عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
«حاج مسعود پور رادی» مداح و ذاکر اهل بیت (ع) می‌گوید: مداح چون خودش ذره‌ای به دریا پیوسته است، اگر با اخلاص و باور بخواند مانند اربابش امام حسین علیه‌السلام ماندگار خواهد شد.
عقیق:«حاج مسعود پور رادی» متولد 1325. پدر، برادر و عموهایش همگی مداح و ذاکر اهل بیت علیهم‌السلام بودند. از کودکی همراه آنان به مجالس امام حسین علیه‌السلام می‌رفت.پدر، برادر و عمویش که مداح بودند از 5 سالگی مشوقش شدند. این مجالس را «برتر از بهشت» توصیف می‌کند. از معلمانش حاج حبیب رنجبر را به یاد می‌آورد که بعدها به تهران می‌آید و هیئت احباب الحسین را تاسیس می‌کند.

نام حاج فیروز زیرک‌کار را جوری دیگری بر زبان می‌آورد و می‌گوید: « ایشان، استاد همه ما بودند و هستند. به قول حاج علی انسانی، حاج فیروز امیر لشکر مداحان امام حسین(ع) است.» در قهرمانان مقاومت ملت ایران در برابر تجاوز رژیم بعثی صدام به ایران است و در دوران دفاع مقدس از ناحیه پا جانباز شد و دو فرزندش هم به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. خودش جانباز است و پدر دو شهید. به همین دلیل بهتر از هر کس دیگری مرثیه‌خوانی‌اش از حضرت علی اکبر(علیه‌السلام) و حضرت علی اصغر(علیه السلام) و جانبازی‌های حضرت عباس (علیه السلام) مخاطب را به اشک می‌آورد. این مراثی اگر برای هر مخاطبی اشک‌آور باشد برای «حاج مسعود» حس و حال دیگری دارد هر چند که غم خود را را قطره‌ای می‌داند در مقابل دریای مصیبت ابا عبدالله علیه‌السلام.

از حاج مسعود پوررادی درباره جنگ و شهادت فرزندان که می‌پرسیم چیزی بیشتر از این جواب نمی‌دهد که «خودم از ناحیه پا آسیب دیدم، رضا در عملیات کربلای 5 و امیر هم در عملیات والفجر4 به شهادت رسیدند.» او معتقد است از شهدای کربلا و هزاران شهید گمنامی که هنوز پدران و مادرانشان چشم به راه آمدنشان هستند باید بیشتر گفته شود. حاج مسعود که خود از مداحان برجسته کشور هست و در کنگره تجلیل از پیرغلامان هم از او تجلیل شد ترجیح می‌دهد به جای گفتن از مصائب خودش از مصیبت اربابش حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بخواند. مشروح گفت‌وگوی تسنیم با او را در ادامه می‌خوانید:

حاج آقای پوررادی؛ ارتباطتان با مداحان دیگر و به خصوص مداحان دیگر شهرها چگونه است؟ از شعر کدام شاعران بیشتر استفاده می‌کردید؟

بنده حدود 10 سال در تهران بودم و در هیئت‌های تهران فعالیت می‌کردم. با حاج علی انسانی، حاج آقا رستگار، حاج آقا خلج، برادران طاهری و...هم در مجالس بودم و ارتباط داشتم در کل مداحی رشته‌ای است که همه به نوعی با هم در ارتباط هستند چون همه برای اهل بیت و ائمه علیهم‌السلام می‌خوانند و جدا از هم نیستند.من خودم بیشتر از اشعار مرحوم منزوی و انور اردبیلی، استاد عابد که آدم با سوادی بودند و به صورت افتخاری در دانشگاه تبریز تدریس می‌کردند و مرحوم حسینی استفاده می‌کردم.

حاج آقا به نظر شما رمز ماندگاری یک مداح در چه چیزی‌هایی است؟

مداح چون خودش ذره‌ای به دریا پیوسته است، اگر با اخلاص و باور بخواند مانند اربابش امام حسین علیه‌السلام ماندگار خواهد شد. به عقیده من باور خیلی مهم است آن هم باور قلبی باشد.



مقداری درباره مقام و منزلت سید الشهداء علیه‌السلام و از لذت نوکری برای چنین اربابی برایمان بگویید.

امام حسین علیه‌السلام سکاندار کشتی نجات بشریت هستند هر چند تمام ائمه اطهار علیهم السلام چراغ راه و کلید خوشبختی ما هستند و کشتی حسین علیه‌السلام سریع السیر است. ایشان ارباب تمام ارباب‌هاست و من وامانده دنیایی چگونه خود را لایق نوکری ایشان بدانم اگربتوانم نوکر نوکرانش باشم برایم کفایت می‌کند. آقا خیلی بزرگوار هستند همه را قبول می‌کند و به همه توجه دارند به قول شاعر: بر در خلق اگر حاتم طائیست مرو/ حلقه زن بر در مردی که درش حاتم زد.

یکی از مباحث مهم در عزادرای‌ها ارائه و معرفی سبک‌های اصیل مبتنی بر رضایت اهل بیت‌علیه‌السلام است که همواره مراجع و علما بر آن تاکید دارند، شما خودتان سبک مداحی کدام یک از مداحان را می‌پسندید و الگوی خود قرار داده‌اید؟

این مسال خیلی مهم است و باید سبک‌های عزاداری سنتی و اصیل معرفی شود. من اوایل که به مجالس می‌رفتم برادرم سعید الگو و مشوق من بودند. حاج فیروز زیرک کار هم از همان اوایل برایم استاد بودند و هنوز هم استاد بنده هستند. سبک حاج بیوک آقا آسایش را هم خیلی دوست دارم و همچنین حاج مهدی خادم آذریان، از سبک مداحانی هم که به رحمت خدا رفته‌اند همچون حاج غلامرضا شیعه خلص،حاج غلامرضا رسولی و حاج اسماعیل وثاقی را خیلی دوست داشتم.

حاج آقا به عنوان یک پیرغلام و کسی که سالها در مجالس عزای اهل‌بیت علیهم‌السلام نوکری می‌کنید نظر شما در زمینه شعر و سبک چیس؟

به نظر من اصالت در شعر و در سخن است. مقام معظم رهبری در سخنان خودشان در جمع مداحان فرمودند گاهی یک بیت شعر مسیر زندگی یک فرد را تغییر می‌دهد، این شعر و سخن است که تاثیر می‌گذارد نه سبک، البته سبک هم در جای خود موثر است اما این سخن و شعر خوب است که می‌تواند یک سبک خوب و قوی ارائه دهد.

از شرایط حاکم بر عزاداری‌ها و مجالس عزاداری راضی هستید؟در گذشته بهتر بود یا الان؟

بله من که راضی هستم اگر از آهنگ‌ها وسبک‌های یک بار مصرف هم استفاده نشود خیلی بهتر می‌شود باز هم فرموده‌ای از رهبری بگویم که ایشان فرمودند:« عزاداریها و مجالس نباید یک نواخت باشد». درباره سبک‌ها هم به نظر من سبک الان با گذشته فرق کرده است و این طبیعی است چون سلیقه ها و نیازها فرق کرده است.

با توجه به این که شما در هیئات قبل از انقلاب هم مداحی کردید و در آن زمان‌ها حضور داشتید به نظر شما تاثیر امام و انقلاب ایشان بر نهضت حسینی چه بود و امام و شهدا برای این نهضت چه کردند؟

به قول علامه امینی امام ذخیرة الله بودند، با قیام خود که متاثر از قیام کربلا بود به جرأت می‌توان گفت قیام عاشورا را در عصر حاضر زنده کردند، امام دوباره مکتب شهادت را رواج دادند تا جایی که مادر شهید به جای گریه بر فرزند شهیدش در تشییع جنازه‌اش شعار می‌داد هزاران گل پرپر فدای علی اکبر.

به عنوان ریش سفید و خاک خورده این دستگاه ،چه توصیه ای به جوانان هیئتی و مداح دارید؟

بنده حقیر سراپا  تقصیر دست تک تک آنهایی که به مجالس حسینی می‌آیند را می‌بوسم نه به عنوان فردی که بیشتر از آنها می‌داند و یا خود را بالاتر از آنها بداند بلکه به عنوان یک فرد مسن و با تجربه می‌گویم که اگر می‌خواهند مداح شوند پیش استاد بروند، بنده هنوز هم که هنوز است سعی می‌کنم از بزرگان و اساتید چیزهایی یاد بگیرم.چند وقت پیش با حاج فیروز حدود یک ساعت همکلام شدم در آخر گفتم حاج آقا یک ساعت صحبت با شما برای یک سال من بس است. همیشه باید بزرگ و استاد بالای سر خود داشته باشیم و چیزهایی یاد بگیریم.

سوال آخر اینکه آیا دیدار و ملاقاتی با آقا داشتید و خاطره ای از این دیدارها دارید؟

مقام معظم رهبری را یک بار در سپاه تبریز و یک بار هم در مراسمی در قم از نزدیک زیارت کرده‌ام اما یک بار که حضرت آقا در اربعین حسینی مداحان‌ آذری را دعوت کرده بودند بنده به دلیل درد شدید از ناحیه آن پایی که در جنگ آسیب دیده است، نتوانستم خدمت آقا برسم، بسیار ناراحت شدم که نتوانستم در این مراسم باشم و برای آقا آرزوی سلامتی و طول عمر کردم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
0
عالی بود
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین