عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۸
«احمد ابوالقاسمی» پاسخ می‌دهد
احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی و مدرس هنر تلاوت می‌گوید: محافلی هست که قاریان در آنجا تلاوت‌هایی متفاوت از سایر محافل اجرا می‌کنند.
عقیق: در گزارش‌های قبل به موضوع دلایل گرایش قاریان به کارهای صوتی در تلاوت اشاره شد که یکی از این دلایل اسقبال مردم از قطعات زیبای صوتی بود، به این صورت که هنگامی که قاری یک قفله زیبا اجرا می‌کرد مردم با فریاد «الله الله» از آن استقبال می‌کردند و همین امر سبب شد تا قاریان به مرور به این سمت هدایت شوند.

«احمد ابوالقاسمی» پایین بودن دانش مردم در خصوص تلاوت و عدم درک معانی آیات توسط مستمعان را از دلایل استقبال مستمعان از کار‌های صوتی بیان می‌کند. حال سؤال اینجا است که وظیفه قاریان قرآن در برابر دانش پایین مستمع از موضوعات تلاوت چیست و آیا باید قاری هم سطح تلاوتش را تا خلاصه کردن تلاوت به ویژگی‌های تنغیمی پایین بیاورد؟

استاد ابوالقاسمی در‌این‌باره می‌گوید: ما قاریان هنگامی که در محفلی تلاوت می‌کنیم اگر بدانیم که مستمعان معانی آیات را می‌فهمند تلاوت متفاوتی ارائه می‌کنیم و انگیزه ما برای ارائه معانی آیات بسیار بالاتر می‌رود. اما متأسفانه یکی از مشکلات تلاوت در کشور این است که اغلب مستمعان معانی آیات را متوجه نمی‌شوند و از قاری نفس بلند و اوج زیبا می‌خواهند.

قاریان امروزی نباید با این اتفاق مدام به دنبال جلب رضایت مستمع باشند یعنی نباید به دلیل اینکه فهم شنوده تلاوت مطلوب نیست قاری هم کیفیت تلاوتش را برای جلب رضایت مستمع پایین آورد. زیرا همانطور که ما امروز تلاوت قاریان گذشته را تحلیل می‌کنیم ممکن است سال‌ها بعد هم تلاوت ما را تحلیل کنند و از آن لذت نبرند.

اگر ما قاریان قرآن به غیب ایمان داشته باشیم یعنی در دل یقین کنیم که همه چیز صوت و آهنگ نیست، مطمئناً با استمداد از خداوند متعال می‌توانیم تلاوت‌های خوبی ارائه کنیم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین