عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
به دنيا همچون زاهدى بنگريد كه از آن جدا خواهد شد، زيرا دنيا جايگزين ساكن را از خود خواهد راند و مسرف در امن را به درد خواهد آورد.
عقیق: امام كاظم عليه السّلام مى‏ فرمايد: امير المؤمنين عليه السّلام به ياران خود چنين سفارش مى‏ فرمود: شما را به تقواى الهى سفارش مى‏ كنم كه موجب غبطه جوينده اميدوار، و اعتماد گريزنده پناهنده است، و تقوى را شعار درونى خويش قرار دهيد و خدا را خالصانه ياد آوريد كه بدين ترتيب بهترين زندگى را خواهيد داشت، و طريق رستگارى را خواهيد پيمود. به دنيا همچون زاهدى بنگريد كه از آن جدا خواهد شد، زيرا دنيا جايگزين ساكن را از خود خواهد راند و مسرف در امن را به درد
خواهد آورد.

آنچه از دنيا روى گرداند و پشت كرد و رفت، ديگر اميدى در برگشت آن نيست و كسى نمى‏ داند كه آنچه از آن آيد چيست تا انتظار آن را بكشد. در پى آسايش آن بلا، و ماندگارى آن فنا است. شادمانى آن به حزن آميخته است و ماندگارى در آن با ضعف و سستى، همراه. دنيا چونان باغى است كه چراگاهش سرسبز و آباد است، و هر كس آن را ببيند در شگفت آيد، آبش خوشگوار است و خاكش پاك، ريشه درخت و گل و گياهش نم و رطوبت را به خود كشيده تا هر گاه گياه به پختگى دست يابد و شاخه‏ هاى آن اعتدال يافت ناگاه طوفانى بوزد و برگهايش را پرپر كند و بر زمين ريزد و هر چه به رشته زيبايى درآورده از هم بپاشاند چنان كه خداوند مى‏ فرمايد: هَشِيماً تَذْرُوهُ الرِّياحُ وَ كانَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مُقْتَدِراً «۱».

پس دنيا را چنان بنگريد كه شما را بسيار شگفت زده مى‏ كند اما اندك سودى به شما رساند


پی نوشت:
1-کهف/45.

2-بهشت كافى / ترجمه روضه كافى، ص۴۷ .
منبع:افکار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین