است كه چند سال است به عشق ابا عبدالله الحسين (ع) با پاي پياده راهي كربلاي معلي مي‌شود تا در اربعين حسيني ميهمان امام و سرور خود باشد و براي رسيدن به مراد خود چندين روز قبل از اربعين از اهواز راهي كربلا مي‌شود.

وي كه در مسير اهواز- چذابه با خبرنگار ايرنا هم كلام مي‌شود مي‌گويد: خوشبختانه امسال مسير ياد شده بسيار هموار و مطلوب شده و امكانات رفاهي نيز در اين مسير سختي راه را براي زوار آسان كرده و ديگر دغدغه اي براي زايرين وجود ندارد.

وي گفت: سالهاي قبل به دليل نا هموار بودن و نبود شانه‌هاي خاكي در كنار اين مسير زائرين با مشكل مواجه بودند اما اكنون اين مسير كاملا مسطح، آسفالت و حاشيه سازي شده و مسافران پياده و يا سوار كمتر با مشكل مواجه هستند.

رحمان فضائلي ديگر زائر كربلاي معلي كه در مسير اهواز- چذابه با پاي پياده به عشق ابا عبدالله الحسين (ع) پرچمي سبز را با خود حمل مي‌كند مي‌گويد مسووليني كه به زوار امام حسين (ع) خدمت مي‌كنند اجر خود را نيز از آن امام عزيز خواهند گرفت.

وي گفت: خوشبختانه امسال وضعيت اين راه بسيار مطلوب است و زائرين به آساني و با پاي پياده در يك روز خود را به مرز چذابه مي‌رسانند كه با فراهم شدن امكانات در مرز توسط مسوولان استان خوزستان خستگي از تن زائران خارج مي‌شود.

وي با تقدير از مسوولان استان خوزستان گفت: امكانات ايجاد شده در مرز چذابه براي استراحت زائرين بسيار مطلوب است بطوريكه هيچگونه مشكلي براي زائرين براي توقف يك تا دو روز در اين محل وجود ندارد.

استاندار خوزستان در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در اين زمينه گفت: خدمت به زائرين ابا عبدالله الحسين يكي از بالاترين و بهترين عبادات است و مسوولان استان خوزستان نيز با درك اين مفهوم تمام همت خود را براي اين كار معطوف كرده اند.

عبدالحسن مقتدايي افزود: براي تسهيل در تردد زائرين به كربلاي معلي خصوصا در ايام اربعين كه چند سالي است با استقبال پر شور مردم ايران اسلامي مواجه شده دو مسير اهواز- شلمچه و اهواز چذابه براي تردد زوار آماده سازي شده است.

وي اظهار كرد: مسير اهواز- چذابه يكي از مسير‌هاي كوتاه براي رسيدن به مرز است كه امسال به همت مسوولان استان وضعيت مطلوبي يافته بطوريكه زائران با صرف كمتر از دو ساعت اين مسير را طي مي‌كنند و اين در حالي است كه سالهاي قبل تردد در اين مسير به دليل عدم زيرسازي و آسفالت و نيز باريك بودن بسيار سخت بود.

وي گفت: علاوه بر اين در مرز براي رفاه حال زائرين مكانهاي استراحت، همراه با امكانات از قبيل پتو، زير انداز و سرويسهاي بهداشتي لازم فراهم شده تا زائرين با توقفي كوتاه و استراحت نمودن به كربلاي معلي مشرف شوند.

وي اضافه كرد: براي رفاه حال تمامي زائرين در اين منطقه ايستگاههاي صلواتي توسط مردم و نيز برخي دستگاههاي اداري ايجاد شده كه به زائرين خدمات رفاهي از جمله ارائه غذاي گرم، آب، چاي و حتي قهوه و خرما ارائه مي‌دهند تا عشق خود را به ابا عبدالله الحسين ثابت كنند.

استاندار خوزستان افزود: براي جلوگيري از ازدياد جمعيت در مرز و نيز معطل نكردن زوار اخذ عوارض ۱۲ هزار توماني از زائرين را در ايام اربعين حسيني امسال حذف كرديم تا زائرين مجبور نشوند صفهاي طولاني براي اين منظور تشكيل دهند.

وي اظهار اميدواري كرد تا با تدابير اتخاذ شده در سالهاي آينده خدمات دهي به مسافرين و زائرين عتبات عاليات در تمامي مسيرهاي استان خوزستان بخصوص مرز چذابه بيشتر و مطلوب‌تر شود تا مسير طولاني رسيدن به عتبات عاليات براي زائرين سهل و آسان شود.

رستم نژاد رييس اتوبوسراني شهرستان اهواز كه خود در اين منطقه مستقر شده است گفت: ۲۰ اتوبوس مازاد شهر اهواز در اين منطقه مستقر شده تا به زائرين خدمالت ارائه دهد و در بخشهايي از مسير به صورت رايگان زائرين را به مرز انتقال دهد.

وي گفت: همه دستگاههاي اداري موظفند به زائرين حسين (ع) خدمات ارئه دهند و سازمان اتوبوسراني اهواز نيز خود را خادم ابا عبدالله الحسين مي‌داند و همه ساله در ايام اربعين گروههاي را در اين زمينه فعال مي‌كند تا به زوار خدمات ويژه ارائه دهند.

حاتمي مدير روابط عمومي شهرداري اهواز نيز به ايرنا گفت: شهرداري اهواز نيز به برپا كردن ايستگاهي در اين منطقه به زوار عتبات عاليت در ايام اربعين خدمات رفاهي و فرهنگي ارائه مي‌كند.

وي اظهار كرد: شهرداري اهواز مسير ۱۰۰ كيلومتري اهواز- چذابه را به بيانات و احاديث پر بار ائمه و نيز بزرگان اختصاص داده و با نصب پلاكارد و تابلو و پارچه نوشته هايي در اين مسير با زائرين ابا عبدالله الحسين همراه شده است.

وي گفت: در ايستگاه شهرداري اهواز هر روز ميان وعده‌هاي غذايي از جمله آش، شير، خرما و نيز بسته‌هاي فرهنگي از قبيل دعاي زيارت عاشورا، زيارتنامه‌ها و ادعيه مختلف به زوار ارائه مي‌كند.

وي وضعيت كارهاي فرهنگي در مرز چذابه را امسال متفاوت‌تر از سالهاي قبل دانست و گفت: در توجه مسوولان استان خوزستان و خصوصا استاندار امسال شور و هيجان خاصي در بين زوار امام حسين (ع) در ايام اربعين بوجود آمده است.

دهقان معاون امنيتي استاندار خوزستان نيز مي‌گويد: با برنامه ريزيهاي انجام شده مسيرهاي اهواز به چذابه و اهواز به شلمچه امسال براي زائرين عتبات عاليات مطلوبتر از سالهاي قبل شده است.

«قدرت الله دهقان» اظهار داشت: تمامي تصميماتي كه براي آمادگي مرزهاي شلمچه و چذابه قبلا در ستاد برگزاري مراسم اربعين حسيني اتخاذ شده بود به طور كامل اجرا و تمامي امكانات براي برگزاري مراسم اربعين حسيني در اين مناطق مهيا شده است.

معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان گفت: تمامي دستگاه‌هاي اجرايي استان در حوزه زوار اربعين حسيني شرايط و امكانات لازم براي خدمات رساني به زائران حسيني در دو مرز شلمچه و چذابه را فراهم كرده اند.

دهقان بيان داشت: طبق دستوراستاندار خوزستان در اين ايام هيچگونه عوارض خروج و ورودي از زائران گرفته نمي‌شود و با اين رويكرد زائران دچار معطلي در اين مناطق مرزي نخواهند شد.

معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان گفت: واحدهاي سياري از اورژانس و هلال احمر و ساير ارگان‌هاي خدمات رساني در اين مناطق مستقر شده اند.

دهقان تصريح كرد: همچنين اتوبوس هايي كه براي جابه جايي مسافران و همچنين نفراتي كه براي خدمات رساني به مسافران بايد آماده باشند در اين مناطق در حال آماده باش كامل هستند.

وي با اشاره به ميزان مسافري كه در سال گذشته از مرز شلمچه و چذابه در اربعين حسيني جا به جا شده است افزود: در سال گذشته ۱۴۸ هزار زائر از اين مرز جا به جا شدند كه ۴۰ درصد غير خوزستاني و باقي خوزستاني بودند و پيش بيني شده است امسال اين ميزان مسافر بيشتر شود.

فرماندار دشت آزادگان نيز گفت: به دستور استاندار خوزستان از ابتداي امسال طرح ترميم، بازسازي و بهسازي جاده سوسنگرد- چذابه كه حدود ۶۰ كيلومتر مي‌باشد آغاز شده كه خوشبختانه با تخصويص بودجه مناسب بخشهايي از اين مسير بازسازي شده و بخشهايي ديگر نيز در حال بازسازي است.

«عبدالرحيم ناطقي» افزود: با توجه به مشكلات خاص جاده سوسنگرد - چذابه كه متناسب با شان مردم و زوار نبود استاندار خوزستان ضمن بازديد از اين طرح دستور داد ضمن بازسازي كامل، روكش آسفالت آن نيز انجام شود.

وي يادآوري كرد: قرارداد توسعه و آسفالت ۱۵كيلومتر اين جاده پيشتر با ۸۰ميليارد ريال منعقد شده بود كه استاندار خوزستان قول داد ۱۵۰ميليارد ريال ديگر براي بقيه مسير از طريق منابع استاني تامين كند.

«نصرالله دهقاني» مديركل راه و شهرسازي خوزستان هم از ابلاغ تخصيص و تامين ۲۸۰ميليارد ريال اعتبار براي ايمن سازي محور سانحه خيز سوسنگرد - چذابه سخن گفت و افزود:

با توجه به درصد بالاي تصادفات رانندگي در اين محور و اهميت آن به لحاظ جابجايي زوار و نيز كاروان‌هاي راهيان نور اين اعتبار از دو محل استاني و ملي تامين شده است.

وي افزود: ترافيك موجود در اين محور براي رانندگان وسايط نقليه و جمعيت پيرامون آن خطرآفرين شده و ايمن سازي آن در زمره اولويت‌هاي وزارت راه و شهرسازي قرار دارد.

دهقاني گفت: اين اعتبار براي سال جاري بوده و با هزينه كرد آن تا پايان امسال تا حدودي از مشكلات موجود در اين محور كاسته خواهد شد.

وي افزود: ۱۶۰ميليارد ريال از اين اعتبار از منابع استاني و ۱۲۰ميليارد ريال ديگر از محل اعتبارات سازمان حمل و نقل جاده اي تامين شده است.

دهقاني گفت: با اين اعتبار تا پايان امسال نقاط سانحه خيز در طول ۳۲كيلومتر اين محور برطرف و جاده امن خواهد شد.

وي طول جاده اهواز - سوسنگرد را ۱۰۰كيلومتر اعلام كرد و افزود: از اين مسير حد فاصل چذابه - سوسنگرد وضعيت حادي دارد كه اعتبار امسال براي اين مسير پيش بيني شده است.

دشت آزادگان با مساحت پنج هزار و ۵۶۶كيلومتر مربع در غرب خوزستان واقع و مركز آن شهر سوسنگرد است.

چذابه منطقه اي است در ۱۷كيلومتري شمال غربي شهر بستان به عرض متغير دو كيلومتر، و تنگه چذابه بين تپه‌هاي رملي و هور الهويزه و بر سر مسير مرزي فكه – بستان و در كنار مرز ايران و عراق قرار دارد.


منبع:ایرنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین