عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه امام جماعت نقش کلیدی در احیای کارکرد مسجد دارد، گفت: امام جماعت باید در اختیار مسجد باشد، اگر امام جماعت چند شغله باشد، نمی تواند همه وظایف خود را به عنوان امام جماعت انجام دهد.
عقیق: حجت الاسلام محمدرضا فوادیان در گفت و گویی با بیان اینکه زیارت ناحیه مقدسه یکی از زیارتهای امام حسین(ع) است كه از جانب حضرت حجت(عج) صادر شده ‌است، گفت: این زیارت با درود بر پیامبران و اهل بیت پیامبر اكرم(ص) و امام حسین(ع) و یاران باوفایش در کربلا آغاز می‌شود.

وی با اشاره به قسمت های بعدی این زیارت خاطرنشان کرد: آنگاه به شرح اوصاف و کردار حضرت پیش از جنگ، زمینه‌های جنگ، شرح شهادت و سختی‌های ایشان، و عزادار شدن همه هستی می‌پردازد و در پایان، با توسل به اهل بیت و دعا پایان می‌پذیرد.

حجت الاسلام فوادیان زیارت ناحیه مقدسه را سوگنامه تأثرانگیز و مرثیه سوزناك امام مهدى(عج) براى جد بزرگوارش حضرت سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا دانست و بیان داشت: امام زمان(عج)، كسى كه زمان در اختیار او و تمام صحنه‌ها و لحظه‌های هر روز در مقابل نگاه اوست با چشمی نافذ جاى جاى دشت بلا و لحظه به لحظه حماسه عاشورا را مشاهده و سوز عطش و سوزش سیلى و تازیانه را بر پیكر عاشورائیان لمس مى‌كند.

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود با بیان اینکه هیچ زیارتى همانند این زیارت، عمق فاجعه كربلا را بیان نكرده است، اظهار داشت: در حقیقت این زیارت آموزه‌هایى از عشق، معرفت، عرفان، سوز، حماسه و توسل است، همچنین در عین حال كه مرثیه است، مسئولیت آفرین و حركت‌ساز هم هست.

وی با بیان اینکه این زیارت شامل ده بخش كلى است، تصریح کرد: این زیارت با سلام بر انبیا و اولیا و ... شروع شده چراکه این نام الهى و زمزمه بهشتیان، رمز گشایش و سلامت است. سلام درنوردیدن فاصله‌ها و نشانه نبودن فاصله است، اگر چه "سلام" در طلیعه بسیاری از زیارت هاست اما این زیارت از اكثر قریب به اتفاق آنها بیشتر سلام دارد.

حجت الاسلام فوادیان با اشاره به چهار محور "سلام" در زیارت ناحیه مقدسه ادامه داد:  اولین محور سلام بر انبیاست، در ابتداى این زیارت نام 23 تن از انبیاى الهى(ع) ذكر شده است كه سلام بر آنها و اعتراف به مقامات و فضایل آنان، زائر را به جایگاه توحید و نبوت رهنمون می‌سازد.

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود افزود: باید توجه داشت که معدن تمام این حسن ها و جلالت ها، ذات اقدس الهى است و "نبوت" رشته پیوند خلق و خالق است و استحكام آن به امر "ولایت" می‌باشد، همچنین اغلب صفات ذكر شده انبیا یادآور رنج و محنت‌هاست؛ مانند صبر ایوب و زكریا، شهادت یحیى(ع) و... كه قابل مقایسه با مصائب كربلا نیست.

وی سلام بر اولیاى دین را محور دوم این فراز زیارت دانست و تصریح کرد: امام زمان(عج) در سه جاى این زیارت براى زائر درس و پیام امام شناسى دارد، اول اینکه در اوایل زیارت بعد از سلام بر پیامبران، نام چهار تن از اصحاب كسا(ع) با ذكر برخى از خصوصیاتشان بیان شده است؛ سلام بر امیر مؤمنان كه تنها او شایستگى و افتخار برادرى با رسول خدا(ص) را داشت، سلام بر فاطمه كه دختر و پاره تن رسول خداست، سلام بر امام حسن مجتبى كه جانشین پدر بزرگوار خود بود و سلام بر حسین كه خونش را به اسلام هدیه كرد.

حجت الاسلام فوادیان ادامه داد: دوم اینکه در قسمت دعا و درخواست امام زمان(عج)مى‌آموزاند كه امام‌شناسى به هنگام توسل، تنها راه است؛ لذا زائر، خداوند متعال را به انوار طیبه معصومین قسم می‌دهد و نام ائمه هدی را ـ یك به یك ـ ذكر كرده، سپس درخواستش را عرضه مى‌دارد، همچنین در دعاى قنوت دوباره یاد ائمه شكوفا می‌شود و ویژگی‌هاى پنج تن آل عبا در این قسمت بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود با اشاره به سلام بر روح زیارت به عنوان سومین محور این فراز خاطرنشان کرد: سلام بر سالار شهیدان در زیارت هاى دیگر یك جا و به صورت كلى آمده است؛ ولى در این زیارت سلام، گاهى با ذكر نام و فضایل و عملكرد ایشان و گاهى بر اعضا و جوارح بیان شده است.

وی با اشاره به این سلام ها افزود: سلام بر اعضا و مصیبت جانسوز آنها: "السلام على الشیب الخضیب: سلام بر محاسن به خون خضاب شده"، "السلام على الخدّ التریب: سلام بر گونة خاك‌آلود"، "السلام على الثغر المقروع بالقضیب: سلام بر لبى كه با نى زده شد"، "السلام على الرأس المرفوع: سلام بر سرى كه بالاى نیزه شد" و "السلام على الاجساد العاریه فى الفلوات: سلام بر اجسادى كه برهنه در بیابان رها شد"

حجت الاسلام فوادیان اظهارداشت: نكته قابل دقت در این بخش ها، اشاره به نوع مصیبت‌هاست كه عمق فاجعه یزیدیان و مظلومیت اهل بیت را روشن می‌سازد.

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود با اشاره به ذكر فضایل و مناقب سیدالشهدا(ع) در این فراز گفت: در بخشى از سلام ها به نمونه‌اى از فضایل و كرامات امام حسین(ع) اشاره شده است؛ مانند: "السلام على ابن خاتم الانبیاء: سلام بر فرزند خاتم پیامبران"، "السلام على من بكته ملائكه السماء: سلام بر كسى كه فرشتگان آسمان بر او گریستند"، "السلام على من اطاع الله فى سره و علانیته: سلام بر كسى كه در آشكار و نهان اطاعت خدا كرد"، "السلام على من جعل الله الشفاء فى تربته: سلام بر كسى كه خداوند شفا را در تربت او قرار داده است"، "السلام على من الاجابه تحت قُبـته: سلام بر كسى كه دعا زیر گنبدش اجابت می‌شود"، "السلام على مَنِ الائمه من ذریته: سلام بر كسى كه امامان از فرزندان او هستند."

وی ادامه داد: در روایتى نیز آمده است: "انه سبحانه، عوض شهادَته بثلاث خصال جعل الشفاء فى تربته و اجابه الدعاءِ تحت قبته والائمه من ذریته:خداوند سبحان در ازای شهادت امام حسین، سه موهبت به او عنایت كرد: شفا در تربتش، اجابت دعا در زیر گنبدش و ائمه را از ذریه‌اش قرار داد"؛ لذا امام صادق(ع) به هنگام بیماری، دستور دادند شخصى به كربلا برود و برایشان دعا كند.

حجت الاسلام فوادیان با اشاره به سلام بر حسینیان به عنوان محور چهارم این فراز زیارت ناحیه مقدسه افزود: یاران امام حسین(ع) اصحاب فداكارى بودند كه در رأس اصحاب و یاران تمام انبیا و اولیا بوده و هستند؛ همان طورى كه امام خود فرمود: "انى لا اعلم اوفى و لا خیراً من اصحابى: من یارانى باوفاتر و بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم" امام‌زمان(عج) بر یاران پاكباز و سربازان مخلص، سلام هایى می‌كند كه مانند سلام بر مولایشان است، تا زائران بیاموزند براى یاورى ولى زمان چگونه باید بود.

وی با اشاره به این سلام ها خاطرنشان کرد: "السلام على النفوس المصطلمات: سلام بر بدن هاى به زنجیر كشیده شده"، "السلام على الارواح المختلسات: سلام بر روح هاى به پنهانى برده شده"، "السلام على الاجساد العاریات: سلام بر پیكرهاى عریان"، "السلام على الجسوم الشاحبات: سلام بر جسمهاى نحیف و رنگ باخته"، "السلام على الابدان السلیبه: سلام بر بدنهاى جامه ربوده"، "السلام على المجدلین فى الفلوات: سلام بر جنگاوران بیابان" و "السلام على النازحین عن الاوطان: سلام بر دورافتادگان از وطن" از جمله این سلام ها است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین